Španielsky výrobca terénnych vozidiel Santana bol oživený čínskymi investíciami. Nové produkty teraz vstupujú na trh s niekoľkých vybraných európskych krajinách.
Štrnásť rokov po ukončení výroby Santana Motors uvádza na trh nové generácie terénnych vozidiel vďaka strategickému spojenectvu so spoločnosťami Zhengzhou Nissan – spoločným podnikom spoločností Nissan a Dongfeng, Anhui Coronet Tech, rastúcou čínskou automobilovou firmou špecializujúcou sa na úžitkové a vojenské vozidlá a čínskym koncernom BAIC, ktorý bude zabezpečovať výrobu a marketing nových modelov Santana v rokoch 2026 až 2028. Výroba sa obnoví koncom tohto roka v starom závode spoločnosti v Linares v Andalúzii, ktorý je nečinný, odkedy spoločnosť zatvorila svoje brány v 2011 po rokoch finančných problémov.

Oživená značka Santana sa zameria na robustné vozidlá 4×4 zamerané priamo na off-roadových nadšencov, počnúc novým picku-pom, od ktorého sa očakáva, že bude súperiť s modelmi ako Isuzu D-Max alebo dokonca Ineos Grenadier Quartermaster. Bude niesť názov 400D, vybavený bude dvojitou kabínou a naftovým motorom s výkonom 190 koní alebo plug-in hybridnou konfiguráciou so systémovým výkonom až 429 koní a 120 km elektrickým dojazdom. Tieto pick-upy sa budú predávať v Španielsku, Portugalsku, Andorre, na Gibraltári a v Taliansku.
Upútavka a sprievodné oznámenia potvrdzujú, že Santana má v úmysle uviesť na trh celý modelový rad neskôr v roku 2026, pričom všetky modely sú navrhnuté tak, aby stelesňovali tradičné hodnoty spoločnosti, ktorými boli odolnosť, spoľahlivosť a výkon v každom teréne, a zároveň zahŕňali moderné štandardy udržateľnosti.
Oživenie pôvodnej továrne
Návrat prinesie vítanú podporu regiónu Linares vzdialeného približne 260 kilometrov južne od Madridu, s počiatočnou investíciou, ktorá vytvorí až 200 pracovných miest, z toho 150 vo výrobe a 50 v administratívnych pozíciách. Edu Blanco, generálny riaditeľ spoločnosti Santana Motors, pri podpise dohody povedal: “Táto aliancia predstavuje významný míľnik pre spoločnosť Santana Motors a predstavuje rozhodujúci krok smerom k budúcnosti. Sme hrdí na to, že môžeme spojiť sily so spoločnosťami Zhengzhou Nissan a Anhui Coronet a posilniť našu víziu výroby inovatívnych vozidiel, ktoré stelesňujú legendárnu tradíciu kvality a robustnosti, poháňajú rast automobilového priemyslu a hospodársky rozvoj v Linarese aj mimo neho.” Zaujímavosťou je, že Blanco sa s tímom Santana Racing zúčastní aj Rally Dakar.
Továreň Santana v Linares bude slúžiť ako centrum pre inžinierstvo a konečnú montáž. Spoločnosť tvrdí, že projekt je vo vývoji už niekoľko rokov, pričom spoločné inžinierske tímy pracujú na vývoji a certifikácii novej platformy.

Koniec jednej éry
Pre fanúšikov značky vyvolá návrat Santana Motors veľa nostalgie. Spoločnosť bola založená v roku 1956 a v roku 1958 začala licenčne vyrábať vozidlá Land Rover. Nakoniec vyvinula svoje vlastné modely, predtým ako sa v osemdesiatych rokoch spojila so Suzuki na výrobe modelov vrátane Jimny a Vitara. Neskôr, v spolupráci s Iveco, postavila Massif a Campagnola – prepracované verzie svojho PS-10 zamerané na súperenie s Defenderom. Podnik sa však zrútil, keď sa Iveco v roku 2011 stiahlo, čo zanechalo Santanu so stratami 42 miliónov eur a konečným výrobným počtom len 769 vozidiel v tom roku.
Čo bude ďalej s automobilkou?
Očakáva sa, že oživená spoločnosť Santana Motors formálne predstaví svoj nový rad vozidiel v závere tohto roka. Zatiaľ znovuzrodenie mena Santana, reaktivácia továrne Linares a prísľub nového robustného pick-upu určite vzbudia záujem medzi nadšencami off-roadu, kupujúcimi úžitkových vozidiel a fanúšikmi jednej z najikonickejších španielskych automobilových značiek.




































