Od 1. apríla 2025 vstúpi na Slovensku do platnosti nová transakčná daň. Ovplyvní finančné transakcie podnikateľov, vrátane tých, ktorí pôsobia v oblasti dopravy a motoristických služieb.
Táto daň sa týka všetkých odchádzajúcich platieb z podnikateľských účtov, pričom sadzba je stanovená na 0,4 % zo sumy transakcie, s maximálnym limitom 40 eur na jednu transakciu. Pri výbere hotovosti z účtu je sadzba vyššia, a to 0,8 % bez stanoveného maximálneho limitu, píše Pravda.sk.
Ako sa to dotkne vodičov a motoristov?
Pre podnikateľov v oblasti dopravy a motoristických služieb to znamená zvýšenie nákladov spojených s finančnými transakciami. Každá platba, či už za palivo, servis vozidiel alebo iné prevádzkové náklady, bude podliehať tejto dani. To môže viesť k zvýšeniu prevádzkových nákladov, čo sa môže premietnuť aj do cien služieb pre konečných zákazníkov.
Čo treba urobiť?
Ak podnikateľ doteraz využíval na podnikanie svoj súkromný účet, je nevyhnutné, aby si zriadil samostatný podnikateľský účet. Tým sa zabezpečí, že transakčná daň bude uplatňovaná len na platby súvisiace s podnikateľskou činnosťou. Vzhľadom na zvýšené náklady spojené s transakčnou daňou by mali podnikatelia zvážiť úpravu cien svojich služieb, aby kompenzovali tieto dodatočné výdavky.
Hoci pravidlá pre uplatňovanie transakčnej dane sú dosť chaotické a výnimky netransparentné, zatiaľ sa zdá, pre osoby podnikajúce v oblasti dopravy neexistujú špecifické výnimky z transakčnej dane. Zákon stanovuje oslobodenie od tejto dane pre určité subjekty a transakcie, ako sú neziskové organizácie, verejnoprospešné organizácie, štátne fondy, verejné vysoké školy a niektoré špecifické platobné operácie, napríklad platby vykonané cez službu eKolok alebo operácie súvisiace s menovou politikou Národnej banky Slovenska, informuje portál Podnikajte.sk.
Podnikateľom stúpnu náklady
Pre podnikateľov v oblasti dopravy je dôležité si uvedomiť, že transakčná daň sa bude vzťahovať na všetky odchádzajúce platby z ich podnikateľských účtov, vrátane platieb za palivo, údržbu vozidiel a ďalšie prevádzkové náklady. Preto by mali zvážiť optimalizáciu svojich finančných transakcií a prípadne prehodnotiť cenovú politiku svojich služieb, aby kompenzovali tieto dodatočné náklady.
Najviac platobných transakcií za palivo, servis a iné prevádzkové náklady vykonávajú predovšetkým dopravné a logistické spoločnosti, autobusoví dopravcovia, autopožičovne, taxi služby, alebo stavebné a mechanizačné firmy. Všetky tieto spoločnosti prevádzkujú veľké flotily osobných a nákladných vozidiel, autobusov či strojov, ktoré denne tankujú stovky litrov paliva, platia mýto, servisujú vozidlá, riešia opravy alebo umývajú vozidlá. Opomenúť netreba ani kuriérske služby a logistické centrá.
Najväčší nárast výdavkov možno očakávať u podnikateľov, ktorí majú veľký počet transakcií denne či mesačne, vykonávajú časté platby veľkých súm za pohonné hmoty, servis a ďalšie služby a nemôžu jednoducho optimalizovať svoje platby (napríklad nemôžu zlúčiť platby do väčších súm alebo platiť menej často).
Spotrebitelia sa tak musia od 1. apríla 2025 pripraviť na skokový nárast cien tovarov a služieb.