Na slovenský automobilový trh prichádza len 11 rokov stará čínska značka vozidiel, ktorá patrí medzi najúspešnejšie startupy v Číne. Vlastnícky podiel v nej má aj Volkswagen.
Henry Xia ako 30-ročný odišiel z automobilky GAC, aby založil vlastnú značku automobilov. Tá dostala meno Xiaopeng (pre zahraničné trhy Xpeng) po krstnom mene prvého investora, Xiaopenga He. Už o štyri roky neskôr sa podľa auto.cz začalo predávať prvé vozidlo, elektrické SUV Xpeng G3, a dnes má na domácom trhu sedem modelov. Vlani na jeseň uvedený lacný sedan Xpeng Mona M03 sa tento rok v januári dostal medzi 20 najpredávanejších vozidiel v Číne. Od roku 2021 sa vozidlá značky Xpeng predávajú aj v Európe. Začali v Nórsku, dnes sú už na mnohých trhoch západnej Európy, vrátane Nemecka alebo Spojeného kráľovstva.

Tri modely
Ich predaj na Slovensku začne v druhom kvartáli tohto roku. Prvé showroomy budú otvorené v Bratislave a Košiciach, prevádzkovať ich bude spoločnosť Hedin Mobility Group. Dostupné budú od začiatku tri modely, ktoré sa už predávajú na iných európskych trhoch – sedan P7, stredne veľké SUV G6 a veľké SUV G9. Viaceré európske médiá informujú o správe, že Xpeng má v najbližších dňoch podpísať zmluvu o výrobe vozidiel so spoločnosťou Magna Steyr sídliacej v rakúskom Grazi. Keďže sa vozidlá budú vyrábať v Euróep, nebudú sa na nich vzťahovať dovozné clá. Uvidíme, čo to bude znamenať pre cenotvorbu daných modelov. Tými zo začiatku budú:
P7
Prvý menovaný je v Nemecku dostupný v základnom variante RWD Long Range s pohonom zadných kolies, výkonom 203 kW a batériou s kapacitou 86,2 kWh. Prostredná AWD Performance má rovnakú batériu, s maximálnym nabíjacím výkonom 182 kW, pridáva ale druhý elektromotor dopredu; systémový výkon je v tomto prípade 348 kW. Zaujímavosťou je vrcholné P7 Wing Edition, ktoré má rovnakú techniku ako Performance, pridáva ale nahor výklopné predné dvere. P7 v Nemecku začína na cene 49 600 eur, za Wing Edition už Xpeng chce 69 600 eur.

G6
Najpopulárnejším modelom v Európe je kompaktné SUV G6, ktoré sa v Nemecku ponúka v základe ako RWD Standard Range za 43 600 eur. Má pohon zadných kolies, výkon 190 kW a batériu s kapacitou 69 kWh. RWD Long Range za 47 600 eur zvyšuje výkon na 210 kW a kapacitu batérie na 92 kWh. Vrcholom je AWD Performance za 51 600 eur s pohonom všetkých kolies, výkonom 350 kW a 92 kWh baterkou.

G9
Vrcholom ponuky je veľké SUV s označením G9, ktoré má v základe pohon zadných kolies, výkon 230 kW, batériu so 78,2 kWh a vyjde v Nemecku na 59 600 eur. Prostredný variant RWD Long Range dostáva väčšiu batériu s 98 kWh a cenovku 63 600 eur. Vrcholné AWD Performance má 405 kW, pohon všetkých kolies a 98 kWh batériu; z ponuky Xpengu v Európe je najdrahšia, začína na 71 600 eur. Toto SUV je dlhé 4,8 metra, teda o niečo dlhšie ako BMW iX3 alebo Kia EV6. Disponuje aj dlhším rázvorom osí kolies, meria 2 998 mm. Maximálny výkon nabíjania sa pohybuje na úrovni 300 kW. Na zvýšenie dojazdu o 100 km tak stačí na zodpovedajúcej nabíjacej stanici stráviť 5 minút.

Všetky tri modely už prešli európskymi nárazovými testami Euro NCAP a dostali maximálny počet piatich hviezd.