Domov SPRÁVY News Keď 1000 koní letí 160 km/h: Zažil som jazdu v pretekárskom ťahači...

Keď 1000 koní letí 160 km/h: Zažil som jazdu v pretekárskom ťahači ETRC

pretekársky ťahač ETRC tímu Sasha Lenz
Foto: goodyearfiaetrc.com

Počas piatkového programu OMV MaxxMotion Goodyear FIA ETRC TRUCK RACE OF SLOVAKIA som prišiel na okruh Slovakia Ring ako sprievod kolegu Miša Lukačoviča, ktorý sa mal posadiť do pretekárskeho ťahača ako spolujazdec.

Lenže ani neviem ako, a o dve minúty som stál v pitlane, v pretekárskej kombinéze, s helmou na hlave a mierne zrýchleným tepom čakajúc, kým do boxov dorazí kolos s číslom 3 – ťahač značky MAN tímu Sascha Lenz Racing. Už o pár sekúnd som mal sedieť vedľa jedného z najskúsenejších jazdcov šampionátu FIA ETRC. A to nie v simulátore, ale priamo na trati.

Výstup do kabíny

Do kabíny som sa dostal za pomoci malého rebríka. Usadil som sa do škrupinového sedadla, kde ma jeden z tímových inžinierov pripútal štvorbodovým pásom. Veľmi pevne. Od Saschu ma delil široký stredový tunel, ktorý ešte viac umocňoval pocit, že som vo vozidle úplne iného sveta, s akým som doteraz nemal žiadne skúsenosti. Kabína bola obrovská, výhľad výborný a tlak v žalúdku stúpal.

1000 koní, 5000 Nm a 5 ton čistého rešpektu

Ťahač poháňa vyše 1000-koňový motor s objemom 13 litrov s viac než 5000 Nm krútiaceho momentu. Letmý štart tu nie je len pre efekt – pri pevnom by tieto monštrá dokázali doslova roztrhať nápravy. Zrýchlenie? Na pomery veľkosti a hmotnosti vozidla brutálne, hoci nie je to nič, čo by ste nedokázali zažiť v osobnom vozidle s výkonom aspoň 400 koní. Ťahač sa z boxovej uličky rozbehol s mohutným záťahom a relatívne rýchlo dosiahol rýchlosť 160 km/h, čo je maximum nastavené obmedzovačom kvôli bezpečnosti. Slovakia Ring je rýchla trať, kde zasahuje obmedzovač veľmi často, čo jazdcom dáva možnosť si trochu vydýchnuť, pretože počas pretekov tu rozhodujú brzdy, prejazdy zákrutami a to, ako kto dokáže manažovať svoje pneumatiky. Tie majú všetky tímy rovnaké, pochádzajú od značky Goodyear a sú z 55 % vyrobené z obnoviteľných materiálov.

Brzdy? Neskutočné. Ešte som na tejto trati nezažil nikoho, kto by do tretej zákruty brzdil tak neskoro. Prejazd každou zákrutou bol manéver s využitím plynu. Ťahač si Sascha nasmeroval tak, ako keby riadil rely auto a nie stroj vážiaci viac než päť ton. Priľnavosť a stabilita boli špičkové, vysokú hmotnosť som takmer ani nevnímal.

Majstrovstvá Európy ťahačov už tento víkend na Slovakiaringu

Demo pretekanie

Hoci išlo o prezentačné jazdy, Sascha techniku rozhodne nešetril. Na 100 % využíval možnosť navnímať trať pred kvalifikáciou a víkendovými pretekmi. Vzrušenie narástlo v okamihoch, keď sme sa dostali do akýchsi kvázi súbojov s inými ťahačmi. Vtedy mi stúpol adrenalín tak, že som cítil, ako mi srdce búši až v prilbe. Hoci pomalšie idúci jazdci nakoniec džentlmensky uvoľnili trať, pretože bezpečnosť bola na prvom mieste, stačilo to na predstavenie si toho, ako to musí vyzerať, keď sa do prvej zákruty rúti balík vyše 5-tonových kolosov kontrolovanými powerslidmi. A práve toto je zaujímavé aj pre divákov. Tesné a kontaktné súboje neraz dvíha publikum zo sedadiel a títo chlapci nepôsobia, že by si zadarmo darovali čo i len pol metra trate. Truck racing nie je len šou, ale reálny, tvrdý a špičkovo organizovaný šport. A máme to šťastie, že tieto preteky môžeme na vlastné oči zažiť po 7x.

Kto je Sascha Lenz?

Nemecký jazdec patrí medzi stálice šampionátu FIA European Truck Racing Championship. Reprezentuje vlastný tím Sascha Lenz Racing a aktuálne preteká v elitnej kategórii Titan. V minulých rokoch pravidelne končil medzi najlepšími – v sezóne 2021 obsadil 2. miesto, v 2023 skončil tretí. V aktuálnej sezóne 2025 sa drží v TOP 5 a patrí k favoritom, ktorí môžu zamiešať kartami v boji o titul.

Silné motory, taktické súboje aj legendy 90. rokov. Slovakiaring ožije veľkolepým moto-hudobným sviatkom

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSpoja dve diaľnice na východe: Slováci dostanú nový obchvat, 14 km otvoria tento rok
Nasledujúci článokV prvom európskom meste elektromobily stabilizujú elektrickú sieť
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.