Domov SPRÁVY News Vytrestajú vodičov: Zásadné obmedzenie áut, mnohých to prekvapí

Vytrestajú vodičov: Zásadné obmedzenie áut, mnohých to prekvapí

obmedzenie áut v mestách
Zdroj: Canva, vlastná úprava

Podľa aktuálnej štúdie rakúskeho dopravného združenia VCÖ sú ceny za parkovanie v mnohých mestách susedného Rakúska príliš nízke. To má údajne negatívny dopad na celkovú dopravnú situáciu a využívanie verejného priestoru. Organizácia žiada masívne obmedzenie áut v mestách prostredníctvom zdraženia parkovného, uvádza Der Standard.

Najmä vo Viedni, ktorú pravidelne navštevuje aj moho Slovákov, zaberajú verejné parkovacie plochy rozlohu na úrovni až troch mestských okresov. V meste podľa expertov chýbajú účinné opatrenia na reguláciu parkovania.

Parkovanie vraj musí zdražieť

Podľa dopravného experta Michaela Schwendigera z VCÖ sú parkovacie tarify vo Viedni nižšie ako v mnohých európskych metropolách. Kým v centre Amsterdamu stojí parkovanie za hodinu 7,80 eura, vo Viedni je to len 2,60 eura. Táto sadzba platí pre verejné parkovanie na viedenských uliciach. Parkovacie domy a garáže si účtujú vyššie sadzby.

V hlavnom meste Rakúska zároveň neexistuje cenový rozdiel v rámci verejného parkovania na základe rozličných zón, aké používa napríklad Bratislava. To znamená, že parkovanie v centre mesta stojí rovnako ako v okrajových častiach mesta. Tento fakt podľa VCÖ znižuje efektivitu parkovacej politiky.

Verejné parkoviská zaberajú obrovské plochy

Vo Viedni odhadujú počet verejných parkovacích miest na približne 480 tisíc. Minimálna plocha pre jedno parkovacie miesto predstavuje 12,5 metra štvorcového. Navyše, s rastúcou veľkosťou áut sa táto plocha postupne stále zväčšuje.

Podľa odborníkov zaberajú verejné parkoviská vo Viedni plochu porovnateľnú s rozlohou troch významných mestských okresov (Neubau, Josefstadt a Innere Stadt).

Silná kritika parkovacej politiky

VCÖ kritizuje, že v rámci veľkej časti viedenských ulíc dostávajú zaparkované autá viac priestoru než chodci a cyklisti. Navyše, na mnohých uliciach chýbajú stromy a zeleň, ktoré by poskytovali tieň a chlad počas horúcich dní. Pri narastajúcom počte horúcich dní ide o čoraz vážnejší problém.

Parkovanie (nielen) vo Viedni býva navyše často lacnejšie, ako odporúčajú experti. Ceny parkovacích lístkov od roku 2012 rástli pomalšie než inflácia. Cena ročného parkovacieho preukazu pre obyvateľov mesta sa práve vplyvom inflácie dostala dokonca na nižšiu úroveň ako v roku 1993, keď ho vo Viedni prvýkrát zaviedli.

koronavírus

Infláciou upravená cena za ročné parkovanie vo Viedni by mala byť približne 194 eur ročne namiesto súčasných 120 eur. Oproti iným európskym mestám má Viedeň extrémne lacné parkovanie. Pre porovnanie, za takéto ročné parkovné zaplatíte vo Viedni menej než v Štokholme za mesačné.

Obmedzenie áut v mestách ako riešenie

VCÖ vyzdvihuje mestá ako Amsterdam, Kodaň či japonský systém, kde sú ceny parkovania výrazne vyššie a spravodlivejšie rozdelené.

Napríklad v Kodani sa cena parkovania určuje podľa emisnej triedy vozidla a v nemeckom Landau podľa polohy bydliska. V Japonsku musíte najskôr preukázať vlastný parkovací priestor pred kúpou auta.

Pre ilustráciu, v Paríži dokonca zvyšujú poplatky za parkovanie pre ťažšie a väčšie vozidlá, a to až na 18 eur za hodinu. Vo švajčiarskom Bazileji platia majitelia veľkých áut ročne o 180 frankov viac ako majitelia menších vozidiel. Príkladov sa nájde mnoho.

VCÖ zdôrazňuje, že príliš lacné parkovanie zvyšuje dopravné zaťaženie v mestách a navrhuje, aby mestá – aj vzhľadom na nedostatok peňazí v ich rozpočtoch  – uvažovali o výraznom zdražení poplatkov parkovanie. Tie sa dajú skombinovať s ďalšími opatreniami. Vo Viedni už dlhšie zvažujú zákaz vjazdu do centra pre motoristov okrem rezidentov a ďalších výnimiek.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNová dopravná značka zneisťuje vodičov: Pokuta 55 eur za hlúpy prehrešok
Nasledujúci článokProblémy automobiliek: Jedna prepustí 3000 ľudí, ďalšia uvažuje o predaji svojho sídla