Ticho. Na obrazovke dispečingu blikne červený bod – neznámy pohyb v zóne s vysokou ochranou. Tím súkromnej bezpečnostnej služby okamžite reaguje. Žiadne hučanie motorov, žiadne revy výfukov – len svižné, takmer nepočuteľné presuny. M-Hero 917 vyráža do akcie.
Tento elektromobil, pôvodom z dielne čínskeho koncernu Dongfeng, nie je len ďalším luxusným off-roadom. Svojou robustnou konštrukciou, výkonom a pokročilými technológiami si môže nájsť uplatnenie nielen u milovníkov veľkých, rešpekt budiacich terénnych vozidiel, ale najmä medzi profesionálmi v bezpečnostných a ozbrojených zložkách. Či už ide o ochranu strategických objektov, špeciálne zásahové jednotky alebo vojenské prieskumné misie, M-Hero 917 ponúka výhody, ktoré konvenčné vozidlá nedokážu poskytnúť.
Bojovník s vojenským výcvikom
Spojitosť tohto elektromobilu s ozbrojenými zložkami nie je náhodná. Podobne ako americký Hummer, aj M-Hero sa na cesty pretransformoval z armády. Jeho korene siahajú k výrobe obrnených vozidiel pre čínsku armádu. Koncern Dongfeng sa však v roku 2022 rozhodol, že obchodný úspech by mohla dosiahnuť aj civilná verzia. Na domácom trhu sa predáva pod značkou Mengshi, čo v preklade znamená bojovník, ale medzinárodný názov vozidla znie M-Hero. Jeho výroba prebieha v provincii Hubei a plánovaná ročná produkcia nie je vysoká – číta len okolo 1 500 kusov.
Na prvé zoznámenie s vozidlom na slovenských cestách máme len niekoľko chvíľ. Už v budúcom čísle vám však prinesieme podrobný test tohto vozidla vrátane videa, v ktorom sa vám pokúsime predstaviť všetky funkcie, ktorými disponuje. A že ich je skutočne dosť.

Väčší ako Mercedes G
M-Hero klame telom. Aj keď to na prvý pohľad možno nevyzerá, toto vozidlo nie je dlhé ani 5 metrov. Stojí na podvozkovej platforme M-Tech koncernu Dongfeng a má vonkajšie rozmery 4987 x 2080 x 1935 mm s rázvorom osí kolies dlhým 2950 mm. Je teda podstatne dlhšie a v kabíne priestrannejšie ako kompaktnejší model Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology, čo je v podstate jediné vozidlo na slovenskom trhu, ktoré M-Hero dokáže konkurovať dynamikou, technológiami a priechodnosťou terénom.
M-Hero ale ešte o čosi viac pripomína malý obrnený transportér. Po vizuálnej stránke vyzerá skutočne perfektne a na ceste budí obrovský rešpekt. Robí tak pritom diskrétne, pretože na pohon mu slúžia štyri elektromotory. K dispozícii je síce aj verzia EREV obsahujúca malý benzínový spaľovací motor slúžiaci ako generátor energie na predĺženie dojazdu, ale my sa skôr zameriame na čisto elektrickú verziu. Tá ponúka systémový výkon až 1 088 koní a šialených 1 400 Nm krútiaceho momentu.
Napriek štyrom elektromotorom a vyspelým asistenčným systémom ani na suchej vozovke nie je možné len tak jednoducho priraziť pedál akcelerátoru k podlahe bez prešmykovania jednotlivých kolies. Pedál si vyžaduje citlivé zaobchádzanie a obrovská sila slúži vozidlu skôr na prekonávanie tých najťažších prekážok v teréne, ale pružnosť 3,3 tony vážiaceho vozidla je skutočne dychberúca. A práve tu vidíme v podobných vozidlách nesmiernu výhodu – dokážu sa pohybovať v extrémnom teréne bez akýchkoľvek obmedzení.
Tichý pohon pritom môže byť kľúčový pri situáciách, kde je potrebné prekvapenie – bez zvuku spaľovacieho motora sa môže vozidlo priblížiť k cieľu bez toho, aby narušilo okolie. Avšak v prípade, ak je potrebné dať o sebe akusticky vedieť, je k dispozícii systém simulovaného zvuku výfuku cez externé reproduktory.

