Domov SPRÁVY News Pravda o zákaze spaľovacích motorov: Veľká automobilka to povedala na plné ústa

Pravda o zákaze spaľovacích motorov: Veľká automobilka to povedala na plné ústa

pravda o syntetických palivách
Zdroj: Pixabay

Generálny riaditeľ automobilky BMW, Oliver Zipse, ostro vystúpil proti plánovanému zákazu spaľovacích motorov u nových áut. Ten má nastať od roku 2035 v Európskej únii. Podľa neho ide o katastrofu pre priemysel, inovácie a energetickú nezávislosť Európy, najmä vo vzťahu k Číne.

V rozhovore pre nemecký portál n-tv.de Zipse vyhlásil, že transformácia k elektromobilite prebieha pomalšie, než sa očakávalo, a vo veľkej miere závisí od štátnych dotácií. Z hľadiska zákazu spaľovacích motorov podľa neho neberieme dostatočne do úvahy komplexnú uhlíkovú stopu vozidiel, ktorá zahŕňa nielen emisie z výfuku, ale aj emisie pri výrobe a prevádzke vozidla.

Šéf BMW preto žiada takzvanú technologickú neutralitu – namiesto výlučného zamerania sa na batériové elektromobily by mala podľa neho legislatíva ponechať priestor aj pre iné technológie ako vodíkové pohony či syntetické palivá (známe ako e-palivá).

Automobilka BMW už oznámila, že v roku 2028 plánuje uviesť na trh nové vozidlo na vodíkový pohon.

Obavy zo závislosti na Číne

Zipse zároveň upozorňuje na geopolitické riziká, ktoré so sebou prináša závislosť od elektromobility. Najmä pri výrobe batérií a ťažbe vzácnych surovín zostáva Európa výrazne odkázaná na Čínu.

„Ak by došlo k napätiu medzi EÚ a Čínou, mohlo by to mať vážne dôsledky pre celý automobilový priemysel,“ varoval.

Šéf BMW má kritický názor na zákaz spaľovákov v súčasnej podobe. Foto: BMW

Tieto obavy nie sú neopodstatnené. Predaj elektromobilov v Európe zaznamenal pokles po zrušení dotácií napríklad v Nemecku. Už pri schvaľovaní zákazu spaľovacích motorov v roku 2023 ho sedem krajín vrátane Nemecka odmietalo v navrhovanej podobe.

Jedným z možných kompromisov by mohlo byť povolenie spaľovacích motorov poháňaných výhradne syntetickými palivami.

BMW pokračuje v elektrifikácii, ale po svojom

Napriek výhradám BMW pokračuje v elektrifikácii svojho portfólia áut. Ešte v roku 2025 plánuje uviesť novú generáciu čisto elektrických vozidiel pod označením „Nová trieda“ (Neue Klasse), ktoré majú reprezentovať prepojenie technologických inovácií a trvalej udržateľnosti.

Cieľom automobilky je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050 – má sa tak vraj udiať bez “obmedzení založených na ideológii”. BMW zároveň investuje do vývoja alternatívnych pohonov, vrátane vodíkových článkov a e-palív, aby si značka udržala flexibilitu a konkurencieschopnosť na globálnom trhu.

Ilustračný obrázok. Foto: Shell

Vodík čelí prekážkam

Realita však ukazuje, že vodíkové technológie narážajú na praktické problémy. Mimo Nemecka a Holandska infraštruktúra pre vodíkové autá takmer neexistuje. Ani na Slovensku sa vodík doposiaľ výraznejšie nepresadil.

V Rakúsku napríklad nedávno zatvorili poslednú verejnú vodíkovú čerpaciu stanicu. Dánsko už tiež nemá ani jednu. Aj v Nemecku, najľudnatejšej krajine EÚ, už prevádzkovatelia medzičasom redukujú svoju “vodíkovú” sieť.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!