Domov SPRÁVY Elektromobilita Klobúčik dole. Kia na Slovensku vyrába parádny elektromobil

Klobúčik dole. Kia na Slovensku vyrába parádny elektromobil

Foto: Adam Recký

Pri Žiline sa začína nová éra automobilky Kia. Model EV4 sa stane prvým elektromobilom značky vyrábaným priamo v Európe.

Začiatkom roka 2025 nastúpil do funkcie nový prezident Kia Slovensko, pán Kiukiok. Práve on spolu s dizajnérom vozidla predstavil slovenským novinárom a odborníkom elektromobil, ktorý má ambíciu prepísať pravidlá v segmente C. Nová Kia EV4 sa bude vyrábať priamo na Slovensku. A Ako sme sa na vlastné oči presvedčili, jej výbava, technológie a priestorové riešenia z nej robia výnimočný model na európskom trhu.

Foto: Adam Recký

Dizajn a konštrukcia: sedan aj hatchback

Kia EV4 vstupuje na trh v dvoch karosárskych verziách – ako elegantný sedan a praktický hatchback. Obe stavajú na osvedčenej modulárnej platforme E-GMP (Electric Global Modular Platform), ktorú využívajú aj väčšie modely ako EV6 či EV9. Základom je nízke ťažisko, ideálne rozloženie hmotnosti a možnosť integrácie veľkokapacitných batérií bez kompromisov v priestore pre posádku.

Po vizuálnej stránke EV4 jasne nadväzuje na nový dizajnový jazyk značky Kia, označovaný ako Opposites United – kontrastné línie, ostré prelisy a futuristický svetelný podpis dávajú autu nezameniteľný charakter. Zatiaľ čo sedan pôsobí dynamickejšie a aerodynamickejšie, hatchback kladie dôraz na praktickosť a mestskú využiteľnosť, pričom si zachováva vizuálnu konzistenciu.

KIA EV4
Foto: Adam Recký

Zaujímavým detailom je nabíjací port, ktorý sa nachádza netradične v prednom blatníku na strane spolujazdca. Toto umiestnenie umožňuje rýchle a intuitívne pripojenie k nabíjačke aj v stiesnených parkovacích podmienkach – napríklad pri parkovaní nosom k stene alebo v podzemných garážach.

Foto: Adam Recký

Konštrukcia karosérie zohľadňuje požiadavky na bezpečnosť aj efektivitu. Kia využíva vysokopevnostnú oceľ a optimalizované deformačné zóny, ktoré výrazne zvyšujú pasívnu ochranu posádky. Aerodynamický tvar karosérie bol starostlivo vyladený, aby znížil spotrebu energie. Koeficient odporu vzduchu sa pohybuje okolo hodnoty cd ≈ 0,23 , v závislosti od konkrétnej verzie. Táto hodnota patrí medzi najlepšie v segmente a prispieva k efektívnejšej jazde.

KIA EV4
Foto: Adam Recký

Technológie pre komfort a bezpečnosť

Kia EV4 patrí medzi tie vozidlá, ktoré nezabúdajú, že moderná mobilita musí byť nielen elektrická, ale aj maximálne intuitívna, bezpečná a prepojená. Výbava modelu je dôkazom toho, že automobilka nechce konkurovať len cenou, ale aj kvalitou technologického zážitku za volantom.

KIA EV4
Foto: Adam Recký

Základom pre vyššiu mieru bezpečnosti je až päť radarových senzorov, ktoré pokrývajú celý obvod vozidla – tri vpredu a dva vzadu. Ich úlohou je asistovať pri udržiavaní jazdného pruhu, predchádzať kolíziám, monitorovať slepé uhly a pomáhať pri automatickom parkovaní. V kombinácii s kamerovým systémom a ďalšími senzormi tvoria súčasť rozšíreného balíka asistenčných systémov ADAS F+.

Dominantou palubnej dosky je výrazne zakrivený displej s uhlopriečkou 30 palcov. V skutočnosti sa skladá z troch samostatných segmentov. Prvým je informačný panel vodiča, druhým centrálny infotainment a tretím samostatná dotyková zóna pre ovládanie klimatizácie. Tento trojblok poskytuje výbornú čitateľnosť, rýchle reakcie a kvalitnú grafiku. Výrobca však nezabudol ponechať aj fyzické tlačidlá pre základné funkcie, čo mnohí vodiči veľmi oceňujú.

Foto: Adam Recký

Nechýba ani head-up displej, ktorý premieta kľúčové jazdné informácie priamo do zorného poľa vodiča, a tým prispieva k bezpečnejšiemu sústredeniu počas jazdy. Pribudla aj najnovšia verzia digitálneho kľúča – Digital Key 2.0, ktorý umožňuje otváranie a štartovanie vozidla pomocou smartfónu. Funkcia navyše umožňuje zdieľať prístup k autu s inými používateľmi, bez potreby fyzického kľúča.

Komfort zvyšuje aj prepracovaný mobilný systém Kia App. Pomocou aplikácie je možné na diaľku skontrolovať stav batérie, aktivovať klimatizáciu, stiahnuť okná, spustiť ventiláciu či dokonca lokalizovať vozidlo cez zvukový a svetelný signál – praktické najmä na veľkých parkoviskách.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokVolvo ES90 je veľký elektromobil s malou uhlíkovou stopou
Nasledujúci článokMá rozprávkové parametre. Vyskúšali sme auto, ktoré môže potopiť VW
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.