Domov SPRÁVY Doprava Tajný plán Švajčiarov: Neuveríte, ako chcú poháňať vlaky, už rozmiestňujú panely

Tajný plán Švajčiarov: Neuveríte, ako chcú poháňať vlaky, už rozmiestňujú panely

solárne vlaky
Autor: Jean-Christophe Bott

Švajčiarske železnice by mohli vyrábať energiu zo solárnych panelov. Pilotná inštalácia by pokryla spotrebu niekoľkých domácností. Vzniknú solárne vlaky? Ak by bola celá železničná sieť krajiny vybavená solárnymi panelmi, počas dňa by mohla kompletne zásobovať všetky vlaky energiou.

Niektorí predpovedajú, že solárne vlaky, resp. celkovo železnica poháňaná energiou zo slnka, majú veľkú budúcnosť. Startup Sun-Ways zo Švajčiarska predstavil inovatívnu pilotnú inštaláciu na výrobu elektrickej energie priamo v železničnom podloží. Na úseku dlhom 100 metrov boli medzi koľajami položené solárne panely, po ktorých už koncom apríla stihli prejsť prvé vlaky.

Začína sa ročná testovacia fáza na trati medzi mestami Buttes a Neuchâtel v západnej časti Švajčiarska. Cieľom testovania je preveriť odolnosť ochrannej vrstvy, stabilitu solárnych panelov a ich vplyv na železničnú prevádzku. Aktuálna technológia umožňuje prejazd vlakov rýchlosťou až 150 km/h bez poškodenia panelov.

Startup zároveň informoval o ďalších plánovaných pilotných projektoch vo Francúzsku, Španielsku, Rumunsku a Južnej Kórei. Potenciál takejto technológie je obrovský, a to minimálne čo sa týka pokrytia energetickej potreby železničnej dopravy v týchto krajinách.

solárne vlaky
Autor: Jean-Christophe Bott

Testovacia inštalácia ako prvý krok

Na 100-metrovom úseku umiestnili vo Švajčarsku v rámci testu 48 solárnych panelov, ktoré pokrývajú plochu 100 štvorcových metrov. Vzhľadom na nie ideálnu orientáciu panelov voči slnku sa očakáva ročná produkcia elektriny približne 16 000 kilowatthodín (kWh).

Švajčiarska železničná sieť má celkovú dĺžku 5 000 kilometrov, takže priestoru pre podobné inštalácie tam existuje viac než dosť. K výhodám patrí aj to, že plochy medzi koľajami by inak zostali nevyužité – na rozdiel od inštalácií na strechách či poľnohospodárskej pôde tak nie je potrebné zaberať ďalší priestor.

Problémom však zatiaľ zostávajú náklady: pilotný projekt stál približne 600 tisíc eur. To je asi dvadsaťnásobok ceny bežnej solárnej inštalácie podobnej veľkosti.

solárne vlaky
Ilustračné foto: ZSSK

Inovatívny prístup a solárne vlaky

Ak sa počas testovacej fázy potvrdí funkčnosť systému, viaceré faktory by mohli urýchliť jeho širšie nasadenie. S masovým rozšírením novinky potenciálne výrazne klesne cena a vyrobenú energiu bude možné spotrebovať priamo na mieste, teda na pohon vlakov.

Starstup Sun-Ways vyvinul špeciálny systém, ktorý dokáže denne položiť solárne panely v rámci vzdialenosti jedného kilometra železničnej trate. S desiatimi strojmi dokážu pokryť panelmi celú švajčiarsku železničnú sieť, a to približne za rok. Výpočty startupu ukazujú, že plocha medzi koľajami by vraj dokázala počas dňa vyprodukovať dostatok energie pre všetky vlaky v krajine.

Pre porovnanie, veľké nemecké železnice majú po rokoch rušenia tratí stále okolo 39 tisíc kilometrov tratí. Ak by hoci len polovicu z nich vybavili solárnymi panelmi, ročne by to stačilo na výrobu asi 3 terawatthodín energie. To predstavuje približne pol percenta celkovej ročnej spotreby elektriny v Nemecku.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVeľké opravy slovenských diaľnic: Na týchto miestach čakajte kolóny
Nasledujúci článokNové pravidlo na diaľnici: Platí každých 25 km a ovplyvňuje len jeden typ pohonu