Domov SPRÁVY Elektromobilita EXKLUZÍVNE: Revolučný Mercedes-Benz CLA naživo

EXKLUZÍVNE: Revolučný Mercedes-Benz CLA naživo

Mercedes-Benz CLA
Foto: Mercedes-Benz

Dnes podvečer sme boli v Ríme svedkami slávnostného odhalenia úplne nového Mercedesu CLA. Tento model obsahuje množstvo nových, inovatívnych technológií, ktoré posúvajú úroveň z jazdy vo vozidlách značky Mercedes na celkom novú úroveň.

Osloví pritom zástancov elektrických vozidiel aj fanúšikov spaľovacích motorov. Prichádza totiž s elektromotormi aj vyspelými hybridnými pohonnými jednotkami. Vďaka pokročilým softvérovým funkciám Mercedes novú generáciu CLA označuje za najinteligentnejšie vozidlo, aké kedy vyrobil.

Základ tvorí interne vyvinutý operačný systém MB.OS vylepšený umelou inteligenciou. Umožňuje vybaviť každé vozidlo superpočítačom pripojeným k inteligentnému cloudu Mercedes-Benz. To umožňuje pravidelné bezdrôtové aktualizácie najdôležitejších funkcií vozidla vrátane asistenčných systémov, vďaka čomu bude môcť byť vozidlo vybavené aktuálnymi softvérovými funkciami aj v nadchádzajúcich rokoch. Nová, v poradí 4. generácia známeho informačno-zábavného systému MBUX je vôbec prvým, ktorý integruje umelú inteligenciu (AI) od spoločností Microsoft aj Google. Kombinácia viacerých AI v jednom systéme sa doteraz nenachádzala v žiadnom inom vozidle.

Mercedes-Benz CLA
Foto: Mercedes-Benz

Vďaka generatívnej umelej inteligencii umožňuje virtuálny asistent MBUX viesť komplexné dialógy. Na základe ChatGPT a vyhľadávania pomocou Microsoft Bing spája kolektívne znalosti internetu a prostredníctvom Google Gemini sa virtuálny asistent dobre orientuje aj v otázkach súvisiacich s navigáciou. Má prístup k informáciám z platformy Google Maps a poskytuje podrobné a personalizované odpovede na otázky týkajúce sa navigácie, bodov záujmu a podobne. Počas aktívneho dialógu dokonca rozpoznáva aj emócie a dokáže podľa toho reagovať.

Foto: Mercedes-Benz

Zadokolka aj štvorkolka

Na trh vstúpia najprv čisto elektrické verzie CLA 250+ with EQ Technology s výkonom 200 kW (272 koní) a pohonom zadných kolies a CLA 350 4MATIC with EQ Technology s výkonom 260 kW (354 koní) a pohonom všetkých kolies. Vďaka extrémne nízkej spotrebe energie a vysokej efektivite (14,7 – 12,5 kWh/100 km podľa WLTP) dokáže CLA 250+ with EQ Technology prejsť na jedno nabitie až 792 kilometrov. CLA 350 4MATIC má udávaný dojazd 771 km. Obe verzie sa dokážu vďaka 800V architektúre nabíjať výkonom až 320 kW. To znamená, že už po 10 minútach strávených na nabíjačke je možné do batérie “načerpať” energiu na prejdenie vzdialenosti 325 kilometrov. CLA 350 4MATIC with EQ Technology zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, variantu s pohonom zadných kolies to trvá 6,7 sekundy. Oba varianty dosiahnu maximálnu rýchlosť 210 km/h.

Foto: Mercedes-Benz

Obe elektrické verzie používajú lítium-iónové batérie novej generácie s kapacitou 85 kWh. Anódy miešajú oxid kremičitý s grafitom, čím sa energetická hustota článkov zvýšila o 20 % na 680 Wh/l. Obsah kobaltu sa znížil. Nová generácia batérií znižuje uhlíkovú stopu približne o 30 % na článok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou batérií. Novinkou je použitie dvojstupňovej prevodovky, vďaka ktorej bude možné jazdiť s nízkou spotrebou energie aj pri diaľničných rýchlostiach. Koncom roka bude nasledovať model CLA s batériou s lítium-železo-fosfátovými katódami (LFP). Jej využiteľný energetický obsah bude 58 kWh, zatiaľ čo objemová hustota energie chémie článku bude 450 Wh/l.

