Lietadlo na vodíková pohon? Áno, ide o realitu a dokonca už lieta, no zatiaľ len po Britských ostrovoch.
Spoločnosť ZeroAvia podľa magazínu Aerotime oznámila, že podpísala dohodu so spoločnosťou RVL Aviation, poskytovateľom špecializovaných leteckých služieb so sídlom na letisku East Midlands v Spojenom kráľovstve, na modernizáciu jedného z lietadiel Cessna Caravan 208B s pohonnou jednotkou ZA600.
Týmto krokom sa ZeroAvia snaží stať sa prvou spoločnosťou na svete, ktorá spustí komerčnú leteckú nákladnú službu s nulovými emisiami. Monte, spoločnosť na lízing lietadiel so sídlom v Spojenom kráľovstve, ktorá sa špecializuje na regionálne a udržateľné letectvo, je tiež zapojená do dohody, ktorá uľahčuje získanie lietadla Cessna Caravan. “Máme dizajn motora; máme integračné plány pre štartovací drak lietadla; máme riešenia na poskytovanie vodíkového paliva; a máme zákazníkov, ktorí chcú prevádzkovať prvé trasy. Teraz musíme zdvojnásobiť našu pozornosť na certifikačné testovanie a potom zvýšiť výrobu pre našich ďalších potvrdených zákazníkov ZA600,” uviedol Val Miftakhov, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti ZeroAvia, v tlačovej správe oznamujúcej dohodu.

Stačí úprava Cessny
Podnikateľ poukázal na skutočnosť, že hybridný pohonný systém ZeroAvia na vodíkové napájanie ešte nie je certifikovaný. Spoločnosť však urobila pokroky týmto smerom. ZeroAvia aj RVL Aviation považujú dohodu za prvý krok v oveľa ambicióznejšom pláne na zavedenie nákladných služieb na vodíkový pohon v nie tak vzdialenej budúcnosti. ZeroAvia nevyvíja úplne nové lietadlá, ale namiesto toho sa zameriava na úpravu už existujúcich typov, ako je spomínaná Cessna Grand Caravan. Tie dostanú nový vodíkovo-elektrický pohon, čím sa eliminuje potreba investícií do úplne nových strojov a infraštruktúry.

Emisie by mohli klesnúť na nulu po celom svete
Sektor nákladnej leteckej dopravy má pritom ambicióznu víziu. Nákladné lety po celom svete v súčasnosti obsluhuje takmer tisíc lietadiel, ktoré by v budúcnosti mohli byť poháňané práve systémom ZA600. „Dnes je veľký deň pre celý náš tím. Máme nielen funkčný motor, ale aj potvrdeného operátora a konkrétny plán, ako ho nasadiť do praxe. Teraz je našou prioritou dokončiť certifikačné testovanie a pripraviť výrobu pre ďalších zákazníkov,“ uviedol Val Miftakhov, zakladateľ a výkonný riaditeľ ZeroAvia.