Domov SPRÁVY News Ferrari 296 Speciale: najvýkonnejšia zadokolka z Maranella

Ferrari 296 Speciale: najvýkonnejšia zadokolka z Maranella

Ferrari 296 Speciale
Foto: Ferrari

Ferrari predstavilo svoj najnovší plug-in hybridný model zameraný na dynamiku a jazdný zážitok. Ide o historicky najvýkonnejšie Ferrari s pohonom zadných kolies.

Rovnako ako jeho predchodcovia – Challenge Stradale, 430 Scuderia, 458 Speciale a 488 Pista – bolo Ferrari 296 Speciale navrhnuté tak, aby stanovilo nový štandard v oblasti pôžitku z jazdy. Predstavuje tak nový vrchol v ponuke Ferrari, pokiaľ ide o zábavu z jazdy, a je určený pre majiteľov, ktorí hľadajú výnimočný pocit z jazdy autom s mimoriadnym výkonom. Ferrari 296 Speciale naplno využíva potenciál plug-in hybridnej architektúry s maximálnym výkonom 880 koní (+ 50 koní v porovnaní s 296 GTB). Čerpá pritom zo skúseností z motoristického športu, keďže mapa riadenia motora a stratégia preplňovania pochádza z pretekárskeho špeciálu Ferrari 296 Challenge.

Spaľovacia pohonná jednotka má titánové ojnice, zosilnené piesty a odľahčený kľukový hriadeľ. Všetky tieto prvky zvýšili výkon motora V6 na 700 koní, čo je o 37 viac ako u 296 GTB. Elektromotor bol tiež vylepšený a teraz je schopný dosiahnuť výkon 180 koní v novom režime extra boost.

Ferrari 296 Speciale
Foto: Ferrari

Aplikované poznatky z 296 Challenge

Ferrari 296 Speciale generuje pri rýchlosti 250 km/h prítlak 435 kg – o 20 % viac ako model 296 GTB – vďaka inovatívnym riešeniam vyvinutým a testovaným na modeli 296 Challenge. Patrí medzi ne aerodynamický tlmič integrovaný do prednej kapoty a vertikálne rebrá na zadnom nárazníku, ktoré obsahujú nové bočné krídla synergicky pracujúce s aktívnym zadným spojlerom.

Veľká pozornosť sa venovala úspore hmotnosti. Celková hmotnosť sa v porovnaní s modelom 296 GTB znížila o 60 kg. Ferrari sa to podarilo dosiahnuť použitím materiálov, ako sú uhlíkové vlákna na niektoré časti karosérie a titán na komponenty motora. Výsledný pomer hmotnosti a výkonu je iba 1,60 kg/k, čo je rekord pre Ferrari typu berlinetta s pohonom zadných kolies.

Ferrari 296 Speciale
Foto: Ferrari

Aby sa zdôraznili dynamické schopnosti modelu 296 Speciale a zabezpečilo sa predvídateľné správanie vozidla pri jazde na hranici možností, inžinieri Ferrari pracovali aj na jemnom doladení elektronických riadiacich systémov, nastavenia odpruženia a pneumatík. Model 296 Speciale je vybavený najnovšou generáciou systému ABS Evo, ktorý zlepšuje presnosť a opakovateľnosť brzdenia na všetkých povrchových a priľnavých podmienkach. Nastavenie pružín a tlmičov bolo prepracované – auto teraz jazdí o 5 mm nižšie ako model 296 GTB – čím sa maximálny uhol nakláňania v zákrutách znížil o 13 % a zlepšilo sa správanie vozidla na hranici možností.

Ľahší a výkonnejší spaľovací motor

Srdcom pohonnej jednotky modelu 296 Speciale je vidlicový šesťvalec spolupracujúci s elektromotorom plug-in hybridného systému, ktorý je umiestnený medzi motorom a 8-stupňovou prevodovkou DCT. Prídavná spojka oddeľuje motor od elektromotora, čím umožňuje plne elektrický režim jazdy. Systém dopĺňa vysokonapäťová batéria a menič. Motor v Speciale je o 9 kg ľahší ako v modeli GTB, čo predstavuje 15 % všetkých úspor hmotnosti dosiahnutých pre toto vozidlo.

Ferrari 296 Speciale
Foto: Ferrari

Tlak v spaľovacej komore sa v porovnaní s motorom modelu 296 GTB zvýšil o 7 % vďaka zavedeniu novej stratégie riadenia plniaceho tlaku. Stratégia kontroly klepania inšpirovaná Formulou 1 využíva štatistické monitorovanie abnormálnych spaľovacích udalostí na dosiahnutie maximálneho možného výkonu z každého cyklu bez toho, aby bola ohrozená spoľahlivosť komponentov. Motor používa zosilnené piesty a rovnaké ojnice ako F80, aby odolal zvýšenému tlaku v spaľovacej komore, zatiaľ čo na zlepšenie chladenia sa používajú špecifické nové olejové trysky. Titánové ojnice sú približne o 35 % ľahšie ako oceľové komponenty použité v predchádzajúcich iteráciách tohto motora.

