Viete si to predstaviť? Vodič auta na benzín či naftu sa rozhodne parkovať v zákaze, a to konkrétne na miestach vyhradených pre elektromobily. Nehrozí mu pritom za to ani finančná pokuta, ani žiadny iný postih. Rozhodol o tom súdu v Nemecku a platí to len vo vybraných situáciách, no aj tak ide o prelomový verdikt, píše msn.com.
Vodiči elektromobilov si už (nielen) v Nemecku zvykli na vyhradené parkovacie miesta pred nabíjacími stanicami určené výhradne pre elektroautá, a to počas samotného nabíjania. Parkovať v zákaze nesmú benzínové ani dieselové vozidlá. Na túto výnimku upozorňuje špeciálna dopravná značka. Navyše, samotné parkovacie miesta bývajú vyznačené aj vodorovným dopravným značením.
Zmýliť sa je prakticky nemožné, poviete si. Napriek tomu došlo v Hamburgu k incidentu, keď vodič spaľovacieho auta zaparkoval na vyhradenom mieste pred nabíjacou stanicou. Mestská polícia reagovala rýchlo. Auto odtiahli a umiestnili na policajnom parkovisku. Výsledná pokuta za nesprávne parkovanie, ktorú mal vodič zaplatiť, bola 472,10 eur. To zahŕňalo náklady na odťah vozidla (297,50 eura), poplatok za úradný úkon (70,70 eura) a poplatok za uskladnenie vozidla (103,90 eura).
Motorista uspel so sťažnosťou
Vodič sa s týmto verdiktom nezmieril a podal sťažnosť. Jeho hlavný argument bol jednoduchý: nabíjacia stanica bola v danom čase mimo prevádzky, a preto nebolo možné žiadne elektroauto nabiť. Ak sa nedá nabíjať, nemá podľa neho význam rezervovať miesto len pre elektromobily.

Tamojší úradníci mu však oponovali. Zákaz parkovania vraj platí bez ohľadu na technický stav nabíjacej stanice. Spor nakoniec skončil pred správnym súdom v Hamburgu.
Dôležitý dôkaz: Fotka nefunkčnej stanice
Vodič predložil ako dôkaz fotografiu informačnej tabule na nabíjacej stanici, ktorá upozorňovala na prestavbu: „Na tomto mieste čoskoro vznikne nabíjacia stanica. Po pripojení na elektrickú sieť tu bude možné nabíjať výkonom 150 kW.“ Súd uznal, že nabíjacia stanica bola počas incidentu skutočne mimo prevádzky.
Rozhodnutie súdu prekvapilo, ale zároveň obsahuje jasné odôvodnenie. Už samotná dopravná značka obmedzujúca parkovanie len pre elektroautá počas nabíjania implikuje, že samotné nabíjanie musí v prvom rade reálne fungovať. Parkovať v zákaze sa vtedy naozaj nesmie.
Ak však nabíjacia stanica nefunguje, vyhradenie miesta pre elektromobily nedáva zmysel. Parkovacie miesto by tak bolo zbytočne a bezúčelne vyňaté z dopravného priestoru. Súd síce potvrdil, že zákaz parkovania pre spaľovacie vozidlá na takýchto miestach všeobecne platí, no zdôraznil, že odťah predstavoval v tomto konkrétnom prípade neprimeraný zásah.
Podľa súdu totiž nedošlo ku konkrétnemu narušeniu dopravy – žiadne elektroauto nemuselo odísť preč z miesta bez nabitia kvôli autu so spaľovacím mostom, keďže nabíjanie nebolo možné.

Vodičovi musia vrátiť peniaze za pokutu
Súd tak rozhodol v prospech vodiča. Odťah vozidla vykonali poverení pracovníci podľa verdiktu neoprávnene a mesto Hamburg musí preplatiť motoristovi všetky náklady, ktoré mu v súvislosti s prípadom vznikli.
Tento prípad môže byť precedensom pre ďalšie podobné situácie v Nemecku aj iných krajinách. Prakticky po celom svete rastie počet nabíjacích staníc pre elektromobily. S tým pribúda aj čoraz viac prípadov nesprávneho parkovania.
Dôležitým posolstvom tak zostáva: Aj funkčnosť nabíjacej stanice môže hrať kľúčovú rolu pri pokutách za porušenie dopravného značenia.