Domov SPRÁVY News Volvo ES90 je elektrický liftback s dojazdom spaľováku

Volvo ES90 je elektrický liftback s dojazdom spaľováku

Volvo ES90
Foto: Volvo

Je to sedan, fastback alebo SUV? Zo všetkých má niečo. Vytvorením nového priestoru odstránením kompromisov medzi týmito tromi segmentmi Volvo tvrdí, že sa v podstate radí do vlastnej triedy.

Volvo ES90 je softvérovo definovaným vozidlom založeným na technológii Superset, teda jedinej sade hardvérových a softvérových modulov, ktoré sa stanú základom pre všetky budúce elektrické vozidlá škandinávskej značky. Softvérovo definované vozidlo (Software-Defined Vehicle, SDV) je vozidlo, pri ktorom sa jeho kľúčové funkcie, od infotainmentu až po jazdné vlastnosti, ovládajú a aktualizujú softvérovo.

Volvo ES90
Foto: Volvo

Výrobcovia funkcie neustále aktualizujú na diaľku prostredníctvom OTA – Over-the-Air. Podobne ako pri smartfónoch môžu pridávať nové funkcie alebo vylepšovať tie existujúce (podobne ako pri smartfónoch). Softvér je pritom aktualizovaný bez fyzických zásahov do mechanických častí vozidla. Hardvér je navrhnutý tak, aby bol flexibilný a riadený softvérom, čo umožňuje dlhšiu životnosť a lepšiu prispôsobivosť vozidla. Presne ako v prípade nového sedanu Volvo ES90.

Volvo ES90
Foto: Volvo

Vylepšované aktualizáciami vzduchom

Aj Volvo ES90 bude navrhnuté tak, aby sa neustále vyvíjalo a zlepšovalo prostredníctvom základnej výpočtovej technológie, neustáleho pripojenia a údajov. Stane sa prvým Volvom vybaveným duálnou konfiguráciou NVIDIA DRIVE AGX Orin, čo z neho urobí najvýkonnejšie auto, aké kedy Volvo vytvorilo z hľadiska základnej výpočtovej kapacity. DRIVE AGX Orin je základný počítač NVIDIA pre inteligentné autá, ktorý riadi rôzne základné systémy a procesy vo vnútri auta pri ultra vysokých rýchlostiach. Vďaka vysokej úrovni výpočtového výkonu – približne 508 biliónov operácií za sekundu – spravuje prvky aktívnej bezpečnosti založené na AI, senzory a efektívnu správu batérie.

Volvo ES90
Foto: Volvo

Počítač poskytuje osemnásobné zlepšenie výpočtového výkonu AI v porovnaní s DRIVE AGX Xavier, čo umožní postupne zvyšovať veľkosť neurónovej siete zo 40 miliónov na 200 miliónov parametrov. Stane sa tak časom, keď Volvo bude zhromažďovať viac údajov a pokračovať vo vývoji modelu, s celkovým cieľom zlepšiť zákaznícku skúsenosť a úroveň bezpečnosti.

Volvo ES90
Foto: Volvo

Postavené na platforme SPA2

Volvo ES90 je postavené na architektúre SPA2 a po EX90 je druhým automobilom založeným na technológiách Volvo Cars Superset. Technologický balík Superset pozostáva z jedinej sady hardvérových a softvérových modulov a systémov. Bezdrôtové aktualizácie modelu môžu zahŕňať nové funkcie konektivity, vylepšenia bezpečnosti a ďalšie vylepšenia, ktoré môžu zvýšiť výkon auta, ako napríklad lepší dojazd batérie pri určitých jazdných vlastnostiach. Nepretržité zlepšovanie prostredníctvom pravidelných bezdrôtových aktualizácií sa stane súčasťou štandardnej výbavy. Zákazníci ES90 budú mať úžitok aj z upgradov softvéru pre EX90 a naopak. To znamená, že softvér teraz nahrádza hardvér ako primárny hnací motor inovácií a tvorby hodnôt pre používateľov. 

Volvo ES90
Foto: Volvo

„Volvo ES90 je jedným z technicky najvyspelejších áut na dnešnom trhu a je navrhnuté tak, aby sa časom ďalej zlepšovalo,“ hovorí Anders Bell, hlavný inžinier a technologický riaditeľ Volvo. Volvo ES90 obsahuje pokročilý rad senzorov, ktoré zahŕňajú jeden lidar, päť radarov, osem kamier a dvanásť ultrazvukových senzorov, ako aj pokročilý systém chápania vodiča vo vnútri vozidla.

