Ford Fiesta by mohol s pomocou Volkswagenu podľa magazínu Autoexpress vstať z popola, pričom obe značky údajne skúmajú nové projekty po “veľmi úspešnom” prvom pokuse.
Posledný Ford Fiesta zišiel z výrobnej linky v nemeckom Kolíne nad Rýnom v júli 2023, čím výrazne zmenil automobilové prostredie. Ale úspech dohody, ktorá umožnila modelom Ford Explorer a Capri využívať základy VW ID.4 a ID.5 znamená, že prekvapivý návrat by mohol byť na spadnutie. Aj keď zatiaľ nie je nič potvrdené, šéf predaja a marketingu Volkswagenu Martin Sander povedal, že považuje pôvodné spojenie Fordu a VW pre elektromobily za “veľmi, veľmi, veľmi úspešné” a že “nechce vylúčiť, že tu v budúcnosti sú príležitosti na opätovné zdieľanie technológií”.
Vyhlásenie bývalého člena Ford Europe Sandera by preto mohlo otvoriť možnosť nového druhu malých áut s logom Fordu, založených na skrátenej platforme MEB Entry, ktorá má podporiť ID.1 a ID.2. Znovuzrodená elektrická Fiesta by tak mohla mať dojazd až 450 kilometrov a výkon nabíjania jednosmerným prúdom až 125 kW.

Partnerstvo Fordu a Volkswagenu
Pôvodná dohoda, ktorú Volkswagen uzavrel s Fordom, bola podľa Sandera “príležitosťou pre VW rozšíriť sa ešte viac, ako je to možné, na základe veľkosti nášho podnikania” – niečo, čo by sa teoreticky dalo zopakovať s druhým kolom menších a efektívnejších rodinných áut. Ford smeruje do potenciálne kľúčového obdobia, keď plánuje svoju európsku budúcnosť. Puma zostáva silným predajným artiklom, no s cenou viac ako 31 000 eur to nie je cenovo tak dostupný model ako kedysi. Ako však výrobca už naznačil – najprv odstránením Fiesty a čoskoro aj Focusu z predaja – je čoraz ťažšie zarobiť peniaze na mestských autách a tradičných rodinných hatchbackoch. Samozrejme, ak by takýto model uzrel svetlo sveta, jeho proporcie by pravdepodobne odzrkadľovali rozmery ID.2 pripraveného na výrobu.
Odchádzajúca Fiesta bola dlhá 4 068 mm, len o 18 mm dlhšia ako koncept ID.2all. Širší postoj VW a nízko namontovaná batéria by mali Fieste dodať typický dynamický charakter, ktorý je prítomný vo všetkých moderných Fordoch.

Ako by mohla vyzerať?
Čo sa týka dizajnu, očakávajme čistú prednú časť a ostrý LED podpis denného svietenia – pravdepodobne vrátane svetelnej lišty po celej šírke. Aerodynamické kolesá sú takmer samozrejmosťou. Neočakávame, že Ford (alebo Volkswagen) ponúkne trojdverovú karosériu, obe autá budú len päťdverové. Firma odmietla myšlienku nasadiť dizajn Fiesty na svoj nový podvozok Puma Gen-E, čo naznačuje, že už aj tak nízke marže by boli takmer narušené – najmä keď sa do mixu pridajú dodávatelia tretích strán. Stojí za zmienku, že Ford má aj svoj tím Skunkworks so sídlom v Kalifornii, ktorý bol poverený vývojom “novej cenovo dostupnej platformy pre elektrické vozidlá”, na ktorú sa odkazuje v komunikáciách zverejnených minulé leto.
Zdá sa však, že projekt sa aspoň spočiatku zameriava na “stredne veľký pick-up” – čo naznačuje, že čokoľvek také malé ako Fiesta sa môže ukázať až neskôr. V najbližších mesiacoch by si Ford mal ujasniť ponuku osobných automobilov a budúcu stratégiu elektromobilov. Výrobca uviedol, že “poskytne aktuálne informácie o elektrifikácii, technológii, ziskovosti a kapitálových požiadavkách v prvej polovici roku 2025”.