V Španielsku sa začína napĺňať scenár, ktorý bol ešte pred pár rokmi len vzdialenou predstavou. Mestá po celej krajine postupne zavádzajú konkrétne obmedzenia pre staršie vozidlá, najmä tie s dieselovým pohonom. Naftové autá, ktoré boli zaregistrované pred rokom 2015, tak začínajú narážať na reálne bariéry v podobe Zón s nízkymi emisiami, ktoré vznikajú v súlade so zákonom o klimatickej zmene, uvádza portál autopista.
Viac než deväť miliónov vozidiel na španielskych cestách má dnes emisnú nálepku kategórie B. Ide o autá, ktoré nie sú vybavené modernými ekologickými technológiami a patria medzi najväčších prispievateľov k znečisteniu ovzdušia v mestách. Nová vlna obmedzení sa dotýka práve týchto áut a ich vodičov. Najvýraznejším príkladom je Bilbao, ktoré tento rok zaviedlo zákaz vstupu pre staršie diesely počas pracovných dní od rána do večera. Porušenie tejto povinnosti sa považuje za závažný priestupok a môže byť sankcionované pokutou do dvesto eur.

Madrid, Getafe či Estepona patria medzi ďalšie mestá, kde už tieto opatrenia platia alebo sú pripravené ich zaviesť v blízkej budúcnosti. Prístupové obmedzenia sa však netýkajú len veľkých metropol. Zóny s nízkymi emisiami budú povinné aj v menších mestách s viac ako päťdesiattisíc obyvateľmi a v oblastiach, kde sa dlhodobo prekračujú limity kvality ovzdušia. Do konca roka má byť v prevádzke vyše stopäťdesiat zón tohto typu po celom území Španielska.
Katalánsko pripravuje zákaz na celom území
Najradikálnejší prístup však zaujalo Katalánsko. Regionálna vláda pripravuje nový plán kvality ovzdušia, ktorý má od roku 2026 úplne zakázať vstup všetkým vozidlám s emisnou nálepkou B do mestských oblastí so štatútom nízkoemisnej zóny. Tieto obmedzenia môžu vstúpiť do platnosti ešte skôr, ak dôjde k epizódam zvýšeného znečistenia. Opatrenia budú platiť vo viac ako dvadsiatich troch mestách, vrátane Barcelony a ďalších spádových oblastí, kde žije väčšina obyvateľstva regiónu.

Centrálna vláda už upozornila, že mestá, ktoré nebudú dodržiavať legislatívne požiadavky na ochranu ovzdušia, môžu prísť o štátne dotácie na verejnú dopravu. Aj to je dôvod, prečo sa zavádzanie zón zrýchľuje a samosprávy pristupujú k ich uplatňovaniu dôslednejšie ako kedykoľvek predtým.
Naftové autá v Španielsku sa dostávajú mimo hru
Zákazy, ktoré dnes platia, a tie, ktoré ešte len prídu, predstavujú zásadný zásah do mobility státisícov ľudí. Majitelia starších dieselových vozidiel, ktorí ich doteraz považovali za spoľahlivý dopravný prostriedok, budú musieť hľadať alternatívy. Prístup do centier miest je totiž pre ne čoraz viac obmedzený a budúcnosť ukazuje, že sa tento trend len prehĺbi.