Preteky 24h Le Mans aj tento rok priniesli skvelé súboje na trati, kde si jazdci nič nedarovali. Vyrovnanosť z minulého ročníka sa však vyparila a jedna značka legendárne preteky absolútne ovládla.
Uplynulý víkend sa konali ikonické preteky 24h Le Mans, na ktorých štart sa opäť postavil veľmi bohatý zástup vozidiel. Až 21 prototypov elitnej kategórie Hypercar od 8 rôznych výrobcov (Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Aston Martin a Alpine) bojovalo o svoj zápis do histórie. Doplnilo ich však aj 17 prototypov triedy LMP2 a 24 vozidiel kategórie LMGT3. Diváci sa tak mohli tešiť až na 62 áut so 186 jazdcami z 34 rôznych krajín.

Preteky opäť sľubovali napínavú akciu, čo len potvrdila prekvapivá kvalifikácie. Prvý rad na štarte totiž vybojovali Cadillacy #12 a #38 pred Porsche #5 a BMW #15. Favorizované Ferrari, ktoré ovládlo posledné dva ročníky Le Mans v kvalifikácii sklamalo a ich prototypy obsadili len siedme #50 a jedenáste miesto #51. Vozidlo zákazníckeho tímu AF Corse #83 štartovalo až z trinástej pozície.
Bleskové tempo Ferrari
Už úvod pretekov však ukázal, že kvalifikácia v Le Mans nehrá takmer žiadnu rolu. Jazdci okamžite nasadili silné tempo a už v prvom kole sa do vedenia dostalo Porsche Penske #5. Výbornú pretekovú formu však od samého začiatku ukazovalo aj Ferrari, ktorého prototypy si po slabej kvalifikácii ihneď začali raziť cestu vpred. Po troch hodinách boli všetky tri vozidlá Talianov v TOP 5 a #50 sa dokonca ujala vedenia. Cadillac a Toyota síce mali solídny úvod do pretekov, no postupne sa začali prepadávať a opraty pretekov naplno prevzalo Ferrari s Porsche. Mimoriadne sa však trápilo BMW, ktoré sa už po pár hodinách ocitlo na spodnej hranici prvej desiatky. Nepresvedčivým dojmom pôsobil aj Alpine, Peugeot či Aston Martin.
Noc priniesla nielen zhoršenú viditeľnosť a únavu jazdcov, ale aj spanilú jazdu Porsche #6, ktoré sa po nevydarenej kvalifikácii prebojovalo až na druhú priečku. Na rozdiel od minulých ročníkov okruh de la Sarthe nezasiahol dážď, no jazdci to aj kvôli hmyzu nemali vôbec jednoduché. Viaceré tímy navyše čelili aj technickým problémom, pre ktoré museli odstúpiť Cadillacy #101 a #311, no aj BMW #46 s motocyklovým šampiónom Valentinom Rossim v triede LMGT3. Niektoré vozidlá sa však nevyhli ani nočným nehodám.
Famózny Robert Kubica
Ráno v Le Mans sa však opäť nieslo v duchu dominancie Ferrari. Na prvej priečke sa napriek drobným problémom s prevodovkou pohodlne usadilo zákaznícke vozidlo #83 a postupne budovalo svoj náskok, ktorý sa vyšplhal na vyše pól minúty. Doobednajšie hodiny však nepriniesli výraznejšiu drámu. Tri hodiny do konca 24-hodinových pretekov Ferrari dokonca jazdilo na prvých troch priečkach, no Taliani kompletne spokojní byť nemohli. Továrenské vozidlá totiž medzi sebou bojovali len o druhé miesto a vedenie v pretekoch mal pevne vo svojich rukách zákaznícky tím s Robertom Kubicom za volantom.
Ten predviedol famózny výkon počas svojich piatich stintov, pričom veľkú časť z nich absolvoval bez funkčnej fľaše s nápojom. Kubica z trojice jazdcov vozidla #83 odjazdil až šialených 43 % pretekov a mal tak leví podiel na ich vedúcej pozícii. A to do 24h Le Mans štartovali až z 13. miesta.
V záverečných hodinách sa k veľkému útoku nadýchlo Porsche #6, ktoré dovtedy figurovalo na pribežnej štvrtej priečke. Na trati pokorilo obe továrenské Ferrari a v cieli obsadilo skvelé druhé miesto. Na víťazný prototyp #83 to však nestačilo o približne 14 sekúnd. Ferrari sa tak radovalo z víťazstva, aj keď najvyšší stupienok neobsadilo továrenské vozidlo.
Príbeh ako z Hollywoodu
Tohtoročné Le Mans však napísalo krásny motoršportový príbeh. Príbeh Roberta Kubicu. Poliak sa preslávil svojim pôsobením vo Formule 1, kde patril k najväčším talentom a v roku 2008 vyhral preteky v Kanade. V roku 2011 však prežil takmer fatálnu nehodu v rally, ktorá ho skoro pripravila o pravú ruku a jeho príbeh v F1 sa napriek plánovanému prestupu do Ferrari skončil. Podľa dostupných zdrojov musel absolvovať až 17 operácii. Do F1 sa mu na krátky čas podarilo vrátiť v roku 2019, no skutočný triumf prišiel až teraz. Robert Kubica sa napriek nepriazni osudu nevzdal a šiel si za svojim motoršportovým snom. Teraz sa stal s Ferrari víťazom 24h Le Mans!
Ročník 2025 priniesol opäť skvelé súboje na trati a jedinečné príbehy, ktoré dokáže napísať len Le Mans. Vyrovnanosť z minulého roka sa však akosi vytratila a Ferrari prakticky nedalo konkurencii šancu. V TOP 4 sa umiestnili všetky tri vozidlá so spínajúcim sa koňom. Ferrari navyše ovládlo 24h Le Mans tretí rok po sebe a z fanúšikov WEC cítiť isté sklamanie. Súčasný rok nechceme nazvať nudným, no v porovnaní s predchádzajúcimi dvoma sezónami bol faktor zábavy výrazne nižší.