Praga Bohema je hyperšport českej výroby, ktorý debutoval začiatkom minulého roka a na našich stránkach sa neobjavuje prvý raz. Dodávky zákazníkom sa začali už koncom minulého roka a teraz jeden kus prešiel testovacou dráhou Top Gear v Spojenom kráľovstve rýchlejšie ako akékoľvek auto s čistým spaľovaním pred ním.
Praga Bohema používa 3,8-litrový motor V-6 pochádzajúcim z Nissanu GT-R. Samozrejme, nejde o úplne rovnaký agregát. Šesťvalec bol náležite upravený spoločnosťou Praga, má dve turbodúchadlá vyrobené na mieru, suchú vaňu a titánový výfukový systém. Dosahuje najvyšší výkon 700 koní a krútiaci moment 715 Nm v kombinácii so šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou. Bohema dokáže dosiahnuť rýchlosť 100 kilometrov za hodinu za menej ako tri sekundy a vyvinúť maximálnu rýchlosť 317 kilometrov za hodinu. Všetka táto sila, ktorá v dnešnom svete zasa nie je až tak výnimočná, umožnila autu prejsť testovaciu trať Top Gear za 1 minútu a 9,8 sekundy. Praga takmer prekonala čas na kolo hybridu Aston Martin Valkyrie, ktorý dosahuje výkon 1 140 koní a len nedávno na tomto mieste zajazdil čas 1 minúta a 9,7 sekundy.

HMOTNOSŤ v hlavnej úlohe
To, čo Boheme chýba na výkone, kompenzuje ľahkosťou a aerodynamikou. Auto váži menej ako 1 040 kilogramov a dokáže vytvoriť až 900 kilogramov prítlaku pri rýchlosti 250 kilometrov za hodinu. Pravdepodobne pomohol Prage dostať najlepší čas z auta aj skúsený jazdec Ben Collins, bývalý Stig z Top Gear show, ktorý je teraz testovacím jazdcom Praga. Na trať priviezol auto na cestných pneumatikách a absolvoval kolo bez akýchkoľvek úprav. Podľa výrobcu si jednoducho obliekol pretekársku kombinézu, zahrial pneumatiky a vyšiel na trať.

Praga Bohema vyšla na cesty a okruhy po 7 rokoch vývoja, plánovania a testovania. To prebiehalo aj pod taktovkou bývalého pilota F1 Romaina Grosjeana na okruhu Slovakiaring. Prvý kus bol odovzdaný zákazníkovi v Holandsku v decembri minulého roka. Ďalšie ceremoniály sú naplánované aj na podujatí Festival of Speed v Goodwoode. Mesačne dokáže Praga vyrobiť nanajvýš dve vozidlá. Pre Európu je určených maximálne 20 áut, pre Blízky východ 12, pre Áziu 16, pre Japonsko 12 a pre USA 24 kusov. Základná cena je stanovená na 1,43 milióna eur.
Posadnutosť výrobcu minimalizovať hmotnosť auta vystihuje spracovanie kokpitu. 56 karbónových dielcov čalúnených Alcantarou váži dohromady iba 34 kg. Nezávislé odpruženie typu push-rod používa horizontálne umiestnené plne nastaviteľné tlmiče. Výsledkom je neodpružená hmotnosť len 180 kg a to aj bez komplikovaných adaptívnych systémov tlmenia. Kolesá s centrálnou maticou majú vpredu rozmer 18 palcov, vzadu 19 palcov. Brzdy používajú karbón-keramické kotúče s priemerom 380 mm a 6-piestikové strmene.