Domov Lifestyle Miloval ho aj James Bond. BMW, ktoré chcelo byť viac než len...

Miloval ho aj James Bond. BMW, ktoré chcelo byť viac než len rýchle

BMW Z4 M40i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Automobily radu BMW Z predstavujú nezameniteľnú kapitolu v histórii značky, spájajúcu športového ducha s emóciou jazdy pod holým nebom.

BMW Z4 (E89) – 2. generácia (2009–2016)

Po úspechu prvej generácie predstavilo BMW v roku 2009 nový model Z4, ktorý sa od predchodcu líšil výrazne odvážnejším prístupom. Jednou z najväčších zmien bolo zavedenie elektricky ovládanej kovovej skladacej strechy. Vďaka nej sa Z4 premenilo na praktickejší roadster aj kupé v jednom. Dizajn mal na starosti tím vedený Julianou Blasi a Nadya Arnaout. Výsledkom bola elegantnejšia a uhladenejšia karoséria, ktorá si zachovala športový charakter, no zároveň ponúkla vyššiu dávku komfortu.
Nové línie pôsobili menej agresívne, čo pomohlo osloviť širšie spektrum zákazníkov.

Foto: BMW

Pod kapotou sa objavili nové prepĺňané motory, ktoré spájali výkon a efektivitu. Štvorvalcové verzie ako sDrive20i a sDrive28i, ponúkali rozumný kompromis medzi dynamikou a spotrebou.
Silnejšie varianty, najmä sDrive35i a sDrive35is, využívali trojlitrové šesťvalce s turbodúchadlom, ktoré zabezpečovali skutočne športový prejav. Vrcholom bol model sDrive35is, ktorý prinášal 340 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 4,8 sekundy. K dispozícii bol aj klasický šesťstupňový manuál, no mnohí zákazníci uprednostnili modernú dvojspojkovú prevodovku DCT.

Foto: BMW

BMW Z4 druhej generácie sa vyrábalo výlučne v nemeckom Regensburgu, čo zaručovalo vysokú kvalitu spracovania.
Vodiči oceňovali nielen dizajn a motory, ale aj komfortné jazdné vlastnosti, ktoré umožnili pohodlné zdolávanie dlhších trás. Aj keď bolo Z4 E89 o niečo mäkšie a menej surové než predchodca, stále dokázalo ponúknuť zábavu za volantom. V zákrutách pôsobilo vyvážene a spoľahlivo, pričom zároveň zvládalo bežné cesty s prekvapivým pohodlím. Pri výbere jazdenky však treba byť opatrný, v našom redakčnom teste sme sa pozreli na zúbok jazdenému Z4 E89.

Oplatí sa kúpiť jazdený roadster? BMW Z4 E89 - TEST JAZDENKY

Druhá generácia Z4 tak úspešne spojila dve tváre, roadsterovú slobodu a kupé komfort – a zostala jedným z najuniverzálnejších modelov v histórii BMW Z.

BMW Z4 (G29) – 3. generácia (2018–súčasnosť)

Tretia generácia BMW Z4, označovaná ako G29, prišla v roku 2018 s cieľom oživiť ducha klasických roadsterov značky. Vývoj prebiehal v spolupráci s Toyotou, pričom BMW sa sústredilo na vytvorenie otvoreného športového auta s dôrazom na dynamiku a komfort. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie s kovovou skladacou strechou dostala Z4 opäť klasickú plátennú strechu.
Tým sa podarilo znížiť hmotnosť o približne 50 kilogramov, zlepšiť ťažisko a zvýšiť jazdnú agilitu. Strecha sa dokáže elektricky otvoriť alebo zatvoriť za približne desať sekúnd aj počas jazdy do rýchlosti 50 km/h.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Karoséria využíva kombináciu vysokopevnostnej ocele a hliníkových prvkov, čo zvyšuje torznú tuhosť bez zbytočného navýšenia hmotnosti. Dĺžka vozidla dosahuje 4324 mm, šírka 1864 mm a rázvor kolies je 2470 mm. Krátke previsy a široký postoj zaručujú stabilitu a presné reakcie pri dynamickej jazde.

