Domov SPRÁVY News Smiali sa nám, ale Porsche skutočne môže v Číne kapitulovať

Smiali sa nám, ale Porsche skutočne môže v Číne kapitulovať

logo Porsche
Foto: Porsche

Šéf Porsche pripustil, že nemecká automobilka môže v Číne skončiť s predajom svojich elektromobilov. 

V decembri 2023 sme zverejnili článok s titulkom “Xiaomi SU7 chce vyhostiť Taycan z Číny, ambície má obrovské.” Išlo o sumár základných informácií o prvom elektrickom vozidle spoločnosti Xiaomi. Tá sa pri svojej automobilovej prvotine do veľkej miery inšpirovala dizajnom Porsche Taycan a aj výkonovo sa mu dokázala vyrovnať, lenže začala ho predávať za podstatne nižšiu sumu. Vozidlo v základnej konfigurácii bolo možné kúpiť už za 215 900 juanov (27 500 eur). To bolo menej ako Tesla Model 3, ktorého cena v Číne začínala v tom čase na 245 900 juanoch (približne 31 300 eur).

Pochopiteľne, Xiaomi spočiatku predávalo elektromobil SU7 so stratou. Podľa odhadov analytikov Citi Research z apríla 2024 mohlo Xiaomi pri predaji približne 60 000 vozidiel SU7 zaznamenať celkovú stratu až 567 miliónov dolárov, čo predstavuje približne 9 200 eur na jedno vozidlo. Lenže v priebehu času sa situácia zlepšila. V treťom štvrťroku 2024 Xiaomi znížilo stratu na jedno vozidlo na približne 5 250 dolárov, pričom hrubá marža dosiahla 17,1 %. Tento pokrok bol dosiahnutý vďaka zvýšeniu výroby a predaju drahších verzií SU7 Pro a Max, čo viedlo k vyššej priemernej predajnej cene.

Xiaomi SU7
Foto: Xiaomi

Knihy objednávok má Xiaomi od začiatku plné a hoci jej predaj elektromobilov ešte negeneruje zisk, hodnota akcií celej spoločnosti po uvedení elektromobilu SU7 na trh a zverejnení množstva objednávok, ktoré spoločnosť obdržala, vzrástla. Ocenenie čínskej spoločnosti, ktorá sa predtým zaoberala len elektronikou, predstavovalo 55 miliárd dolárov, čím sa stala drahšou ako Ford alebo General Motors.

Vzostup domácich výrobcov automobilov tak výrazne ovplyvnil dopyt po zahraničných, najmä európskych značkách. Predaj Porsche v Číne v roku 2024 klesol o 28 % na 79 283 automobilov. Prvý štvrťrok tohto roka bol ešte horší, dopyt klesol až o 42 % na 9 471 kusov, informuje Motor1.

Nebudú znižovať ceny svojich áut

Pokles predaja je spôsobený nízkym záujmom o elektrické vozidlá značky Porsche zo strany spotrebiteľov v Číne. Xiaomi a ďalší výrobcovia ako napríklad Zeekr predávajú oveľa lacnejšie elektrické autá, z ktorých niektoré sa môžu pochváliť vyšším výkonom ako Taycan alebo Macan. Zdá sa však, že Porsche sa nechystá reagovať znížením cien alebo vývojom vozidiel určeným špeciálne pre čínsky trh. Namiesto toho to možno zabalí a predaj elektromobilov v Číne úplne zastaví. Na autosalóne v Šanghaji generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume pripustil, že spoločnosť môže v dohľadnej budúcnosti prestať predávať elektromobily v Číne: „V najbližších dvoch až troch rokoch uvidíme, či tu Porsche bude existovať ako elektrická značka.

Porsche Taycan
Foto: Porsche

Blume napríklad nepovažuje Xiaomi SU7 Ultra s výkonom 1548 koní za priameho konkurenta Porsche. Tvrdí, že ide o lacnejší elektromobil, ktorý sa „jazdnými schopnosťami“ nemôže rovnať Porsche. Lenže kým SU7 Ultra stojí v Číne 529 900 juanov (takmer 64 000 eur), základný Taycan s výkonom 402 koní začína na oveľa menej lákavých 918 000 juanov (110 000 eur).

Tak sa zdá, že Porsche nemá v úmysle sa naháňať za veľkými objemami predaja a svoje ceny bude udržiavať na úrovni „vhodnej pre Porsche“. V dôsledku toho nový Cayenne EV, ktorý príde neskôr v tomto roku, nebude lacný a to isté sa nebude dať povedať ani o elektrickom nástupcovi 718, ktorý má prísť po Cayenne.

Skutočnosti však nasvedčujú tomu, že Xiaomi SU7 sa naozaj podarí Porsche Taycan vyhostiť z Číny a nebude mu to trvať ani až tak dlho.

Porsche vzhľadom na klesajúci predaj v Číne a americké clá na dovoz vozidiel upravilo svoje prognózy na finančný rok 2025. Odhaduje, že tržby z predaja vozidiel dosiahnu za rok 2025 37 až 38 miliárd eur (predchádzajúca prognóza: 39 až 40 miliárd eur).

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa startstop.sk – Stop Magazín (@startstopsk)

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMotor1
Predchádzajúci článokToto luxusné MPV ide na dračku – 100 000 kusov za 12 mesiacov
Nasledujúci článokVeľká automobilka bude prepúšťať. Úspora nákladov sa môže dotknúť aj Slovenska
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.