Domov SPRÁVY News Nová Corvette má 1250 koní a stovku dá pod dve sekundy

Nová Corvette má 1250 koní a stovku dá pod dve sekundy

Corvette ZR1X
Foto: Chevrolet

Chevrolet urobil z Corvette skutočný americký hyperšport. S elektrifikovaným osemvalcom a pohonom všetkých kolies je ZR1X najrýchlejšou a najpokrokovejšou Vette všetkých čias.

Od prvého dňa sme navrhovali architektúru Corvette s motorom v strede s ohľadom na ZR1X,“ povedal Ken Morris, senior viceprezident General Motors. „Toto je najrevolučnejšia platforma v histórii Corvette, ktorá podporuje najširšiu škálu amerických športových vozidiel a poskytuje výkon svetovej triedy na každej úrovni.“ Corvette ZR1X používa dvakrát preplňovaný osemvalec LT7 s výkonom 1064 koní pri 7000 ot./min. prenášajúcim krútiaci moment prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky na zadné kolesá s elektromotorom uloženým na prednej náprave s výkonom 186 koní. Systémový výkon pohonného ústrojenstva je 1250 koní. Vďaka nim dokáže Corvette ZR1X zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 2 sekundy a štvrťmílu s pevným štartom pokoriť za menej ako 9 sekúnd s cieľovou rýchlosťou viac než 240 km/h. 

Nadpozemská sila, pôsobivá trakcia

Ručne vyrobený 5,5-litrový motor Gemini s malým blokom V8 bol vyvinutý popri atmosférických plochých kľukových hriadeľoch poháňajúcich pretekárske vozidlá Corvette Z06 a Z06 GT3.R. Tento mocný motor obsahuje dvojité 76 mm turbodúchadlá a konštrukciu výfuku kombinujúcu výfukové potrubie a kryt turbodúchadla. To preto, aby sa turbá dostali čo najbližšie k výfukovým ventilom, čím sa zlepší odozva škrtiacej klapky skrátením času potrebného na vytvorenie plniaceho tlaku.

Zatiaľ čo model ZR1 stelesňuje precedens pohonu zadných kolies, ktorý vytvorili predchádzajúce generácie, tím Corvette pridal verzii ZR1X pohon všetkých kolies pre nový pohľad na výkon. ZR1X ťaží zo základov, ktoré v roku 2024 položil variant E-Ray, ktorý ako vôbec prvý priniesol do sveta Corvette pohon všetkých štyroch kolies. Medzi týmito dvoma zdrojmi energie v ZR1X nie je žiadne fyzické prepojenie. Elektrifikovaný pohonný systém nevyžaduje nabíjanie zo siete, pretože nabíjanie batérie prebieha prostredníctvom rekuperácie energie z prednej pohonnej jednotky.

Corvette ZR1X
Foto: Chevrolet

Batériový blok, ktorý je centralizovaný v pevnej chrbtici podvozku, bol navrhnutý špeciálne pre rýchle prepínanie medzi dávkovaním energie a nabíjaním. Tento robustný blok bol testovaný na tratiach po celom svete a úspešne zvládol 24-hodinový test odolnosti na okruhu pod tým najväčším zaťažením. Hoci kapacita batérie je 1,9 kWh, čo je rovnako ako pri modeli E-Ray, využiteľná energia sa zvýšila. Kompaktný elektromotor na prednej náprave dosahuje výkon 186 koní a krútiaci moment 225 Nm. Hoci si zachováva rovnaký tvar a veľkosť ako predná pohonná jednotka E-Ray, jednotka ZR1X kombinuje zosilnené vnútorné komponenty a vylepšenia v rozdeľovaní energie, čím generuje ďalších 26 koní a krútiaci moment 24 Nm. Predná náprava dokáže prenášať výkon až do rýchlosti 260 km/h.

