Prísnejšie kontroly pre staršie autá? EÚ navrhuje každoročnú technickú kontrolu vozidiel nad 10 rokov. Platiť by toto pravidlo malo v každej členskej krajine. Dnes sú legislatívne podmienky rôzne. Slovensko uplatňuje lehoty podľa veku vozidla.
Vodičov starších áut čakajú možno častejšie návštevy staníc technickej kontroly, presnejšie povedané povinná STK každý rok. Európska komisia totiž predložila návrh, podľa ktorého by museli všetky osobné vozidlá a malé dodávky staršie ako desať rokov absolvovať kontrolu každoročne.
Cieľom tejto iniciatívy je zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie počtu dopravných nehôd. Podľa komisie sú staršie vozidlá náchylnejšie na technické poruchy, častejšie sa zapájajú do dopravných nehôd a zároveň produkujú vyššie množstvo emisií.
Z toho dôvodu by vraj častejšie kontroly v staniciach STK mohli nielen zachrániť životy, ale prispieť aj k ochrane životného prostredia. „Aj keď technické chyby nepredstavujú najväčšiu časť príčin dopravných nehôd, môžu byť zásadným faktorom pri starších vozidlách. Každoročná kontrola by mohla znamenať významný prínos pre bezpečnosť,“ uvádza sa v stanovisku Európskej komisie.
Podľa jej odhadov by tento krok mohol znížiť počet obetí a zranených pri dopravných nehodách približne o jedno percento.

Situácia v krajinách EÚ
Na Slovensku sú v súčasnosti osobné autá povinné absolvovať technickú kontrolu každé dva roky, pričom nové vozidlá ju absolvujú prvýkrát až po štyroch rokoch.
Pokiaľ vodič tento termín zmešká, hrozí mu pokuta. V niektorých členských štátoch EÚ však už platí prísnejší režim – staršie autá musia na kontrolu každý rok. Povinná STK každý rok platí pre vybrané vozidlá napríklad v Rakúsku.
Zavedenie nového pravidla na úrovni celej EÚ ešte musí schváliť Európsky parlament a členské štáty. Zatiaľ ide o návrh, ktorý vyvoláva diskusiu najmä medzi majiteľmi starších vozidiel. Práve oni by mohli čeliť vyšším nákladom spojeným s údržbou a opravami.
Povinná STK každý rok ako hrozba?
Zatiaľ čo zástancovia návrhu hovoria o pozitívnom vplyve na bezpečnosť a životné prostredie, kritici upozorňujú na finančnú záťaž, ktorú by nová povinnosť mohla predstavovať, a to najmä pre nízkopríjmové domácnosti či dôchodcov, ktorí si často nemôžu dovoliť novšie vozidlo.

Povinná STK každý rok prichádza ako návrh v čase, keď sa aj na Slovensku ešte stále väčšina vodičov spolieha na klasické spaľovacie motory, teda benzínové a naftové vozidlá. Prechod na elektromobilitu prebieha len pozvoľna, nové autá sa stali cenovo menej dostupnými ako v minulosti.
O osude návrhu Bruselu sa rozhodne v nasledujúcich mesiacoch. Dovtedy zostane otázkou, či sa vodiči starších áut budú musieť pripraviť na častejšie návštevy staníc STK či servisov a prísnejšie kontroly.