Jedným z príkladov, ktorý ilustruje problematickú prax okolo rýchlostných radarov v Taliansku, predstavuje prípad z mesta Nizza Monferrato. Zamestnanec supermarketu Andrea Ferretto nazbieral podľa portálu stern.de počas šiestich mesiacov pokuty za rýchlosť v obrovskom množstve, a to z jediného radaru. Ako je to možné?
Inkriminovaný taliansky radar poriadne ukryli za živým plotom. Nachádza sa navyše hneď za zákrutou, pri pouličnej lampe. Pokuty za rýchlosť, ktoré musí Andrea zaplatiť, sa vyšplhali na neuveriteľných 28 tisíc eur.
Ferretto nepopiera prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti ani sa podľa vlastných slov nezbavuje zodpovednosti. Kritizuje však systém, ktorý umožňuje udeľovať pokuty za rýchlosť na základe skrytých meracích zariadení: „Tá kamera neslúžila bezpečnosti, bola to len pasca na peniaze,“ odkazuje nespokojný zamestnanec.
Milióny eur aj pre malé dediny
V roku 2024 zaznamenalo Taliansko rekordný príjem z dopravných pokút: viac než 1,7 miliardy eur. Ide o nárast 10 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Len mesto Miláno, ktoré navštevuje aj veľa Slovákov, si takýmto spôsobom minulý rok zarobilo vyše 204 miliónov eur. Rím si vďaka pokutám polepšil o 145,8 milióna eur. Florencia dokázala vyzbierať pokuty v celkovej sume 61,6 milióna eura.
Kuriózne sú aj prípady malých obcí. Napríklad dedinka Carrodano v Ligúrii s 465 obyvateľmi dokázala vyzbierať sumu 807 tisíc eur. Zarobila ju vďaka jedinému radaru. Ďalší príklad: Obec Colle Santa Lucia v Dolomitoch si takto prilepšila o 671 tisíc eur.
Taliansko mení pravidlá
Aj tieto údaje a skúsenosti zjavne prispeli k tomu, že Taliansko konečne zareagovalo na dlhoročnú kritiku pochybného merania rýchlosti stacionárnymi a mobilnými radarmi.
Krajina po novom zaviedla férovejšie, jednotné pravidlá pre meranie rýchlosti. Zakázala skryté stacionárne radary a prikázala samosprávam, aby vodičov včas varovali o tom, že na ceste sa nachádza radar rozdávajúci pokuty za rýchlosť.
Turisti aj miestni vodiči tak môžu od polovice júna 2025 očakávať viac transparentnosti, menej pascí a snáď aj viac skutočného dôrazu na bezpečnosť na cestách namiesto snahy rýchlo zarobiť peniaze do obecnej kasy. Ostáva už len veriť, že talianske samosprávy striktne dodržia novú legislatívu.