Nie každá inovácia musí byť spotrebiteľom po chuti. Presne to je prípad aj dotykových obrazoviek v autách. Zákazníci totiž naďalej preferujú tradičné riešenie.
Dotykové obrazovky zobrali interiéry osobných vozidiel útokom. Dnes už prakticky nenájdeme na trhu nový model, ktorý by nimi nedisponoval. Pri lacnejších vozidlách zvyčajne nájdeme v kokpite len jeden centrálny displej. Modely vyššej cenovej kategórie ich však už mávajú hneď niekoľko a v princípe všetky ovládacie prvky infotainmentu, klimatizácie či jazdných režimov sa presunuli na obrazovky. Tie síce dodávajú interiéru moderný vzhľad, no zároveň trpí praktická stránka veci.
Návrat klasiky
Klikanie na displej počas šoférovania totiž nie je zrovna komfortné, nehovoriac o bezpečnosti tohto riešenia. Drvivá väčšina zákazníkov preto stále vyznáva staré dobré fyzické tlačidlá, resp. ich kombináciu s dotykovými displejmi, teda, minimálne v Európe. VW si je toho veľmi dobre vedomý a priania spotrebiteľov chce vypočuť. Klasické tlačidlá tak zažijú comeback.

Ralf Brandstätter, šéf čínskeho zastúpenia značky, na svojom LinkedIn profile vysvetlil, že zákazníci v Európe uprednostňujú „hmatové ovládanie, dlhodobú životnosť a jazdnú dynamiku“. Iná situácia je však v Číne, kde kupujúci dávajú prednosť „vozidlám prepojeným s umelou inteligenciou, bezproblémovým hlasovým ovládaním a inteligentnými kokpitmi“.
Invázia dotykových obrazoviek z posledných rokov sa pritom netýka iba elektromobilov, ale aj nových vozidiel so spaľovacími motormi. Napríklad v novom Passate s výnimkou ovládania výstražných svetiel takmer nenájdeme fyzické tlačidlá. Tento trend je však pomaly na ústupe. VW totiž prisľúbil návrat klasických gombíkov.

Je to auto, nie telefón
Už sme mohli vidieť aj prvé kroky, keď sa v modeloch Golf GTI a R opäť objavili skutočné tlačidlá na volante. Okrem toho budú budúce modely obsahovať hmatové ovládacie prvky pre často používané funkcie. Začiatkom tohto roka šéf dizajnu spoločnosti Andreas Mindt pre Autocar navyše priznal, že prechod na ovládanie pomocou obrazovky bol chybou.
“Od modelu ID.2all budeme mať fyzické tlačidlá pre päť najdôležitejších funkcií – hlasitosť, vyhrievanie na každej strane vozidla, ventilátory a výstražné svetlo – pod obrazovkou. Odteraz budú v každom aute, ktoré vyrobíme. Túto chybu už nikdy neurobíme. Na volante budeme mať fyzické tlačidlá. Už žiadne hádanie. Je tu spätná väzba, je skutočná a ľudia to milujú. Úprimne, je to auto. Nie je to telefón,” vyjadril sa Mindt na margo kompletného ovládania cez dotykové displeje.
Vzhľadom na toto rozhodnutie Volkswagenu môžeme očakávať, že rovnakou cestou sa vydajú aj ďalšie značky koncernu ako Škoda, SEAT či Cupra. Jedinou nevýhodou tohto kroku bude pravdepodobné zvýšenie výrobných nákladov, čo sa premietne aj do ceny vozidiel.