Autorita na ceste aj na trati

Systém riadenia podvozku eAWD navrhnutý pre E-Ray prešiel pre ZR1X významnou modernizáciou. Vďaka skúsenostiam s touto elektrifikovanou architektúrou pohonu všetkých kolies vývojový tím aplikoval znalosti z E-Ray na riešenia špecifické pre charakter a schopnosti modelu ZR1X. Výsledok je zrejmý v jazdných vlastnostiach na ceste a výkone na trati. ZR1X neustále monitoruje vstupy vodiča a podmienky vozidla, aby rozdelil výkon na obe nápravy pre lepšiu odozvu a riadenie trakcie. Na trati využíva ZR1X špecializované energetické stratégie navrhnuté tak, aby maximalizovali elektrický výkon na základe požiadaviek na trať a preferencií jazdca. Stlačením tlačidla Charge+ sa upraví stratégia ukladania energie v batérii pre dlhšie jazdy na okruhu a konzistentný výkon pohonu všetkých kolies. V režime kvalifikácia sa optimalizuje stratégia výkonu pre čo najlepší čas na kolo. A napokon mód Push-to-Pass umožní mať vodičovi maximálny výkon na požiadanie.

Systém PTM Pro deaktivuje systémy kontroly trakcie a stability, ale vektorovanie krútiaceho momentu, predbežné riadenie prednej nápravy a launch control zostávajú stále aktívne. O rýchle a bezpečné zastavenie sa starajú mohutné brzdy Alcon. Vpredu sa nachádzajú 10-piestikové a vzadu 6-piestikové strmene, ktoré sú na oboch nápravách spojené so 16,5-palcovými karbón-keramickými kotúčmi. Corvette teda nikdy nemala sériovo dodávané kotúče s väčším priemerom. Ľudia z GM tvrdia, že ide o najodolnejší brzdový systém sériovo vyrábaných automobilov, aký kedy v spoločnosti testovali. Počas testovania zaznamenali spomalenie 1,9 G z rýchlosti 290 na 200 km/h.

Corvette ZR1X
Foto: Chevrolet

Corvette ZR1X sa ponúka v dvoch konfiguráciách podvozku. Štandardný podvozok v kombinácii s pneumatikami Michelin PS4S vytvára pohodlné cestovné auto na cesty a výkonný športiak na okruhy. Balík ZTK Performance Package obsahuje vyššiu tuhosť pružín a je pevnejší. V spojení s lepivými pneumatikami Michelin Pilot Cup 2R predstavuje vrchol výkonu Corvette. Zákazníci si môžu štandardný podvozok ZR1X vybaviť ešte aj balíkom Carbon Aero s vysokým prítlakom, ktorý obsahuje tlmiče nárazov, spodné pružiny, nástavce kapoty nad predným odvodom tepla a vysoko účinné zadné krídlo. Tento balík štandardne dodávaný vo vozidlách vybavených paketom ZTK.

Vrchol výkonu Corvette

Corvette ZR1X 2026 je vrcholným vyjadrením nekompromisnej platformy ôsmej generácie Vette. Je to pohodlné GT, priamočiara raketa a zbraň na pretekársku dráhu. Všetko v jednom. Rovnako ako každé ikonické športové auto v modelovom rade Corvette, aj ZR1X bude k dispozícii v karosérii kupé alebo kabriolet s pevnou strechou. ZR1X vstupuje na trh s novým interiérom, ktorý bol predstavený minulý mesiac. Interiér Corvette modelového roka 2026 sa vyznačuje novým rozložením troch obrazoviek a prepracovaným dizajnom konzoly, údajmi o vozidle v reálnom čase poskytovanými vstavanou aplikáciou Performance App, novými farbami a použitím kvalitnejších materiálov.

Interiér Corvette pre modelový rok 2026. Foto: Chevrolet

Každý model ZR1X bude vyrobený v montážnom závode General Motors v Bowling Green v Kentucky. Každý motor LT7 bude ručne montovaný majstrami motorov v stredisku Bowling Green Performance Build Center. Podrobnosti o cene a dostupnosti budú zverejnené neskôr.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Chevrolet
Predchádzajúci článokNavoňané truhly? Crashtesty čínskych áut odhalili pravdu o ich bezpečnosti
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.