Domov SPRÁVY News Subaru prehodnotí svoje plány týkajúce sa elektromobilov

Subaru prehodnotí svoje plány týkajúce sa elektromobilov

Subaru Solterra
Foto: Subaru

Generálny riaditeľ značky Subaru, Atsushi Osaki, počas nedávneho oznámenia finančných výsledkov spoločnosti za fiškálny rok 2024 potvrdil prehodnotenie stratégie uvádzania nových elektromobilov na trh. 

Uviedol, že hoci celkový prechod na elektrifikované vozidlá pretrváva, tempo a finančný záväzok sú pod drobnohľadom. „Prehodnocujeme naše plány… nielen vzhľadom na dnešné rýchlo sa meniace prostredie, ale aj na strednodobé až dlhodobé externé obchodné faktory,“ povedal Osaki. Tento krok prichádza v čase, keď sa Subaru musí prispôsobiť novým výzvam na globálnom trhu, najmä neistote okolo dovozných ciel a stimulov pre elektrické vozidlá v USA.

Subaru Trailseeker
Foto: Subaru

V prípade, ak USA neupravia výšku dovozných ciel, Subaru odhaduje, že vo fiškálnom roku 2025 ich to bude stáť až 2,5 miliardy eur. To je vysoká suma pre spoločnosť, ktorá je závislá od dovozu z Japonska, pričom do USA mieri približne až polovica jej produkcie. Kľúčovým problémom pre Subaru je absencia jasnej vízie a premenlivosť obchodnej politiky USA. Subaru, podobne tak aj iné automobilky, v súčasnosti nevedia plánovať svoje ďalšie stratégie, keďže nie je jasné, akým smerom sa budú vyvíjať dovozné clá do krajiny a či USA zachovajú daňové úľavy na elektromobily, keďže sa čoraz častejšie ozývajú hlasy za ich zrušenie. 

Foto: Subaru

Pokles predaja aj zisku

Táto politická nestabilita v kombinácii so všeobecným spomalením rastu dopytu po elektromobiloch v USA núti Subaru prehodnotiť svoj agresívny prístup. Subaru zatiaľ v USA predáva len jeden elektromobil – Solterra, no už na budúci rok bude uvedený na trh model Trailseeker vo veľkosti modelu Outback, ktorý automobilka predstavila v apríli na autosalóne v New Yorku. Osud ďalších elektrických modelov je však zatiaľ nejasný. 

Uplynulý fiškálny rok nebol pre japonského výrobcu úspešný. Prevádzkový zisk klesol o 13 % na 2,7 miliardy dolárov. Celosvetový predaj klesol o 4,1 % na 936 000 vozidiel, pričom v USA predstavoval pokles o 4,1 %. Subaru nezverejnilo kompletný výhľad zisku na aktuálny fiškálny rok z dôvodu volatility trhu, ale jej cieľom je prevádzkový zisk vo výške najmenej 667,7 milióna dolárov.

Subaru Solterra
Foto: Subaru

Neistota okolo novej továrne

Neistota sa týka aj výrobnej stopy. Osaki uviedol, že pripravovaná nová továreň, ktorá mala byť pôvodne určená na výrobu elektromobilov, by musela byť prispôsobená na zmiešanú výrobu s benzínovými produktmi. Subaru sa tiež snaží zvýšiť produkciu vo svojej jedinej továrni v USA v Indiane, aby zmiernila vplyv dovozných ciel. Hoci kapacita tohto závodu by sa teoreticky mohla zvýšiť zo súčasných 345 000 vozidiel na 500 000 ročne, výkonný riaditeľ Tomoaki Emori poznamenal, že dodávateľská základňa je v súčasnosti schopná dodať iba 370 000 kusov.

Podobne ako aj iné automobilky, Subaru sa viac zameria na vývoj a predaj hybridov. „Zvážime výrobnú ponuku a zároveň budeme premýšľať o tom, ako začleniť hybridy a plug-in hybridy,“ povedal Emori. Prvým hybridným modelom v USA by sa mal stať Forester. Napriek súčasnému prehodnoteniu stratégie a taktickým posunom smerom k hybridom sa Subaru nevzdáva svojich dlhodobých ambícií v oblasti elektromobilov. Spoločnosť už predtým uviedla cieľ elektrifikovať všetky svoje vozidlá v prvej polovici 30. rokov 21. storočia. Hoci cesta k tomuto cieľu môže byť kľukatejšia, záväzok predávať len čisto elektrické vozidlá zatiaľ zostáva nezmenený.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokCitroën povedie nový generálny riaditeľ, prichádza z VW
Nasledujúci článokPrvé nákladné lietadlo na vodík čaká certifikácia
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.