Elektrická CLA je ako prvé vozidlo značky Mercedes-Benz sériovo vybavená vzduchovým tepelným čerpadlom. Toto čerpadlo už viac nevyužíva obchádzku cez vodný okruh a ako takzvaný viaczdrojový model dokáže paralelne využívať tri zdroje energie: odpadové teplo z elektrického pohonu, odpadové teplo z akumulátora, ako aj okolitý vzduch. V porovnaní s porovnateľným prídavným ohrievačom spotrebuje pri rovnakom výkone približne tretinu elektrickej energie.

Aj so spaľovacím motorom

Koncom roka bude nová CLA k dispozícii aj ako hybrid so 48-voltovou technológiou a elektromotorom integrovaným do 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Najmodernejší benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra (kódové označenie M 252)v modeli CLA hybrid bude spočiatku k dispozícii v troch výkonových stupňoch. Zákazníci si budú môcť vybrať medzi pohonom predných kolies a pohonom všetkých kolies 4MATIC. Pri rýchlostiach do 100 km/h a pri potrebe menej ako 20 kW výkonu budú hybridné modely môcť jazdiť iba na elektrický pohon. Maličká batéria bude mať kapacitu 1,3 kWh a umiestnená bude pod prednými sedadlami.

Foto: Mercedes-Benz

Výfuková sústava s kompaktnou konštrukciou umiestnená blízko pri motore je pripravená na budúce emisné normy. Z dôvodov zachovania efektívnosti využíva zážihový motor proces spaľovania na základe Millerovho cyklu. Pri pomerne skorom zatvorení nasávacích ventilov sa zmenšujú straty na škrtiacej klapke, čím je možné dosiahnuť kompresný pomer 12:1. Táto konštrukcia prispieva k udržiavaniu vysokej účinnosti a nízkej spotreby paliva. Podrobnejšie technické údaje o výkone a spotrebe tejto motorizácie budú známe až neskôr v priebehu tohto roka.

Mercedes-Benz CLA
Foto: Mercedes-Benz

Dizajn

Kým CLA hybrid dostane klasickú masku chladiča orámovanú LED osvetlením, CLA na elektrický pohon majú masku chladiča vyplnenú 142 individuálne animovanými LED hviezdami s chrómovým efektom. Osvetlená je aj centrálna hviezda, teda logo automobilky. S voliteľnými LED svetlometmi MULTIBEAM majú segmenty denného svietenia podobu hviezdy Mercedes-Benz. Predné aj zadné svetlá sú navzájom prepojené svetelným pásom. Tvar hviezdy majú aj zadné svetlomety. Štandardne namontované LED High Performance svetlomety majú pochrómovaný dizajnový prvok v tvare hviezdy. Všetky dvere sú bezrámové. Vysúvateľné kľučky dverí sú zapustené v jednej rovine s povrchom karosérie a prispievajú k optimalizovanej aerodynamike. K dispozícii budú rôzne variácie 17 až 19-palcových diskov kolies.

Dizajn je prispôsobený aerodynamike. Súčiniteľ odporu vzduchu karosérie je len 0,21 a to vrátane klasických spätných zrkadiel. To je lepšia hodnota ako podobne na aerodynamiku zameraný Hyundai IONIQ 6. Ten dosahuje 0,21 s kamerami namiesto spätných zrkadiel. Z moderných funkcií CLA chýba riadenie všetkých kolies, teda systém natáčania zadnej nápravy. Ten tu nie je prítomný z dôvodu úspory nákladov.

Foto: Mercedes-Benz

High-tech panoramatická strecha

Všetky modely CLA sa budú štandardne dodávať s panoramatickou strechou, ktorá sa tiahne od rámu čelného skla až nad hlavy zadných cestujúcich dozadu. Na ochranu pred priamym slnečným žiarením sa používa tepelnoizolačné vrstvené bezpečnostné sklo. Na jej vonkajšej strane je nanesená fólia na ochranu pred infračerveným žiarením s hrúbkou 250 nanometrov. Len na porovnanie: ľudský vlas má priemer približne 50 000 nanometrov. Mimoriadne tenká povrchová úprava s hrúbkou 200 nanometrov s nízkou emisivitou (Low-E) na vnútornej strane panoramatickej strechy znižuje stupeň vyžarovania zasklenia a slúži ako tepelná ochrana, preto nebolo potrebné použiť roletu na zatienenie.

Foto: Mercedes-Benz

Dizajn interiéru sa riadi princípom redukcie na to podstatné. Do centra pozornosti sa dostáva obrazovka MBUX Superscreen, ktorá sa rozprestiera po celej šírke interiéru. Za veľkou sklenenou plochou sa skrýva 10,25-palcový displej vodiča a 14-palcový stredový displej. Po uvedení modelu CLA na trh bude MBUX Superscreen k dispozícii ako voliteľný doplnok s prídavným 14-palcovým displejom pre spolujazdca.

