Škoda Motorsport predstavuje najnovšiu verziu plne elektrického pretekárskeho konceptu Enyaq RS Race. Ten podporuje vývoj inovatívnych technológií a udržateľných materiálov, pričom slúži ako pilotný projekt pre budúce sériové modely. V porovnaní so sériovým vozidlom Škoda Enyaq Coupé RS je koncept Enyaq RS Race ľahší o viac ako 300 kg.
Inžinieri Škoda Motorsport vyvinuli plne elektrické pretekárske vozidlo, ktoré sa inšpiruje jazdnými vlastnosťami modelu Fabia RS Rally2. Vývoj prvého vozidla Enyaq RS Race sa začal v roku 2023 a jeho svetová premiéra sa uskutočnila v októbri 2024. Pri novom modeli Enyaq RS Race tímy využili skúsenosti získané pri vývoji prvého koncepčného vozidla a spolu s Enyaq Coupé RS ho posunuli na novú úroveň. Projekt je ukážkou aktivít značky v oblasti elektrifikovaného motoršportu. Najnovšia verzia koncepčného vozidla používa rovnaký elektrický pohon, no je o 70 mm nižšia, vpredu širšia o 72 mm a vzadu o 116 mm. Čo je však najdôležitejšie – vozidlo je výrazne ľahšie ako sériový model.

Na zníženie hmotnosti v porovnaní so sériovým modelom použili inžinieri Škoda Motorsport inovatívne a udržateľné materiály. Samozrejme, taktiež odstránili všetky komponenty, ktoré pre pretekárske vozidlo nie sú potrebné. Na automobile boli použité bočné okná a zadné okno z odľahčeného polykarbonátu. Všetky opatrenia viedli k celkovému zníženiu hmotnosti o 316 kg. Zavedenie udržateľných biokompozitných dielov s obsahom ľanových vlákien vyvinutých spoločnosťou Bcomp slúži ako pilotný projekt pre budúce sériové modely. Tieto odľahčené diely, nahrádzajúce uhlíkové vlákna, sú použité v interiéri aj na karosérii, vrátane nárazníkov, blatníkov, strechy, ventilačného otvoru na streche a zadného krídla. V interiéri sú tieto materiály použité napríklad na palubnej doske, výplniach dverí a opierkach nôh vodiča a spolujazdca.

Prírodné ľanové vlákna namiesto karbónu
Celkovo 16 komponentov vozidla je vyrobených z udržateľných materiálov. Uhlíkové vlákna boli v interiéri aj exteriéri nahradené prírodnými ľanovými vláknami. Tie sú testované v najnáročnejších pretekárskych podmienkach, napríklad vo vozidle Škoda Fabia RS Rally2, spolu s udržateľnými mazivami pre spaľovacie motory, prevodovky a tlmiče. Jedným z príkladov je AmpliTex, technická výstužná tkanina vyrobená z obnoviteľných ľanových vlákien pestovaných v Európe. Táto tkanina znižuje vibrácie v interiéri a prispieva k zníženiu hmotnosti. Pestovanie ľanu má navyše v porovnaní s inými plodinami výrazne nižší ekologický dopad na pôdu.

Technológia PowerRibs od spoločnosti Bcomp využíva veľmi ľahké prírodné vlákna, ktoré sú tiež vyrobené z ľanu. Tento materiál kombinuje maximálnu tuhosť a minimálnu hmotnosť vďaka 3D štruktúre, ktorá spevňuje tenkostenné panely karosérie. Medzi výhody patrí úspora surovín, zníženie hmotnosti a nižšie výrobné náklady vďaka menšiemu množstvu spotrebného materiálu. Tento materiál ponúka porovnateľnú tuhosť a hmotnosť ako uhlíkové vlákna a zároveň znižuje emisie CO₂ približne o 85 %. V pôvodnom modeli Enyaq RS Race použila Škoda Auto tento materiál prvýkrát na veľké a komplexné diely, ako sú predné blatníky, bočnice a nárazníky. Pri príprave a výrobe prototypu konštruktéri taktiež hojne využívali 3D tlač a použili recyklované materiály ako nylon a CO₂ neutrálne biologicky odbúrateľné biopolymérne vlákna.

S nižšou hmotnosťou lepšia dynamika
Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh sú rovnaké ako v sériovom modeli. Rovnako ako pri modeli Škoda Enyaq Coupé RS je maximálna rýchlosť 180 km/h, no nový ľahší Enyaq RS Race teraz zrýchľuje z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd. Okrem toho bol koncepčný model vybavený dlhou pákou hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je nevyhnutnou súčasťou každého rally vozidla. Pedálová zostava bola prevzatá z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Namiesto štandardných DCC tlmičov bolo nainštalované špeciálne športové odpruženie, ktoré umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pružín, kompresie a odskoku. Na zlepšenie jazdných vlastností a akcelerácie je nový Enyaq RS Race vybavený samosvornými diferenciálmi na prednej aj zadnej náprave.