Domov SPRÁVY News Príliš veľa predaných benzínových alebo elektrických áut môže automobilky zlikvidovať

Príliš veľa predaných benzínových alebo elektrických áut môže automobilky zlikvidovať

Kia EV3
Foto: Kia

Výrobcovia automobilov to v dnešných časoch nemajú jednoduché. Aby prežili a zdravo riadili svoj finančný tok, musia nájsť správny balans medzi predajom vozidiel so spaľovacími motormi a elektromobilmi. Pretože čo i len malý výkyv na jednu alebo druhú stranu môže mať vážne dôsledky. 

V roku 2025 sa plne elektrické vozidlá podieľajú na predajoch v rámci Európy niečo vyše 15-percentným podielom. Vyplýva to zo štatistík Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA). Ako vieme, prísne normy nútia automobilky zrýchliť zavádzanie elektromobilov, aby splnili emisné ciele a vyhli sa vysokým pokutám. To však nie je jednoduché, pretože kupujúci stále uprednostňujú predovšetkým vozidlá vybavené spaľovacími motormi. Carlos Lahoz, viceprezident spoločnosti Kia pre predaj v Európe, pre Automotive News Europe vysvetlil je dôležité nájsť správny balans v predajoch spaľovacích a elektrických áut a prečo sa môže jednostranné preferovanie tej alebo onej technológie automobilke vypomstiť. „Ak sa budeme príliš spoliehať na spaľovacie autá, riskujeme, že nedosiahneme ciele v oblasti emisií CO₂ a budeme musieť platiť pokuty. Ak ale budeme príliš tlačiť na predaj elektromobilov, nakoniec si znížime ziskové marže.

Kia EV3
Foto: Kia

Automobilky Volkswagen alebo Renault ešte v minulom roku vyjadrili vážne obavy z možného zaplatenia pokút vo výške miliárd eur za prekročenie novo zavedených limitov. EÚ poskytla výrobcom automobilov ďalšie dva roky na splnenie týchto cieľov tým, že vypočítala emisie z vozového parku ako priemer za obdobie rokov 2025 – 2027, namiesto toho, aby vyžadovala dodržiavanie predpisov len v roku 2025.

Zisky generuje predaj drahých spaľovacích áut

Ako uvádza portál Motor1, predseda predstavenstva spoločnosti Stellantis nedávno uviedol, že inžinieri trávia viac ako 25 % svojho pracovného času výlučne zabezpečením súladu automobilov s čoraz prísnejšími právnymi predpismi. Lahoz uznal, že elektromobily sa stále nedokážu vyrovnať ziskovosti modelov so spaľovacím motorom. Náklady na batérie sú stále príliš vysoké na to, aby boli elektromobily finančne konkurencieschopné, takže Kia musí nájsť správnu rovnováhu v predaji medzi vozidlami na benzínový a elektrický pohon, aby si udržala udržateľný biznis. Automobilky môžu v Európe stále predávať toľko benzínových a naftových vozidiel, koľko chcú, avšak za predpokladu, že tento predaj vyvážia predajom plug-in hybridov a najmä elektromobilov, aby znížili priemerné emisie vozového parku.

Volkswagen ID.3
Foto: Volkswagen

Zisky automobilových spoločností tvoria najmä modely z vyšších segmentov, teda drahšie automobily. Ilustruje to napríklad aj správa, že v prvom kvartáli tohto roka 60 % zisku spoločnosti Audi Group zabezpečil predaj vozidiel značiek Bentley a Lamborghini, ktoré mali na predaji skupiny podiel len 1 %.

Rast predaja elektromobilov, pokles zisku

O tom, že predávať viac elektromobilov nemusí byť z hľadiska ziskovosti výhodné, sa tento rok presvedčil napríklad aj Volkswagen. Prevádzkový zisk spoločnosti sa totiž v prvom štvrťroku 2025 prepadol až o 40,6 % na 2,18 miliardy eur. Pritom celkové dodávky nových vozidiel koncernu stúpli o 1,4 percenta na 2,13 milióna kusov. V čom je teda problém? Odpoveď je jednoduchá: elektrické vozidlá. Ich predaj Volkswagen zvýšil o vyše 100 %, lenže tým pádom koncernu klesli aj marže. Arno Antlitz, finančný a prevádzkový riaditeľ Volkswagen Group, priznal, že ich finančné výsledky poukazujú na tvrdú realitu. Elektromobily sú podľa jeho slov stále podstatne menej ziskové ako ekvivalentné vozidlá so spaľovacími motormi. Zároveň prezradil, že koncern musí tvrdo pracovať na znížení výrobných nákladov a zvýšení marží pri elektrických modeloch.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutomotive News Europe
Predchádzajúci článokPolícia začala používať 55 nových neoznačených vozidiel Kia Ceed
Nasledujúci článokKia začala na Slovensku vyrábať inovovaný Sportage
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.