Foto: Volvo

Je to liftback

Volvo ES90 spája eleganciu sedanu, praktickosť fastbacku s plne otvárateľnými dverami batožinového priestoru a vyššou svetlou výšku typickou pre SUV. Volvo tak postavilo všestranné vozidlo, ktoré nerobí kompromisy v oblasti pohodlia ani priestoru. Do dĺžky meria presne 5 metrov. Predná časť obsahuje známy dizajn predných svetiel v štýle Thorovho kladiva. Zadná časť je rovnako výrazná, s novými zadnými LED svetlami v tvare C doplnenými o LED svetlá v zadnom okne. Pri výbere ES90 si zákazníci môžu vybrať zo siedmich farieb exteriéru a štyroch možností kolies, ktoré sa líšia veľkosťou od 20 do 22 palcov.

Foto: Volvo

Batožinový priestor má základný objem 424 litrov. Po sklopení zadných sedadiel narastie jeho objem na 1 256 litrov. Menší úložný priestor, napríklad na nabíjacie káble, sa nachádza aj pod prednou kapotou (22 l). Vďaka dlhému rázvoru 3,1 metra poskytuje ES90 veľkorysý priestor pre nohy pasažierov v druhom rade. Štvorzónová klimatizácia je vybavená modernou čističkou vzduchu, ktorá je certifikovaná ako vhodná pre astmu a alergikov. Dokáže zastaviť vniknutie 95 % častíc PM 2,5 do kabíny a odstrániť 99,9 % alergénov trávy, stromov a peľu.

Volvo ES90
Foto: Volvo

Výbava poteší aj milovníkov kvalitnej muziky. Špičkovým zvukovým systémom v kabíne ES90 je Bowers & Wilkins s 25 samostatnými hi-fi reproduktormi umiestnenými napríklad aj na opierkach hlavy či na strope. Systém obsahuje realistický priestorový zvuk Dolby Atmos alebo režim replikujúci zvuky legendárnych londýnskych Abbey Road Studios.

Foto: Volvo

Vysoký nabíjací výkon

Maximálny nabíjací výkon vozidla je 350 kW. Na dostatočne výkonnej nabíjačke tak bude možné už za 10 minút nabiť batériu na dojazd 300 km. Celkový dojazd na jedno nabitie sa pohybuje na úrovni 700 km. Nabitie z 10 na 80 % trvá len 20 minút. Udeje sa tak vďaka novo vyvinutému softvéru na správu batérie, ktorý v porovnaní s doterajšími elektromobilmi značky Volvo skracuje čas potrebný na nabitie batérie z 10 na 80 % o 30 percent.

Volvo ES90
Foto: Volvo

Čiastočne je to možné vďaka integrácii adaptívneho nabíjacieho softvéru od Breathe Battery Technologies, teda spoločnosti, do ktorej minulý rok automobilka investovala prostredníctvom Volvo Cars Tech Fund. 29 % všetkého hliníka  a 18 % všetkej ocele použitej v ES90 je recyklovaných. Volvo ES90 obsahuje tiež 16 % recyklovaných polymérov a biologických materiálov. 

Foto: Volvo

Bezpečnosť na prvom mieste

Volvo ES90 prichádza so silnou bezpečnostnou klietkou, najmodernejšími zádržnými systémami a optimalizovanými deformačnými zónami. Systémy aktívnej bezpečnosti poháňa sústava senzorov vrátane piatich radarov, siedmich kamier, dvanástich ultrazvukových senzorov a lidaru od Luminar Technologies. Táto sada senzorov umožňuje videnie mimo dosahu človeka a pomáha tak predchádzať kolíziám a nebezpečenstvám na ceste.  

Foto: Volvo

Ceny vozidla určené pre slovenský trh bude známe v lete. Príchod prvých vozidiel sa očakáva v priebehu štvrtého kvartálu tohto roka.

Pohon Single Motor Twin Motor Twin Motor Performance
Výkon (k) 333 449 680
Krút. moment (Nm) 480 670 870
0 – 100 km/h (s) 6,9 5,5 4,0
V max (km/h) 180 180 180
Batéria (brutto kWh) 92 106 106
Nabíjací výkon (kW) 300 350 350
Dojazd WLTP (km) 650 700 700

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Volvo
Predchádzajúci článokChevrolet Spark sa vracia, spaľovací motor vymenil za batérie
Nasledujúci článokBiedronka spôsobila ošiaľ: Ľudia si berú dovolenky, dopravu riadi polícia
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.