Domov SPRÁVY News Emisné predpisy im nevadia. Šešť a osemvalcové motory od BMW M nikam...

Emisné predpisy im nevadia. Šešť a osemvalcové motory od BMW M nikam neodchádzajú

Foto: BMW

Zabijak vysoko-objemových a veľkých motorov. Aj tak by sme mohli nazvať emisné regulácie v Európe. Z trhu sa tieto agregáty postupne vytrácajú a výrobcovia častokrát siahajú k downsizingu a elektrifikácii. BMW M však razí iný trend.

Emisné predpisy sú v Európe čoraz prísnejšie. Za ich nesplnenie hrozia automobilkám veľké pokuty, v dôsledku čoho sme za posledné roky prišli o množstvo zaujímavých či športových modelov. Divízia BMW M však do tejto kategórie spadať nebude. Napriek chystanej regulácii Euro7, ktorá vojde do platnosti koncom roka 2026 si ponechajú svoje ikonické radové šesťvalce, no aj motory V8.

Pre britský magazín Autocar to na Festivale rýchlosti v Goodwoode potvrdil samotný šéf športovej divízie Frank van Meel. Podľa jeho slov budú ich motory spĺňať normu Euro7 a to bez obmedzenia výkonu. „Výzvou nebolo ani tak vyrobiť motor, ktorý by bol v súlade s normou EU7“, ale “zachovať výkon”.

BMW M2 CS
Foto: BMW
Prísnejšie testovanie

Nové povolené úrovne emisií pre automobily sa v porovnaní so súčasnými predpismi Euro 6e síce nezmenia, no budú sa testovať v širšom (a náročnejšom) rozsahu scenárov, ktoré majú lepšie odrážať reálnu jazdu. Emisie vozidiel tiež musia zostať v súlade s predpismi počas 10 rokov alebo 124 000 km, čo je dvakrát dlhšie ako v súčasnosti. Prvýkrát sa navyše budú monitorovať aj emisie z bŕzd a pneumatík.

K výzvam ohľadom splnenia chystanej normy sa van Meel vyjadril podrobnejšie: „Celý príbeh je o jazde s lambda 1 [keď je pomer vzduchu a paliva pre spaľovanie dokonale zladený], takže to musíte dodržať a nie je tu žiadne chladenie. Za normálnych okolností, ak ste vo vysokovýkonných situáciách, chladíte pomocou paliva. Pri EU7 to nie je možné, takže musíte nájsť iné spôsoby, ako zabrániť nárastu teploty,“ prezradil pre Autocar.

„Proces spaľovania sa musí zlepšiť, pokiaľ ide o nahromadenie tepla a tiež chladenie, a to sú výzvy. Samozrejme, že môžete [znížiť] výkon, aby ste sa vyhli tomuto nárastu teploty, ale to nechcete – tým sme začali. Nová rovnováha výkonu spočíva v tom, že jazdíme s lambdou jedna, ale nechceme stratiť výkon,” dodal šéf BMW M.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Downsizing nehrozí

Ako sa im to podarilo dosiahnuť, však nateraz povedať nechcel. Naznačil len, že vykonali niekoľko „veľmi zaujímavých“ úprav, ktoré bližšie popíše vo vhodnom čase. Fanúšikovia však môžu jasať. Vysokovýkonné modely BMW si tak ponechajú súčasné motory a k žiadnemu downsizingu nedôjde. „Šesťvalcový radový motor je naším odkazom a motor V8 má v pretekoch dlhú históriu, takže máme v úmysle pokračovať,“ povedal Van Meel. Scenár s troj- či štvorvalcovými motormi doplnenými elektrifikáciou rázne zamietol. Vraj si nedokáže predstaviť dať 4-valec do M5.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!