Odolný voči všetkému
S oceľovým rámom, kevlarovými ochrannými prvkami a možnosťou inštalácie balistickej ochrany je M-Hero 917 pripravený čeliť nečakaným hrozbám. Podvozok s nastaviteľnou svetlou výškou v rozsahu 230 až 335 milimetrov umožňuje prechod aj cez tie najdrsnejšie podmienky – od bahna až po ruiny v prípade živelnej pohromy. Z jazdných schopností nás zatiaľ najviac zaujal systém natáčania zadných kolies. Nielenže sa s vozidlom dokážete na ceste otočiť ako s malým mestským hatchbackom, ale využiť sa dá aj diagonálny pohyb, teda vo svete off-roadov známy skôr ako krabia chôdza. V prípade organizovaného zásahu a taktických presunov je to schopnosť, ktorú ozbrojené jednotky určite využijú.
Technológie, ktoré robia rozdiel
Kabína vozidla je vybavená pokročilými asistenčnými systémami a technológiami, ktoré umožňujú efektívne riadenie zásahu. Kamerový systém s 540-stupňovým zobrazením (štyri kamery snímajú okolie okolo vozidla a jedna pod vozidlom) poskytuje posádke maximálny prehľad o dianí v okolí. M-Hero 917 je zároveň mobilnou elektrárňou – jeho batéria dokáže napájať rôzne zariadenia, od dronov až po núdzové osvetlenie. To je neoceniteľné v situáciách, kde je prístup k elektrickej sieti obmedzený alebo nemožný. A keď už spomíname drony – pre tých najnáročnejších je v zozname originálneho príslušenstva k dispozícii dron Puzhou S400 s vlastným kamerovým systémom.

Podobne ako Mercedes Triedy G, ani Dongfeng M-Hero nie je sparťansky vybavený. Ponúka maximálne možné pohodlie, ktoré posádka ocení pri dlhom cestovaní alebo sledovacej misie. Sedadlá sú čalúnené kožou Nappa. Majú funkciu vyhrievania, ventilácie a dokonca poskytujú aj masáž. Vďaka rozmerom poskytuje M-Hero podstatne viac priestoru na zadných sedadlách. Bez väčších problémov dokáže na zadnej lavici previesť troch chlapov s kompletným vybavením.
Nachádza sa tu kvalitný audiosystém od spoločnosti Dynaudio so 16 reproduktormi a dvojzónová klimatizácia má antibakteriálne aj antialergénne filtre s voňavými arómami. Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, v strede palubnej dosky je umiestnená veľká 15,6-palcová dotyková obrazovka a svoj vlastný 12,3-palcový displej má k dispozícii aj spolujazdec. Obrazovky sa nachádzajú aj na operadlách predných sedadiel. Úsmevnými detailmi sú potom madlá dverí v tvare zbrane Desert Eagle a zvuk pripomínajúci nabíjanie zbrane pri zatvorení dverí.
Stane sa z neho lifestylový doplnok?
Ak bezpečnostné služby a ozbrojené zložky hľadajú riešenia, ktoré im poskytnú výhodu nad kriminálnymi živlami, M-Hero 917 im túto výhodu prináša. Nech už ide o stráženie citlivých objektov, rýchle presuny v teréne alebo špeciálne taktické operácie, tento elektrický bojovník s cenou 199 900 € vrátane DPH je pripravený na všetko. Možno aj na zmenu svojej identity, ktorá sa prihodila G Class a M-Hero budeme nakoniec stretávať pred škôlkami a na parkoviskách obchodných centier.
Za profesionalitu a spoluprácu pri fotení ďakujeme Streleckému areálu Zohor a spoločnosti O.K. SHOOTING Security.