Náklady na kúpu vozidiel a ich prevádzku v poslednom období rapídne narástli. Konkrétne za posledných 5 rokov približne o 35 %. Mnohí ľudia tak hľadajú riešenia, ako využívať výhody osobného motorového vozidla, no urobiť tak s minimálnymi vstupnými nákladmi. Riešením by mohlo byť predplatné, aké poznáme napríklad zo streamovacích služieb.
Nedávna štúdia publikovaná Extreme Terrain skúma myšlienku predplatného na odber automobilov a zistila, že táto obchodná štruktúra má väčšiu podporu, než by mnohí očakávali. Predplatné má podporu predovšetkým u mladých ľudí, ktorí sú tomuto obchodnému modelu naklonení.
Metodológia
Oslovených bolo 1 005 Američanov, ktorých sa autori štúdie pýtali, aký majú postoj k myšlienke predplatného na autá. Z nich 89 % vlastnilo auto a 11 % aktívne uvažovalo o kúpe alebo prenájme vozidla v nasledujúcich 6 mesiacoch. Generačné rozdelenie bolo nasledovné: generácia Z (20 %), mileniáli (50 %), generácia X (23 %) a generácia „baby boomers“ (7 %). Údaje boli zozbierané v apríli 2025.
Mladým ľuďom sa myšlienka predplatného pozdáva
Takmer polovica opýtaných uviedla, že by boli ochotní predplatiť si auto. Ďalších 10 % uvádza, že by si auto možno predplatili, ak by boli v cene zahrnuté náklady na poistenie a údržbu. 46 % Američanov uvádza, že by boli ochotní predplatiť si auto, najmä ak by clá ešte viac zvýšili ceny vozidiel. Každý piaty opýtaný odpovedal, že by bol ochotný platiť 600 dolárov mesačne alebo viac za predplatné na auto. V prípade generácie Z toto číslo stúpa na približne jedného z troch. Každý tretí Američan by bol ochotný predplatiť si auto, ak by to znamenalo, že by si mohol každých šesť mesiacov vymieňať auto.

Čím respondentov zaujala myšlienka predplatného na autá? 73 % respondentov prilákala myšlienka šoférovania auta bez dlhodobého finančného záväzku. 63 % sa páčili nižšie počiatočné náklady, 58 % sa páčila flexibilita vo výmenách vozidiel podľa aktuálnych potrieb a 46 % sa páčila myšlienka predplatiť si auto na mesiac, aby zistili, či si ho nakoniec budú chcieť kúpiť aj sami.