Ak sledujete dianie a debaty okolo vodičských preukazov na úrovni EÚ, už ste si asi zvykli, že v tejto oblasti sa stále niečo deje. Najnovšie prichádzajú nové pravidlá pre vodičáky a tieto obmedzia vybranú skupinu motoristov. Pozor, v praxi dôjde k reálnej zmene len vo vybraných krajinách únie. Ako to vyzerá v prípade Slovenska?
Získať vodičský preukaz znamená pre mnohých mladých ľudí prvý veľký krok k slobode. S touto slobodou však ide ruka v ruke aj veľká zodpovednosť, a to najmä pre nových vodičov. Nie každý si to však uvedomuje. Preto prichádzajú nové pravidlá pre vodičáky.
Európska únia chystá rozsiahlu reformu pravidiel, ktoré sa týkajú práve tejto rizikovej skupiny. Na finálne schválenie a uplatnenie v národných legislatívach jednotlivách členských štátov si ešte musíme počkať, informuje najväčší nemecký autoklub ADAC.
Cieľom Bruselu je zvýšiť bezpečnosť na cestách, zjednotiť pravidlá naprieč členskými štátmi a predchádzať nehodám spôsobeným neskúsenosťou mladých ľudí.
Vodiči pod drobnohľadom
Rok 2025 sa nesie v znamení veľkých zmien pre motoristov. Veľa sa aj u nás hovorí o digitalizácii vodičských preukazov a teraz sa pozornosť upriamuje na mladých vodičov. Európska únia presadzuje nové opatrenia s cieľom zvýšiť bezpečnosť na cestách.
Povinná skúšobná doba s prísnejšími postihmi
Skúšobná doba pre vodičov bola doteraz bežná napríklad na Slovensku, v Nemecku či susednom Rakúsku. V mnohých členských štátoch EÚ však neexistovala. To sa teraz mení – zaviesť sa má povinná dvojročná skúšobná doba pre všetkých nových vodičov v celej EÚ.
Počas tohto obdobia budú mladí vodiči pod prísnejším dohľadom. V prípade porušenia dopravných predpisov im budú hroziť všade v EÚ sankcie, ako napríklad povinné doškoľovacie kurzy, predĺženie skúšobnej doby alebo v závažných prípadoch aj odobratie vodičského preukazu.
Každý štát bude mať síce určitú voľnosť v tom, ako sankcie konkrétne nastaví, no prvýkrát vzniknú spoločné minimálne štandardy, ktoré majú zabezpečiť spravodlivejší a jednotnejší prístup v celej únii.
Šoférovanie v sprievode dospelého
Jedným z najúspešnejších nástrojov prevencie nehôd je šoférovanie v sprievode skúseného vodiča. Na Slovensku, ale napríklad aj v Nemecku môžu už dnes mladí ľudia od 17 rokov šoférovať v sprievode skúseného dospelého. To preukázateľne znižuje počet dopravných nehôd.
Európska únia teraz plánuje tento model sprístupniť aj v ostatných krajinách. Navyše, takéto šoférovanie v sprievode by malo byť uznávané aj pri jazdách cez hranice, čo zabezpečí právnu istotu pri cestách do zahraničia (minimálne v priestore EÚ).
Cieľ? Nulový počet obetí na cestách
Nové opatrenia sú súčasťou ambiciózneho plánu EÚ známeho ako „Vision Zero“. Jeho cieľom je do roku 2050 úplne eliminovať smrteľné nehody na európskych cestách. Štatistiky ukazujú, že mladí vodiči do 25 rokov patria medzi najrizikovejšie skupiny. Často sú účastníkmi vážnych, resp. smrteľných nehôd.
Práve preto kladie reforma Bruselu dôraz na väčšiu prax, intenzívnejší dohľad a jasne nastavené pravidlá. Nové pravidlá pre vodičáky znamenajú pre mladých vodičov viac podpory, ale aj budovanie pocitu zodpovednosti.
Reforma vodičských preukazov nemá byť len ďalšou byrokratickou zmenou, ale zásadným krokom k bezpečnejšej budúcnosti na cestách v celej Európe. Či sa to podarí, ukáže až prax.