Nissan sa už mesiace nachádza v kritickej situácii, na konci ktorej zatiaľ nevidno svetielko nádeje. Bývalý šéf automobilky tvrdo kritizuje vedenie.
Japonská značka Nissan je už dlhé mesiace v nezávideniahodnej finančnej kríze. Automobilka musí, v jednoduchosti napísané, zvýšiť svoj profit a zredukovať náklady, inak jej môže hroziť bankrot. Koncom minulého roka preto ohlásili opatrenia, ktoré počítali so znížením produkcie či globálnym prepúšťaním až 9-tisíc zamestnancov. Nikkei Asia však informuje, že toto číslo môže byť ďaleko vyššie.
Prepúšťanie môže byť oveľa väčšie
Podľa dostupných informácií japonského magazínu plánuje Nissan oznámiť nový plán, podľa ktorého by zredukovali až 20-tisíc pozícií, čo predstavuje zhruba 15 % ich globálnej pracovnej sily. Tento možný scenár však Nissan odmietol pre Motor1 komentovať.

Nissan sa snažil svoju nepriaznivú situáciu zvrátiť nájdením nového partnera. Dohoda s konkurenciou v podobe Hondy bola na spadnutie, no megazlúčenie nakoniec stroskotalo. Honda priznala, že chcela spraviť z Nissanu svoju podznačku, čo sa im, pochopiteľne, nepáčilo. Budúcnosť japonskej značky je tak stále neistá a jej kontroverzný bývalý šéf Carlos Ghosn jej predstaviteľov vôbec nešetril.
V interview pre BFM TV povedal, že videl, že problémy japonskej automobilky sa blížia: „Predvídal som úpadok Nissanu a zánik aliancie [s Renaultom].“ Partnerstvo medzi oboma značkami už totiž nie je také silné ako kedysi. Vzájomné podiely sa znižujú z 15 na 10 percent a Renault získava 51-percentný podiel Nissanu v ich indických prevádzkach.

Problémom je vraj vedenie
Ghosn vidí problém v najvyšších sférach, ktoré ostro skritizoval. „Rozhodnutia boli príliš pomalé,“ povedal a dodal, že „väčšina problémov spočíva vo vedení spoločnosti Nissan“. Zároveň varoval, že „automobilka je v zúfalej situácii“ a je „nútená ísť prosiť o pomoc k jednému zo svojich hlavných konkurentov v Japonsku“. Len pred pár mesiacmi však možné zlúčenie s Hondou taktiež kritizoval, tvrdil, že „nedáva zmysel“ a ide o „zúfalý krok“.
V nedávnom rozhovore pre BFM TV zároveň tvrdil, že Nissan je „v útlme“, stal sa „nudným a priemerným“. Druhou vecou je, či je Ghosn ten pravý, čo by mal kritizovať svojho bývalého zamestnávateľa. Pre pripomenutie, Carlos Ghosn čelí obvineniam zo zneužitia majetku spoločnosti, prania špinavých peňazí a korupcie. V súčasnosti sa pred medzinárodným zatykačom skrýva v Libanone.