Tesla má na krku ďalší vážny problém, ktorý navyše negatívne ovplyvní aj firemnú pokladnicu. Floridský súd nariadil automobilke zaplatiť odškodné vo výške až 243 miliónov dolárov za smrteľnú nehodu z roku 2019.
Prípad sa točí okolo modelu Tesla Model S, ktorý so zapnutou funkciou Autopilot spôsobil vážnu dopravnú nehodu, pri ktorej zahynula jedna osoba a jedna osoba utrpela ťažké zranenia s doživotnými následkami. Porota súdu uznala spoločnosť Tesla za čiastočne zodpovednú za nehodu (33 %) a a súd nariadil automobilke vyplatiť odškodné v astronomickej výške. Ide doteraz o najvyššie verejne známe odškodnenie, ktoré musí Tesla v USA zaplatiť v súvislosti s prevádzkou svojich vozidiel. Okrem vysokého odškodného určite utrpí aj povesť značky, pretože súd v rozhodnutí konštatuje, že Autopilot je nedokonalý a svojim spôsobom nebezpečný.
Právnik žalobcu Brett Schreiber argumentoval, že spoločnosť Tesla navrhla Autopilot len pre jazdu po diaľnici, kde jazda prevažne súmerná a nevyžadujú sa tam komplikované riešenia dopravných situácií, ako keď jazdí vodič s vozidlom v meste. Právnik tiež upozornil na to, že spoločnosť sa zámerne rozhodla neobmedzovať vodiča v používaní tohto systému a že aj sám Elon Musk tvrdil, že Autopilot riadi vozidlo lepšie ako človek. Tesla tak podľa neho svojimi klamstvami a zavádzaním premenila verejné cesty na testovacie dráhy, na ktorých sa začala používať chybná technológia.

Čo sa stalo
Vinníkom smrteľnej nehody z roku 2019 je okrem Tesly aj vodič menom George McGee, ktorý riadil svoju Teslu Model S so zapnutým Autopilotom. Počas jazdy mu spadol mobilný telefón na podlahu. McGee sa následne pozrel nadol, aby telefón zdvihol, lenže vozidlo prišlo do križovatky v tvare T, na ktorej bola značka STOP. Tú však Autopilot nezaregistroval a križovatkou prešiel bez spomalenia. Správa The Guardian uvádza, že automobil išiel v kritickom čase rýchlosťou až 100 km/h. Tesla tak narazila do zaparkovaného Chevroletu Tahoe, vedľa ktorého stála 22-ročná Naibel Benavides Leon a jej priateľ Dillon Angulo. Dievčina pri nehode zomrela, Dillon má doživotné následky. McGee síce bol obvinený z bezohľadnej jazdy, ale pozostalí zažalovali aj spoločnosť Tesla. Tá vinu zvaľovala výhradne na vodiča a argumentovala, že Autopilot vyžaduje stály dohľad a že to nie je plne autonómny systém. McGee sa počas vypočutia na súde vyjadril nasledovne: „Moja predstava bola, že mi auto pomôže, keby som mal nejaký problém alebo urobil jazdeckú chybu. Bol som presvedčený o tom, že mi auto bude schopné pomôcť. A v tomto prípade mám pocit, že to tak rozhodne nebolo.”

Tesla sa voči verdiktu súdu odvolala
Tesla sa proti verdiktu súdu odvolala. BBC informuje, že akcie spoločnosti Tesla po zverejnení verdiktu súdu klesli o 2 %.
Súdny proces trval 3 týždne a celková náhrada škody dosiahla výšku až 329 miliónov dolárov. 200 miliónov tvorí represívne odškodné zamerané na odradenie spoločnosti Tesla od škodlivého správania v budúcnosti a 129 miliónov dolárov tvorí kompenzačné odškodné. Tesla musí zaplatiť 200 miliónov dolárov represívne odškodné a 42,5 milióna dolárov kompenzácie. „Dnešný verdikt je nesprávny a len brzdí bezpečnosť automobilov a ohrozuje úsilie spoločnosti Tesla a celého odvetvia o vývoj a implementáciu technológií zachraňujúcich životy,“ uviedla Tesla vo vyhlásení. Automobilka ďalej uviedla, že dôkazy predložené na súde ukázali, že vodič bol výlučne na vine, pretože išiel rýchlo s nohou na plynovom pedáli, ktorý vyradil autopilota, pričom sa pozeral na telefón a nie na cestu. „Aby bolo jasné, žiadne auto v roku 2019 a ani dnes by tejto nehode nezabránilo. Nikdy nešlo o autopilota; bola to fikcia, ktorú si vymysleli právnici žalobcov, ktorí obviňovali auto, hoci vodič – od prvého dňa – priznal a prevzal zodpovednosť,“ uviedla.

Tesla minulý rok urovnala súdny spor týkajúci sa nehody z roku 2018, pri ktorej zahynul inžinier spoločnosti Apple, keď jeho Model X narazil do diaľničných bariér počas používania funkcie Autopilot. V roku 2023 súd v Kalifornii vyniesol verdikt, že Tesla neniesla vinu v prípade, v ktorom sa tvrdilo, že Autopilot viedol k úmrtiu. Americká spoločnosť už dlho čelí kritike kvôli svojej technológii Autopilota a kritici rozhodnutie poroty privítali. „Tesla je konečne braná na zodpovednosť za svoje chybné návrhy a hrubo nedbalé inžinierske postupy,“ povedala podľa BBC Missy Cummingsová, profesorka robotiky na George Mason University.
Rozhodnutie floridského súdu otvára dvere ďalším nákladným súdnym sporom, ktoré by mohli ešte viac potenciálne poškodiť reputáciu automobilky v oblasti bezpečnosti. Verdikt prichádza pre ňu v kritickom čase, keď sa musí vyrovnávať s upadajúcim predajom svojich vozidiel, pričom sa snaží uviesť na cesty plne autonómny taxík.