Domov SPRÁVY News Volvo bude v SR vyrábať elektromobil, ktorý bude schopný sa učiť

Volvo bude v SR vyrábať elektromobil, ktorý bude schopný sa učiť

Volvo EX60
Foto: Volvo

Pripravovaný elektromobil Volvo EX60, ktorý sa bude vyrábať v industriálnom parku Valaliky pri Košiciach, je navrhnutý tak, aby sa neustále učil a vyvíjal v priebehu času.

Britský magazín Auto Express prišiel s podrobnejšími informáciami o elektrickej alternatíve k bestselleru XC60. Premiéra nového modelu je naplánovaná na január 2026. Ako bude vyzerať konkurent BMW iX3, Audi Q6 E-tron či Porsche Macan Electric? To nám približuje prvá audiovizuálna upútavka, ktorá naznačuje, že EX60 bude mať podobné proporcie ako predajne mimoriadne úspešný model XC60. Tvar zadných svetlometov zostane verný súčasnému dizajnovému jazyku značky Volvo, vpredu zrejme opäť nájdeme motív Thorovho kladiva. Módne prepojenie zadných svetlometov svetelnou lištou zrejme model EX60 obíde.

Azda najdôležitejšou informáciou je, že Volvo EX60 bude postavené na celkom novej platforme SPA3. Volvo ju popisuje ako prelomovú a navrhnutú pre dlhší dojazd, vyššiu účinnosť a inteligentné jadro výpočtovej techniky. Erik Severinson, riaditeľ pre produkty a stratégiu značky Volvo, pre Auto Express povedal, že nová generácia platformy SPA3 urobí z EX60 auto, ktoré sa vyvíja s vami. Platforma je navrhnutá tak, aby sa vozidlo časom učilo a prispôsobovalo novým funkciám a možnostiam, pomáhalo tak predefinovať, čo znamená konštruovať, vlastniť a zažiť auto.

Nová platforma

Platforma SPA3 tiež umožní Volvu znížiť výrobné náklady, pretože spoločnosti umožní vyvíjať a vyrábať automobily rôznych veľkostí s použitím rovnakej technológie. Keďže ide o škálovateľnú architektúru, Volvo môže zdieľať kľúčové komponenty vo všetkých automobiloch vyrobených na tejto platforme a tým znižovať výrobné náklady. Ďalšou novinkou bude použitie štrukturálneho batériového bloku, čo je technické riešenie, ktoré využívajú už značky ako napríklad Tesla alebo BYD. Podstatou tohto riešenia je, že batéria je v podstate spojená s podlahou vozidla, čím sa docieli vyššia tuhosť celej karosérie a inžinieri hovoria aj o lepších jazdných vlastnostiach. Volvo, pochopiteľne, taktiež hovorí o použití článkov s vyššou hustotou energie. Aký bude dojazd modelu EX60 zatiaľ nepoznáme. Konkurenčné BMW pri modeli iX3 komunikuje dojazd až 900 km v prípade verzie s pohonom jednej nápravy a najväčšou kapacitou batérie.

Vozidlo sa bude vyrábať procesom megacasting, čo je spôsob, akým vyrába svoje vozidlá aj Tesla, no pridávajú sa aj čínske značky ako Nio, Zeekr a Xpeng. Volvo podľa Auto Express uvádza, že nová zadná podlaha váži o 15 až 20 percent menej ako tradičný lisovaný ekvivalent a že ponúka rovnako dobrú, ak nie lepšiu, bezpečnosť a odolnosť. Megacasting prináša aj iné výhody, ako napríklad väčšiu kapacitu batožinového priestoru či oveľa rýchlejšiu výrobu. Tá sa skráti z jednej hodiny na len 2 minúty.

Multiadaptívny bezpečnostný pás

Ešte začiatkom júna Volvo oznámilo, že model EX60 bude prvým, ktorý bude vybavený novými multiadaptívnymi bezpečnostnými pásmi. Inovácia spočíva v prispôsobení pásu konkrétnym telesným proporciám osoby sediacej na sedadle a taktiež zmenám v premávke v reálnom čase. Systém bude do úvahy bude brať všetky relevantné parametre ako sú výška, hmotnosť, tvar tela a poloha sedenia. Napríklad väčší pasažier pri vážnej nehode dostane vyššie nastavenie zaťaženia pásu, aby sa znížilo riziko poranenia hlavy, zatiaľ čo nižší pasažier pri miernejšej nehode dostane nižšie nastavenie zaťaženia pásu, aby sa znížilo riziko zlomenín rebier.

multiadaptívny bezpečnostný pás Volvo
Foto: Volvo

XC60 je najpredávanejším Volvom histórie

Volvo s modelom EX60 zavíta do segmentu, v ktorom si s modelom XC60 urobilo skvelé meno. Prvá generácia XC60 bola vôbec prvým automobilom na svete vybaveným automatickým brzdným systémom schopným vozidlo automaticky zabrzdiť pred prekážkou aj bez toho, aby sa vodič dotkol brzdového pedálu. Volvo XC60 je v predaji od roku 2008 a práve v týchto dňoch s počtom predaných kusov viac ako 2,7 milióna prekonalo model Volvo 240, čím sa XC60 stala najpredávanejším Volvom všetkých čias. Model XC60 sa pôvodne vyrábal výhradne v Európe, ale neskôr sa stal prvým globálnym modelom a jeho výroba sa začala aj v Číne. V roku 2018 bolo Volvo XC60 vyhlásené za Svetové auto roka. V roku 2024 sa plug-in hybridná verzia stala v Európe vôbec najpredávanejším plug-in hybridným vozidlom. 

Volvo XC60 a 240
Foto: Volvo

Volvo 240 bolo predstavené v roku 1974 a stanovilo bezpečnostné štandardy, ktoré zostali relevantné po celé desaťročia. Na svoju dobu sa vyznačovalo pokročilou konštrukciou karosérie s prednými a zadnými deformačnými zónami spolu so zosilneným priestorom pre cestujúcich. Tento typ bezpečnostnej klietky chráni cestujúcich vo vozidlách Volvo na cestách dodnes. Model 240 bol tiež medzi prvými vozidlami, ktoré obsahovali vylepšenú ochranu pri bočnom náraze, ktorá sa neskôr vyvinula do patentovaného systému ochrany pri bočnom náraze (SIPS). Volvo 240 sa vyrábalo v rokoch 1974 až 1993, pričom sa vyrobilo 2 685 171 kusov v závodoch v Göteborgu a Kalmare vo Švédsku a v Gente v Belgicku. Posledný kus zišiel z linky v závode Torslanda v Göteborgu 5. mája 1993.

Volvo XC60 a 240
Foto: Volvo

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAuto Express
Predchádzajúci článokĎalší triumfálny mesiac pre čínske autá, rastú aj napriek clám
Nasledujúci článokMG čoskoro odhalí rivala pre Teslu Model Y
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.