Potreba vývoja ekologickejší palív pritiahla pozornosť rôznych spoločností, ktoré sa snažia vyvinúť inovatívne ekologické palivá schopné poháňať vozidlá a iné dopravné prostriedky aj v ére elektrifikácie. Jednou z nich je spoločnosť Synhelion, ktorá na vozidle Audi Sport Quattro odprezentovala benzín vyrobený zo slnka.
Vozidlo je v kompletne sériovej podobe, čo má preukázať, že nové syntetické palivo je plne kompatibilné so súčasnými aj historickými spaľovacími vozidlami. Akým spôsobom spoločnosť Synhelion vyrába benzín? Patentovaná technológia spoločnosti Synhelion využíva slnečné teplo na riadenie termochemického procesu, ktorý premieňa biogénny zdroj uhlíka a vodu na syntetické pridané palivá, a to udržateľné letecké palivo (SAF), benzín a naftu. Tieto palivá sú takmer CO2 neutrálne a počas používania emitujú iba toľko CO2, koľko sa použilo pri ich výrobe.
Proces výroby syntetického paliva s využitím solárnej energie
Benzín, ako aj ďalšie tradičné fosílne palivá, pozostáva z molekúl, ktoré sú zložené prevažne z uhlíka a vodíka. Na jeho výrobu je potrebné mať zdroj týchto prvkov. V nemeckom závode Dawn získava spoločnosť Synhelion veľkú časť týchto prvkov zo zberu poľnohospodárskeho odpadu. Ten sa rozkladá na takzvaný bioplyn, ktorý obsahuje metán a oxid uhličitý. Niektoré ďalšie prvky pochádzajú z vody, ktorá sa skladá z kyslíka a vodíka. Keď spoločnosť získa bioplyn, použije teplo generované slnečnou energiou na jeho premenu na syntézny plyn, čo je zmes vodíka a oxidu uhoľnatého.

Synhelion používa solárnu energiu dvoma spôsobmi. V továrni má jednak heliostatické pole, ktoré sústreďuje slnečné svetlo na jeden bod na veži, kde môže vyrábať teplo. Časť vyrobeného tepla sa potom používa priamo na premenu bioplynu na syntézny plyn. Avšak druhá časť sa ukladá v tepelnej batérii. Závod má tiež konvenčné solárne panely na výrobu elektriny, ktoré dokážu podľa potreby napájať elektrický ohrievač. Takýmto spôsobom je podľa spoločnosti možné pracovať a vytvárať palivo vo všetkých denných hodinách a ročných obdobiach.
Cieľom je výroba milióna ton syntetického paliva ročne
Po vyrobení syntézneho plynu sa ochladí a skvapalní na ropu. Takto vyrobená ropa sa potom rafinuje ako akákoľvek iná ropa na rôzne palivá: napríklad na letecké palivo, naftu alebo benzín. Synhelion tvrdí, že palivá sú prakticky uhlíkovo neutrálne, pretože výrobný proces je výlučne poháňaný solárnou energiou. Závod Dawn vyrába syntetické palivo od jesene minulého roka. V plánoch spoločnosti je v roku 2027 otvoriť komerčný závod v Španielsku. Dlhodobým cieľom je do roku 2033 vyrábať milión ton paliva ročne.

Ak by sa aj syntetické palivá na trhu uchytili, neznamená to, že by automobilový priemysel zišiel z cesty, ktorá vedie k elektromobilite. Syntetické palivá totiž nie sú úplne dokonalé. Používanie týchto palív stále vyžaduje proces spaľovania, pri ktorom sa vytvárajú – síce v minimálnom množstve, ale predsa – emisie. Ani syntetické palivá nie sú také účinné ako napríklad priame používanie elektriny, ktorej účinnosť je viac ako dvojnásobne vyššia. Avšak podľa expertov by sme túto technológiu nemali úplne zatratiť. Syntetické palivá by mohli výrazným spôsobom znížiť emisie v odľahlých častiach sveta, v ktorých nie je možné spoliehať sa na elektrické siete. Má tiež potenciál pre letecký aj lodný priemysel a takisto by syntetické palivá mohli udržať na cestách historické vozidlá.
Premiéra na Supercar Owners Circle
Ide o prvú výrobu a použitie solárneho benzínu na pohon auta. Je to tiež tretí prípad, kedy palivá spoločnosti Synhelion poháňajú vozidlo, po motocykli a symbolickom natankovaní parníka začiatkom tohto roka. Prvá cesta vozidla Audi Sport quattro na solárny pohon sa uskutočnila počas podujatia Supercar Owners Circle. Audi viedlo konvoj ako silný symbol toho, ako sa technologické inovácie a automobilové dedičstvo môžu spojiť, aby urýchlili pokrok smerom k nulovej čistej mobilite. Vozidlo šoféroval Helmut Ruhl, generálny riaditeľ švajčiarskej skupiny AMAG, ktorý povedal: „Bol to skvelý pocit jazdiť so solárnym benzínom od spoločnosti Synhelion v nádrži. Najviac ma zaujalo, aký normálny to bol pocit – žiadny rozdiel v porovnaní s fosílnym benzínom, okrem výrazne nižších emisií uhlíka. To skutočne ukazuje, že obnoviteľné palivá predstavujú dôležité doplnkové riešenie k elektrifikácii cestnej dopravy.”