Motorová paleta ponúka niekoľko možností. Základ tvorí model sDrive20i s dvojlitrovým štvorvalcom, výkonom 145 kW (197 koní) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Silnejšia verzia sDrive30i využíva ten istý motor naladený na 190 kW (258 koní) a 400 Nm. Vrchol ponuky predstavuje model M40i, poháňaný trojlitrovým radovým šesťvalcom s výkonom 250 kW (340 koní) a krútiacim momentom 500 Nm. Všetky motory využívajú osemstupňovú automatickú prevodovku ZF, ktorá vyniká rýchlym radením a plynulosťou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podvozok obsahuje klasickú konfiguráciu – dvojité lichobežníky vpredu a viacprvkové zavesenie vzadu. Riadenie s variabilným prevodom reaguje presne a prirodzene, pričom jazdné režimy umožňujú prispôsobiť odozvu motora, prevodovky aj podvozka podľa nálady vodiča. Hmotnosť vozidla začína pri približne 1450 kg pri základnej verzii a stúpa nad 1550 kg pri M40i. Batožinový priestor s objemom 281 litrov zostáva využiteľný aj pri sklopenej streche. Interiér ponúka moderný dizajn kombinujúci športové línie s luxusnými detailmi. Digitálny prístrojový panel, centrálna obrazovka s uhlopriečkou 10,25 palca a prémiové materiály vytvárajú dojem technickej vyspelosti aj pohodlia.

BMW Z4 vs. MIATA - Startstop.sk X SMUSIATA

BMW Z4 G29 predstavuje návrat k čistej radosti z jazdy.
Ponúka športovú dynamiku, každodenný komfort a moderné technológie, pričom vďaka svojej vyváženej koncepcii patrí k najvydarenejším roadsterom svojej kategórie.

Záver

Modely BMW Z vždy predstavovali viac než len športové autá, boli odrazom technického pokroku, dizajnového smerovania a filozofie radosti z jazdy. Od experimentálneho Z1 cez globálne úspešný Z3 až po exkluzívny Z8 a moderné verzie Z4 si každá generácia zachovala charakteristický podpis značky. BMW Z4 ukazuje, ako sa roadstery dokážu prispôsobovať meniacim sa požiadavkám trhu bez straty svojej identity. Dnes BMW Z4 reprezentuje harmonické spojenie športového výkonu a každodennej využiteľnosti, čím pokračuje v tradícii, ktorá začala pred viac ako tridsiatimi rokmi.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

História modelov BMW Z ukazuje, že vášeň pre jazdu a technická inovácia môžu ísť ruka v ruke a výsledkom sú vozidlá, ktoré dokážu osloviť nové aj staršie generácie vodičov.

BMW Z4 dnes reprezentuje harmonické spojenie športového výkonu a každodennej využiteľnosti, čím pokračuje v tradícii, ktorá začala pred viac ako tridsiatimi rokmi. A hoci Z4 M40i nepatrí medzi najnovšie vozidlá značky BMW, sadnúť si za jeho volant, stiahnuť strechu a vydať sa s ním na okresky, je vždy šoférskym sviatkom. Kompaktné rozmery, dlhá predná kapota, nízka pozícia za volantom, sedadlá umiestnené tesne pred zadnými kolesami, výkon 340 koní a krútiaci moment 500 Nm prenášaný na zadné kolesá sú ingrediencie, ktoré sa starajú o to, že sa pod vašimi rukami a nohami servíruje skutočne puristický zážitok z jazdy. Cítiť vietor vo vlasoch, slnko na pokožke a opojný pocit slobody, ktorý v žiadnom inom type vozidla nejde zažiť, je na nezaplatenie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

S BMW Z4 M40i to nemusí byť len obyčajná jazda. Môže sa premeniť na rituál, symfóniu benzínu, emócií a svetla umierajúceho dňa, keď sa s autom vydáte pri západe slnka na krásne slovenské cesty mimo hlavných ťahov. História modelov BMW Z ukazuje, že vášeň pre jazdu a technická inovácia môžu ísť ruka v ruke a výsledkom sú vozidlá, ktoré dokážu osloviť nové aj staršie generácie vodičov. A čo je najlepšie, vďaka jazdeným kúskom môžu tieto pocity zažiť aj vodiči s menším budgetom, ktorých privíta srdečná komunita ľudí, ktorý svoje srdce odovzdali roadsterom BMW Z.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
Predchádzajúci článokBatériové auto s dojazdom vyše 1400 km je realitou už aj v SR
Nasledujúci článokKrútiaci moment tak veľký, že pri pevnom štarte by trhal nápravy. Pretekárske ťahače sa vracajú na Slovakia Ring
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.