Mercedes-Benz CLA
Foto: Mercedes-Benz

Spolujazdec môže displej pred sebou využívať napríklad na sledovanie filmov na platforme Disney+. K dispozícii je aj platforma na streamovanie videa RIDEVU od Sony Pictures Entertainment a videohry so širokým výberom titulov od poskytovateľa cloudových hier Boosteroid. Ak si chcú zákazníci vychutnať ten najlepší herný zážitok v aute, môžu použiť herný ovládač alebo mobilný telefón. Počas státia je na hranie hier možné použiť aj centrálny displej. Šetrič obrazovky na displeji spolujazdca je možné prispôsobiť osobnými obrázkami.

Kompletne nový je spínač elektrického nastavovania sedadiel. Jeho teleso má základný tvar kruhu a je hodnotne galvanizované. Na vrchole audiosystémov stojí 3D obklopujúci ozvučovací systém Burmester s technológiou Dolby Atmos, 16 reproduktormi a zosilňovačom zvuku s výkonom 850 wattov. Interiér prvýkrát vizuálne zušľachťujú aj kryty vysokotónových a strednotónových reproduktorov v striebornej chrómovej farbe.

Mercedes-Benz CLA
Foto: Mercedes-Benz

Rozmery a objemy

Nová CLA s dĺžkou 4 723 milimetrov je približne o štyri centimetre dlhšia ako jej predchodca. Rázvor sa predĺžil o šesť centimetrov na 2 790 milimetrov. Vodič a spolujazdec majú k dispozícii o čosi väčší priestor na nohy (nárast o 11 milimetrov). Cestujúci na predných aj zadných sedadlách majú aj viac miesta nad hlavou, čo vyplýva z vyššej línie strechy. CLA je prvým moderným elektrickým Mercedesom s batožinovým priestorom pod prednou kapotou. Má objem 101 litrov, čo je ideálne napríklad pre príručnú batožinu na kolieskach, prepravku s nápojmi alebo nabíjací kábel. Mimochodom, vedeli ste, že prvým Mercedesom s predným batožinovým priestorom bol Mercedes-Benz 130 v 30. rokoch minulého storočia? Klasický zadný batožinový priestor má objem 405 litrov.

Mercedes-Benz CLA
Foto: Mercedes-Benz
CLA Predchodca Rozdiel
Vonkajšie rozmery
Dĺžka mm 4 723 4 688 +35
Šírka mm 1 855 1 830 +25
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel mm 2 021 1 999 +22
Výška mm 1 468 1 439 +29
Rázvor mm 2 790 2 729 +61
Vnútorné rozmery
Max. výška priestoru v oblasti hlavy vpredu mm 1 039 1 023 +16
Max. výška priestoru v oblasti hlavy vzadu mm 936 906 +28
Priestor na nohy vpredu mm 1 073 1 062 +11
Priestor na nohy vzadu mm 854 861 –7
Šírka priestoru na lakte vpredu mm 1 456 1 457 –1
Šírka priestoru na lakte vzadu mm 1 431 1 454 –23
Priestor na plecia vpredu mm 1 412 1 400 +12
Priestor na plecia vzadu mm 1 359 1 372 –13
Objem batožinového priestoru (VDA) l 405 460 –55
Objem predného batožinového priestoru (tekutina) l 101 +101

Brzdový systém

Z dôvodu účinnosti sa takmer všetky brzdné procesy vykonávajú výlučne prostredníctvom rekuperácie. Rekuperačný výkon je až 200 kW. V zásade môžu modely dokonca elektricky brzdiť až do zastavenia. Silné spomalenie (až 3 m/s² na nápravu) znamená viac rekuperovanej energie a v konečnom dôsledku dlhší dojazd. Rekuperácia je možná aj pri brzdení ABS alebo na zľadovatenej vozovke. Brzdenie sa uskutočňuje koncepciou by-wire. V prípade zlyhania systému tu je však prítomný aj záložný hydraulický systém.

Novinkou v CLA je asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý uľahčuje zmenu jazdného pruhu jednoduchým klepnutím na páčku smeroviek.

Mercedes-Benz CLA
Foto: Mercedes-Benz

Nová CLA sa bude vyrábať Rastatte, kde prebieha aj výroba modelov A, B, GLA a EQA. Neskôr bude CLA vznikať aj v Číne.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Mercedes-Benz
Predchádzajúci článokAudi R8 sa vráti aj s pohonom Lamborghini
Nasledujúci článokFuturistická Škoda Vision 7S mieri do výroby, toto je prvá ukážka
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.