Aktualizácie vzduchom (OTA) sú bežnou súčasťou moderných elektrických vozidiel, ktoré výrobcom automobilov umožňujú postupne vylepšovať funkcie vozidla a mnohokrát aj ich výkon. Lenže teraz nastal pravý opak.
Xiaomi si zrejme uvedomilo, že na verejné cesty vypustilo absolútneho zabijaka s ohromným výkonom a novou aktualizáciou znížilo bežne dostupný výkon modelu SU7 Ultra. Narazilo však na vlnu odporu majiteľov vozidiel.
Spoločnosť Xiaomi vydala aktualizáciu 1.7.0 svojho softvéru, súčasťou ktorej bolo aj obmedzenie výkonu elektrickej pohonnej sústavy z 1548 koní na približne 900 koní za normálnych jazdných podmienok. Aby mohli vodiči “odomknúť” plný výkon, musia dosiahnuť kvalifikačný čas na schválených pretekárskych tratiach prostredníctvom nového systému „Hodnotenie času na kolo v kvalifikačnom režime“. Aktualizácia tiež zaviedla 60-sekundovú pohotovostnú dobu pre funkciu Launch Control, ktorá zabraňuje spontánnym štartom s vysokým výkonom na semaforoch.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Spoločnosť Xiaomi argumentovala, že obmedzenia výkonu boli zavedené z bezpečnostných dôvodov. Vysvetlila, že extrémne výkonnostné schopnosti vozidla vyžadujú vhodné podmienky na trati a skúsené ovládanie. 1548 koní je podľa Xiaomi určených na okruh s vhodnými pneumatikami a zodpovedajúcou prípravou. „Chceme zabezpečiť, aby si majitelia mohli tento výkon bezpečne užívať,“ uviedla spoločnosť vo svojom stanovisku.

Tieto obmedzenia sa však nestretli s pochopením súčasných majiteľov vozidiel Xiaomi SU7 Ultra. Mnohým sa nepáčilo, že vozidlo za v prepočte 73-tisác dolárov si kúpili špeciálne pre jeho ohromujúce zrýchlenie a vysoký výkon. Online fóra a platformy sociálnych médií boli podľa CarNewsChina svedkami búrlivých diskusií, pričom niektorí majitelia tvrdili, že by mali mať neobmedzený prístup k schopnostiam vozidla tak ako im to bolo deklarované pri nákupe, zatiaľ čo iní podporovali zodpovedný prístup Xiaomi zameraný na bezpečnosť.
Obmedzenia výkonu nakoniec zrušili
Pod tlakom však Xiaomi nakoniec stiahla funkcie obmedzujúce výkon a uznala potrebu transparentnejšej komunikácie o budúcich aktualizáciách softvéru. „Vážime si vášnivú spätnú väzbu od našej komunity a v budúcnosti zabezpečíme lepšiu transparentnosť,“ uviedol zástupca spoločnosti. Xiaomi tak bude v budúcnosti pravdepodobne užšie spolupracovať s komunitou vlastníkov pri implementácii budúcich softvérových zmien. Prípad však ukazuje, že aktualizácie vzduchom môžu veľmi rýchlo zmeniť očakávania spotrebiteľov na základe firemných rozhodnutí. Keďže na inštaláciu aktualizácií nie je potrebné chodiť do servisu, výrobcovia automobilov môžu na diaľku upravovať parametre vozidiel aj v priebehu ich životnosti, pričom nie vždy musia byť tieto zmeny v prospech ich majiteľov.

Inovatívna ochrana batérie
Xiaomi SU7 Ultra dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 1,98 sekundy. Dosiahne maximálnu rýchlosť 350 km/h. Okrem dynamických výkon dokáže na Xiaomi SU7 Ultra fascinovať aj ochrana jeho batérie. Ako to majú Číňania vo zvyku, zvolili si neortodoxnú demonštráciu schopností ochrániť batériu pred vonkajšími vplyvmi. Generálny riaditeľ Xiaomi Lei Jun na videu spustil zo 6. poschodia továrne melón, ktorý bol pokrytý ochrannou vrstvou, ktorá vo vozidiel chráni batériu voči prepichnutiu, roztrhaniu či iným odreninám. Okrem tejto ochrannej vrstvy je známe, že Xiaomi do batériového systému CTB (Cell-to-Body) začlenila štrukturálne, tepelné a elektrické bezpečnostné opatrenia, ako napríklad 14-vrstvovú ochrannú výstuž s ultrapevnostnými oceľovými nosníkmi, rozsiahly aktívny chladiaci systém s plochou 7,8 m², aerogélovú izoláciu, systém správy batérií (BMS) riadený umelou inteligenciou a cloudové monitorovanie.
Použitá NMC batéria od CATL má kapacitu 93,7 kWh a disponuje rýchlym nabíjaním jednosmerným prúdom 5,2 C. Nabitie z 10 % na 80 % tak trvá iba 11 minút. Batéria pritom poskytuje vozidlu dojazd 620 km podľa normy CLTC.
Špičkové brzdy
Elektromobil Xiaomi SU7 Ultra je vybavený špičkovým brzdovým systémom, ktorý zahŕňa karbónovo-keramické brzdové kotúče, vysokovýkonné strmene a brzdové doštičky. Z rýchlosti 100 km/h do zastavenia zabrzdí na vzdialenosti len 30,8 metra a podľa Xiaomi bez straty výkonu absolvuje desať po sebe idúcich brzdných testov 180-0 km/h bez vädnutia bŕzd. Priemer predného brzdového kotúča je 430 mm, čím ide o najväčší karbónovo-keramický kotúč, aký je v súčasnosti namontovaný v sériovom vyrábanom sedane. V porovnaní s bežnými oceľovými brzdovými kotúčmi sú karbónovo-keramické kotúče odolnejšie voči vysokým teplotám s maximálnou prevádzkovou teplotou viac ako 1300 °C, čo je viac ako dvojnásobok oproti bežným oceľovým brzdovým kotúčom. Karbónovo-keramické kotúče sú tiež odolnejšie voči opotrebovaniu. Ich životnosť presahuje 500 000 km a znižujú hmotnosť celého vozidla o 57 kg.