Domov SPRÁVY Elektromobilita Na Slovensko prišla nová automobilová značka. Čo ponúka a koľko jej autá...

Na Slovensko prišla nová automobilová značka. Čo ponúka a koľko jej autá stoja?

logo značky Farizon
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Farizon Auto je vedúcou značkou nových elektrických úžitkových vozidiel v rámci skupiny Geely Farizon New Energy Commercial Vehicle Group. Na čínskom trhu má vybudovaný kompletný produktový rad elektrických vozidiel. Teraz expanduje v Európe vrátane Slovenska. Mali sme možnosť zoznámiť sa s dvoma jej úžitkovými vozidlami.

Prvým z nich je model Farizon V6E, teda elektrické úžitkové vozidlo kategórie N1 vo forme VAN. Ide teda o klasickú dodávku vhodnú na prepravu tovaru v mestách, čomu má prispôsobený aj pohon a rozmery (4 855 x 1 730 x 1 985 mm). V nákladovom priestore s rozmermi 2 800 x 1 730 x 1 320 mm a objemom 6 m³ dokáže prepraviť tovar s hmotnosťou do 1 070 kg. Nákladný priestor je vybavený hliníkovou protišmykovou podlahou, zadnými krídlovými dverami otvárateľnými v uhle do 270° a ochranou bokov a vnútornej strechy vozidla.

Farizon SV a V6E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Energia sa ukladá do LFP batérie od CATL s kapacitou 42 kWh. Vozidlo poháňa elektromotor s výkonom 136 koní, vďaka čomu dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 110 km/h. Výrobca poskytuje na batériu záruku 300 000 km alebo 6 rokov s možnosťou predĺženia na 8 rokov. Na samotné vozidlo je potom záruka 3 roky alebo 100 000 km. Kombinovaný dojazd podľa normy WLTP je 195 km a mestský dojazd 265 km. Už v základnej výbave obsahuje vyhrievané a ventilované sedadlo vodiča, vyhrievanie volantu či 10,1-palcový dotykový displej so zadnou parkovacou kamerou. Farizon V6E stojí na 15-palcových kolesách, predná náprava je typu McPherson, vzadu sú listové pružiny. Podobne ako napríklad Škoda Enyaq má V6E vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy. Základná cena vozidla je stanovená na sumu 29 500 € bez DPH.

Farizon SV

Farizon SV je 3 500 kg dodávka kategórie N1, ktorá je k dispozícii v širokej škále možností nákladového priestoru a batérií s vynikajúcimi ukazovateľmi čistého užitočného zaťaženia, dosiahnutými vďaka použitiu moderných technológií. Jej dizajn navrhol Hervé Robert Bertrand, ktorý predtým pôsobil ako riaditeľ dizajnu pre Renault Trucks a Mack Trucks v rámci skupiny Volvo. Farizon SV zároveň stanovuje nový bezpečnostný štandard s hodnotením Euro NCAP Platinum, čo je výnimočný výsledok pre trh e-LCV v EÚ.

Farizon SV
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

K dispozícii je až v 6 variantoch s rozmermi L1-L3 a H1-H3, s vonkajšou dĺžkou 5 až 6 metrov. Početné možnosti konfigurácie umožňujú zväčšiť nákladný priestor od 6,7 m³ do
13 m³. Na rozdiel od V6E, ktoré má pohon zadných kolies, je Farizon SV predokolka. Užitočné zaťaženie sa pohybuje od 1 480 kg v prípade najmenšieho modelu s objemom nákladného priestoru 6,7 m³ do 1 070 kg v prípade najväčšieho modelu s objemom 13 m³. Hmotnosť vozidla je znížená vďaka použitiu najnovších variantov LFP a NCM batérií a platformy s riadením Drive-By-Wire. Táto platforma nahrádza tradičné hydraulické a
mechanické systémy elektrickými náprotivkami.

Farizon SV
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spotreba, výkon a dojazd

Spotreba energie sa pohybuje v závislosti od verzie od 24,4 do 29,1 kWh/100 km. Vozidlo je možné objednávať až s piatimi rôznymi kapacitami batérie – 49 kWh, 66 kWh, 67 kWh, 83 kWh a 106 kWh. Kombinovaný dojazd podľa WLTP sa tak pohybuje od 200 do 359 km a mestský dojazd od 262 do 551 km. Pohon obstaráva elektromotor s výkonom 231 alebo 272 koní. Maximálny nabíjací výkon je od 120 do 160 kW a vozidlá majú nainštalovanú palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 alebo 11 kW. Všeobecná záruka na SV je 5 rokov alebo 200 000 km a záruka na batériu je 8 rokov alebo 200 000 km. Základná cena za ten najmenší variant SV je 36 240 € bez DPH.

Farizon SV
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na Slovensku budú modely Farizon dostupné zatiaľ v Bratislave a Trnave u predajcu Farizon, spoločnosti Auto-Impex.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokV tomto SUV sa vyspíte doružova ako doma v spálni
Nasledujúci článokKoncom mesiaca ukáže Kia prototyp auta, ktoré bude vyrábať pri Žiline
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.