Foto: Ferrari

Rovnakým prístupom, aký bol použitý pri motore modelu 499P, ktorý vyhral 24-hodinové preteky Le Mans v rokoch 2023 a 2024, bol blok motora aj kľuková skriňa opracované tak, aby sa odstránil prebytočný kov, čo oproti predchádzajúcim verziám tohto motora prinieslo úsporu hmotnosti 1,2 kg. Ďalších 1,9 kg sa ušetrilo použitím titánových upevňovacích skrutiek a závitových kolíkov pre bloky valcov a hlavy valcov. Toto riešenie je zvyčajne vyhradené pre pretekárske motory a tu sa prvýkrát objavuje v sériovej výrobe.

interiér Ferrari 296 Speciale
Foto: Ferrari

Elektromotor a funkcia extra boost

Okrem poskytovania dodatočného krútiaceho momentu a výkonu sa elektromotor používa aj na nabíjanie vysokonapäťovej batérie, štartovanie spaľovacieho motora a zabezpečenie plne elektrického režimu jazdy s dojazdom do 25 km. Elektromotor MGU-K je dvojrotorový axiálny motor s centrálnym statorom. Vysokonapäťová batéria má kapacitu 7,45 kWh a je umiestnená v podlahe vozidla. Elektrický systém poskytuje krútiaci moment 315 Nm a výkon 180 koní v rozmedzí otáčok od 6000 do 8500 ot./min v novom režime extra boost s eManettinom nastaveným na „Qualify“. Zvýšenie výkonu o 13 koní oproti modelu 296 GTB sa dosiahlo optimalizáciou prevádzkových a chladiacich stratégií elektromotora.

Foto: Ferrari

Ferrari 296 Speciale sa vyznačuje funkciou extra boost, ktorá bola predstavená už v modeli SF90 XX Stradale a ktorá plne využíva možnosti elektrického pohonu na zabezpečenie zvýšeného výkonu na obmedzený čas. Účelom funkcie extra boost je poskytnúť zvýšenie výkonu pri výjazde zo zákrut, aby sa skrátili časy na kolo. Riadiaca logika neustále monitoruje tepelné namáhanie komponentov systému a v prípade potreby znižuje dodávaný výkon na hodnotu, ktorú je možné stabilne udržiavať bez tepelného preťaženia subsystémov vozidla.

Špecifický zakrivený indikátor na prístrojovom paneli, umiestnený na pravej strane otáčkomera, informuje vodiča o dostupnosti dodatočného zrýchlenia a zobrazuje, koľko ďalších zrýchlení ešte zostáva. Riadiaca stratégia optimalizuje funkciu tak, aby zabezpečila dostatok zrýchlení na dokončenie aspoň jedného celého kola okruhu, na ktorom sa vozidlo nachádza. Napríklad na okruhu Fiorano je možné funkciu dodatočného zrýchlenia použiť 14-krát počas dvoch kôl, zatiaľ čo v Mugelle umožňuje celkovo 15 zrýchlení počas jedného kola.

Ferrari 296 Speciale
Foto: Ferrari

Pneumatiky

Pre Ferrari 296 Speciale bola vyvinutá špeciálna verzia pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup2, ktorá ťaží zo skúseností získaných s modelom F80. Proces návrhu vo veľkej miere využíval virtuálnu simuláciu, ktorá pomohla skrátiť čas vývoja z 18 na 12 mesiacov. Táto pneumatika bola navrhnutá s cieľom optimalizovať dynamiku a použiteľnosť vozidla v širokej škále podmienok so špecifickou štruktúrou plášťa, ktorá zvyšuje tuhosť steny pneumatiky a bočnú tuhosť, a novou zmesou a vzorom dezénu pre zlepšenie priľnavosti.

Pre model 296 Speciale bol vytvorený špecifický panel dverí, ktorý pozostáva z jedného bloku uhlíkových vlákien s minimalistickým dizajnom. Stredový tunel pozostáva z konštrukcie vyrobenej výlučne z uhlíkových vlákien, do ktorej je zasadená konzola. Nová exteriérová farba Verde Nürburgring, vyvinutá špeciálne pre model 296 Speciale, je veľmi sýta zelená, ktorá zdôrazňuje športového ducha vozidla. Nový lak, ktorý je teraz po prvýkrát v ponuke aj v bielom variante, pozostáva z jedného alebo dvoch pozdĺžnych pruhov tiahnucich sa po celej dĺžke vozidla. Zákazníci si môžu lak doplniť aj číslom podľa vlastného výberu od 00 do 99.

Foto: Ferrari

7-ročná údržba

Rastúce zameranie na zákaznícky servis sú základom predĺženého sedemročného programu údržby. Tento program pokrýva všetku bežnú údržbu počas prvých siedmich rokov životnosti vozidla. Pravidelná údržba (v intervaloch 20 000 km alebo raz ročne bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov), originálne náhradné diely a dôkladné kontroly vykonávané personálom vyškoleným priamo v školiacom centre Ferrari v Maranelle s použitím najmodernejších diagnostických nástrojov sú len niektoré z výhod programu Genuine Maintenance Program. Služba je dostupná na všetkých trhoch po celom svete a vo všetkých predajniach v sieti oficiálnych predajcov.

Technické údaje

Dĺžka 4 625 mm
Šírka 1 968 mm
Výška 1 181 mm
Rázvor 2 600 mm
Hmotnosť 1 410 kg
Objem nádrže 65 l
Pneu 245/35 ZR20 vpredu

305/35 ZR20 vzadu

Brzdy 398 x 223 x 38 mm vpredu

360 x 233 x 32 mm vzadu

Zrýchlenie 0-100 km/h 2,8 s
Zrýchlenie 0-200 km/h 7,0 s
Maximálna rýchlosť viac ako 330 km/h
200 – 0 km/h 106 m
Čas kola vo Fiorane 1:19 min.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Ferrari
Predchádzajúci článokNové pravidlo na diaľnici: Platí každých 25 km a ovplyvňuje len jeden typ pohonu
Nasledujúci článokPodvodníkom klepnú po prstoch. EÚ pripravuje bič na stáčanie tachometrov
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.