Domov SPRÁVY News Škoda vyvíja biokompozit, ktorý nahradí uhlíkové vlákna

Škoda vyvíja biokompozit, ktorý nahradí uhlíkové vlákna

Škoda Enyaq RS Race
Foto: Škoda

Škoda Motorsport predstavuje najnovšiu verziu plne elektrického pretekárskeho konceptu Enyaq RS Race. Ten podporuje vývoj inovatívnych technológií a udržateľných materiálov, pričom slúži ako pilotný projekt pre budúce sériové modely. V porovnaní so sériovým vozidlom Škoda Enyaq Coupé RS je koncept Enyaq RS Race ľahší o viac ako 300 kg. 

Inžinieri Škoda Motorsport vyvinuli plne elektrické pretekárske vozidlo, ktoré sa inšpiruje jazdnými vlastnosťami modelu Fabia RS Rally2. Vývoj prvého vozidla Enyaq RS Race sa začal v roku 2023 a jeho svetová premiéra sa uskutočnila v októbri 2024. Pri novom modeli Enyaq RS Race tímy využili skúsenosti získané pri vývoji prvého koncepčného vozidla a spolu s Enyaq Coupé RS ho posunuli na novú úroveň. Projekt je ukážkou aktivít značky v oblasti elektrifikovaného motoršportu. Najnovšia verzia koncepčného vozidla používa rovnaký elektrický pohon, no je o 70 mm nižšia, vpredu širšia o 72 mm a vzadu o 116 mm. Čo je však najdôležitejšie – vozidlo je výrazne ľahšie ako sériový model.

Škoda Enyaq RS Race
Foto: Škoda

Na zníženie hmotnosti v porovnaní so sériovým modelom použili inžinieri Škoda Motorsport inovatívne a udržateľné materiály. Samozrejme, taktiež odstránili všetky komponenty, ktoré pre pretekárske vozidlo nie sú potrebné. Na automobile boli použité bočné okná a zadné okno z odľahčeného polykarbonátu. Všetky opatrenia viedli k celkovému zníženiu hmotnosti o 316 kg. Zavedenie udržateľných biokompozitných dielov s obsahom ľanových vlákien vyvinutých spoločnosťou Bcomp slúži ako pilotný projekt pre budúce sériové modely. Tieto odľahčené diely, nahrádzajúce uhlíkové vlákna, sú použité v interiéri aj na karosérii, vrátane nárazníkov, blatníkov, strechy, ventilačného otvoru na streche a zadného krídla. V interiéri sú tieto materiály použité napríklad na palubnej doske, výplniach dverí a opierkach nôh vodiča a spolujazdca.

Foto: Škoda

Prírodné ľanové vlákna namiesto karbónu

Celkovo 16 komponentov vozidla je vyrobených z udržateľných materiálov. Uhlíkové vlákna boli v interiéri aj exteriéri nahradené prírodnými ľanovými vláknami. Tie sú testované v najnáročnejších pretekárskych podmienkach, napríklad vo vozidle Škoda Fabia RS Rally2, spolu s udržateľnými mazivami pre spaľovacie motory, prevodovky a tlmiče. Jedným z príkladov je AmpliTex, technická výstužná tkanina vyrobená z obnoviteľných ľanových vlákien pestovaných v Európe. Táto tkanina znižuje vibrácie v interiéri a prispieva k zníženiu hmotnosti. Pestovanie ľanu má navyše v porovnaní s inými plodinami výrazne nižší ekologický dopad na pôdu.

Škoda Enyaq RS Race
Foto: Škoda

Technológia PowerRibs od spoločnosti Bcomp využíva veľmi ľahké prírodné vlákna, ktoré sú tiež vyrobené z ľanu. Tento materiál kombinuje maximálnu tuhosť a minimálnu hmotnosť vďaka 3D štruktúre, ktorá spevňuje tenkostenné panely karosérie. Medzi výhody patrí úspora surovín, zníženie hmotnosti a nižšie výrobné náklady vďaka menšiemu množstvu spotrebného materiálu. Tento materiál ponúka porovnateľnú tuhosť a hmotnosť ako uhlíkové vlákna a zároveň znižuje emisie CO₂ približne o 85 %. V pôvodnom modeli Enyaq RS Race použila Škoda Auto tento materiál prvýkrát na veľké a komplexné diely, ako sú predné blatníky, bočnice a nárazníky. Pri príprave a výrobe prototypu konštruktéri taktiež hojne využívali 3D tlač a použili recyklované materiály ako nylon a CO₂ neutrálne biologicky odbúrateľné biopolymérne vlákna.

Škoda Enyaq RS Race
Foto: Škoda

S nižšou hmotnosťou lepšia dynamika

Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh sú rovnaké ako v sériovom modeli. Rovnako ako pri modeli Škoda Enyaq Coupé RS je maximálna rýchlosť 180 km/h, no nový ľahší Enyaq RS Race teraz zrýchľuje z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd. Okrem toho bol koncepčný model vybavený dlhou pákou hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je nevyhnutnou súčasťou každého rally vozidla. Pedálová zostava bola prevzatá z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Namiesto štandardných DCC tlmičov bolo nainštalované špeciálne športové odpruženie, ktoré umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pružín, kompresie a odskoku. Na zlepšenie jazdných vlastností a akcelerácie je nový Enyaq RS Race vybavený samosvornými diferenciálmi na prednej aj zadnej náprave.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Škoda
Predchádzajúci článokNové auto namiesto jazdenky. Hatchback za 7000 eur vstupuje na trh
Nasledujúci článokRodinný sen aj lacné SUV. Nové autá zamotajú Slovákom hlavy
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.