Mazda cez týždeň predstavila úplne novú generáciu modelu CX-5, svojho najpredávanejšieho SUV. Tretia generácia sa vyznačuje prepracovaným dizajnom, optimalizovaným 2,5-litrovým benzínovým motorom a zaujímavou cenovkou, avšak odborníkov aj verejnosť zaskočila takmer úplnou absenciou fyzických tlačidiel na palubnej doske.
Mazda je známa ako výrobca krásnych, kvalitných a najmä funkčných interiérov, ktoré si zachovávajú fyzické tlačidlá na ovládanie väčšiny funkcií vo vozidle. Jej infotainment máva naďalej veľký kruhový ovládač, aby vodič počas jazdy nemusel do displeja vyťukávať adresu svojho cieľa. Samostatný panel klimatizácie je istotne rýchlejší a bezpečnejší na ovládanie pre väčšinu používateľov. Avšak s príchodom nových modelov, ktoré sú vyvíjané s čínskymi partnermi, Mazda túto svoju stratégiu opúšťa. Dôkazom je aj celkom nové SUV, ktoré si od roku 2012 našlo celosvetovo viac ako 4,7 milióna zákazníkov. Kým po stránke dizajnu ide medzigeneračne o evolúciu, vnútri prešla Mazda CX-5 revolúciou. Japonci však tvrdia, že iba navrhli to, čo ich zákazníci chcú.

Nová Mazda CX-5 si zachováva tvar svojho predchodcu a zároveň rozvíja dizajnový jazyk Kodo, pričom integruje najnovšiu technológiu pohonu Skyactiv. Nový 12,9-palcový alebo 15,6-palcový centrálny displej poskytuje interakciu v štýle smartfónu s prispôsobiteľnými ponukami. Po prvý raz prichádza automobil značky Mazda so vstavaným systémom Google. Pred vodičom sa nachádza 10,25-palcový digitálny prístrojový panel, vyššie stupne výbavy obsahujú 12-reproduktorový audiosystém Bose.

Zákazníci uprednostňujú veľký displej
Množstvo ľudí však na internete odklon Mazdy od analógu kritizuje. Americký portál Motor1 oslovil tamojšie zastúpenie a požiadal o reakciu na kritiku, ktorá sa zniesla na veľký displej multimediálneho systému s integrovaným ovládaním prakticky všetkých funkcií vozidla. Bližší pohľad na palubovku odhaľuje, že CX-5 si na tomto mieste zachovala iba tri tlačidlá.

Tamara Mlynarczyk, manažérka pre verejné záležitosti spoločnosti Mazda North American Operations, pre Motor1 uviedla, že rozhodnutie odstrániť väčšinu tradičných ovládacích prvkov bolo založené na internej štúdii, ktorá ukázala, že zákazníci uprednostňujú rozsiahly informačno-zábavný systém. „Na základe spätnej väzby od zákazníkov sme vyvinuli nové rozhranie človek-stroj (HMI), ktoré uprednostňuje jednoduchosť používania a zároveň zachováva filozofiu bezpečnej jazdy spoločnosti Mazda. Zároveň implementuje pokročilé rozpoznávanie hlasu, ktoré umožňuje vodičovi ovládať funkcie vozidla, ako sú klimatizácia, audio a navigačný systém a tiež tlačidlá na volante, ktoré umožňujú vodičovi ovládať ovládacie prvky bez zloženia rúk z volantu.“

Väčší kufor, 4 stupne výbavy
Novinka má v porovnaní s predchodcom o 61 litrov väčší základný objem batožinového priestoru, širšie otvárateľné zadné dvere a zadnú lavicu sklápateľnú v pomere 40:20:40. Medzi kľúčové prvky interiéru patrí nová stredová konzola s vylepšeným úložným priestorom a panoramatické strešné okno. Mazda CX-5 príde so štyrmi stupňami výbavy – Prime Line, Centre Line, Exclusive Line a Homura. Každá z nich je špecifická povrchovou úpravou a vybavením interiéru. Možnosti interiéru zahŕňajú čiernu alebo hnedú kožu (Homura) a dvojfarebnú čiernobielu umelú kožu a semišovú povrchovú úpravu (Exclusive Line).

Atmosférický motor ostáva
Pod kapotou sa nachádza 2,5-litrový benzínový motor e-Skyactiv G 141, spárovaný s 24V hybridnou technológiou Mazda M so systémom brzdenia „brake-by-wire“, ktorý nahrádza predchádzajúci 2,0-litrový základný motor. Variant s pohonom predných kolies s výkonom 141 koní (104 kW) a krútiacim momentom 238 Nm zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy. K dispozícii bude aj verzia s pohonom všetkých kolies.

Nová Mazda CX-5 bude v európskych showroomoch dostupná od decembra 2025. Základná odporúčaná cena stanovená pre nemecký trh je 34 500 eur.