Farizon Auto je vedúcou značkou nových elektrických úžitkových vozidiel v rámci skupiny Geely Farizon New Energy Commercial Vehicle Group. Na čínskom trhu má vybudovaný kompletný produktový rad elektrických vozidiel. Teraz expanduje v Európe vrátane Slovenska. Mali sme možnosť zoznámiť sa s dvoma jej úžitkovými vozidlami.
Prvým z nich je model Farizon V6E, teda elektrické úžitkové vozidlo kategórie N1 vo forme VAN. Ide teda o klasickú dodávku vhodnú na prepravu tovaru v mestách, čomu má prispôsobený aj pohon a rozmery (4 855 x 1 730 x 1 985 mm). V nákladovom priestore s rozmermi 2 800 x 1 730 x 1 320 mm a objemom 6 m³ dokáže prepraviť tovar s hmotnosťou do 1 070 kg. Nákladný priestor je vybavený hliníkovou protišmykovou podlahou, zadnými krídlovými dverami otvárateľnými v uhle do 270° a ochranou bokov a vnútornej strechy vozidla.

Energia sa ukladá do LFP batérie od CATL s kapacitou 42 kWh. Vozidlo poháňa elektromotor s výkonom 136 koní, vďaka čomu dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 110 km/h. Výrobca poskytuje na batériu záruku 300 000 km alebo 6 rokov s možnosťou predĺženia na 8 rokov. Na samotné vozidlo je potom záruka 3 roky alebo 100 000 km. Kombinovaný dojazd podľa normy WLTP je 195 km a mestský dojazd 265 km. Už v základnej výbave obsahuje vyhrievané a ventilované sedadlo vodiča, vyhrievanie volantu či 10,1-palcový dotykový displej so zadnou parkovacou kamerou. Farizon V6E stojí na 15-palcových kolesách, predná náprava je typu McPherson, vzadu sú listové pružiny. Podobne ako napríklad Škoda Enyaq má V6E vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy. Základná cena vozidla je stanovená na sumu 29 500 € bez DPH.
Farizon SV
Farizon SV je 3 500 kg dodávka kategórie N1, ktorá je k dispozícii v širokej škále možností nákladového priestoru a batérií s vynikajúcimi ukazovateľmi čistého užitočného zaťaženia, dosiahnutými vďaka použitiu moderných technológií. Jej dizajn navrhol Hervé Robert Bertrand, ktorý predtým pôsobil ako riaditeľ dizajnu pre Renault Trucks a Mack Trucks v rámci skupiny Volvo. Farizon SV zároveň stanovuje nový bezpečnostný štandard s hodnotením Euro NCAP Platinum, čo je výnimočný výsledok pre trh e-LCV v EÚ.

K dispozícii je až v 6 variantoch s rozmermi L1-L3 a H1-H3, s vonkajšou dĺžkou 5 až 6 metrov. Početné možnosti konfigurácie umožňujú zväčšiť nákladný priestor od 6,7 m³ do
13 m³. Na rozdiel od V6E, ktoré má pohon zadných kolies, je Farizon SV predokolka. Užitočné zaťaženie sa pohybuje od 1 480 kg v prípade najmenšieho modelu s objemom nákladného priestoru 6,7 m³ do 1 070 kg v prípade najväčšieho modelu s objemom 13 m³. Hmotnosť vozidla je znížená vďaka použitiu najnovších variantov LFP a NCM batérií a platformy s riadením Drive-By-Wire. Táto platforma nahrádza tradičné hydraulické a
mechanické systémy elektrickými náprotivkami.

Spotreba, výkon a dojazd
Spotreba energie sa pohybuje v závislosti od verzie od 24,4 do 29,1 kWh/100 km. Vozidlo je možné objednávať až s piatimi rôznymi kapacitami batérie – 49 kWh, 66 kWh, 67 kWh, 83 kWh a 106 kWh. Kombinovaný dojazd podľa WLTP sa tak pohybuje od 200 do 359 km a mestský dojazd od 262 do 551 km. Pohon obstaráva elektromotor s výkonom 231 alebo 272 koní. Maximálny nabíjací výkon je od 120 do 160 kW a vozidlá majú nainštalovanú palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 alebo 11 kW. Všeobecná záruka na SV je 5 rokov alebo 200 000 km a záruka na batériu je 8 rokov alebo 200 000 km. Základná cena za ten najmenší variant SV je 36 240 € bez DPH.

Na Slovensku budú modely Farizon dostupné zatiaľ v Bratislave a Trnave u predajcu Farizon, spoločnosti Auto-Impex.