Domov SPRÁVY News BMW spúšťa sériovú výrobu elektromotorov pre Neue Klasse

BMW spúšťa sériovú výrobu elektromotorov pre Neue Klasse

Foto: BMW

Závod spoločnosti BMW Group v rakúskom meste Steyr spustil sériovú výrobu elektrických motorov pre vozidlá Neue Klasse. Elektromotor pre šiestu generáciu pohonu BMW eDrive (Gen6) je prvým plne elektrickým pohonom, ktorý sa bude vyrábať v tomto závode.

Závod je známy tým, že už viac ako 40 rokov vyvíja a vyrába spaľovacie motory pre vozidlá značiek BMW a MINI. Vďaka týmto rozsiahlym skúsenostiam a bohatým odborným znalostiam v oblasti pohonov predstavuje závod ideálne miesto na výrobu elektrických motorov Gen6. Závod bude popri tom aj naďalej súbežne vyrábať naftové aj benzínové motory. V novej montáži elektrických motorov bude pracovať približne 1 000 zamestnancov. V závislosti od globálneho dopytu by do roku 2030 mohla byť v oblasti elektromobility zamestnaná polovica celkovej pracovnej sily závodu.

Rotor, stator, prevodovka aj menič výkonu. Jednoducho, všetky základné komponenty elektrického pohonu sa budú vyrábať v závode Steyr. Kryt elektromotora sa bude odlievať v zlievarni hliníka v závode Landshut a ďalej sa bude spracovávať v Steyri. Komponenty elektrického pohonu sa budú montovať na dvoch nových linkách. Celková koncepcia výroby elektrického pohonu Gen6 sa riadi princípom modulárneho systému, ktorý umožňuje vyrábať rôzne vysoko flexibilné deriváty elektrického pohonu pre celý rad modelov Neue Klasse. Modulárny koncept generuje úspory nákladov vo vývoji aj vo výrobe.

výroba elektromotorov v závode BMW
Foto: BMW

Elektromotor prešiel pre potreby verzie Gen6 výrazným vývojom. Rotor, stator a menič výkonu vznikli špeciálne pre novú 800-voltovú architektúru, čím sa maximalizujú výkonnostné možnosti a účinnosť pohonného systému. Vylepšenia usporiadania a chladenia, spolu so znížením trenia, priniesla aj dvojstupňová prevodovka s čelnými ozubenými kolesami. V elektrickom mozgu elektrického pohonu v podobe meniča výkonu sa teraz na zvýšenie účinnosti používa 800-voltová technológia a polovodičová technológia na základe karbidu kremíka (SiC). Menič výkonu, plne integrovaný do krytu elektromotora, premieňa jednosmerný prúd z vysokonapäťovej batérie na striedavý prúd pre elektromotor.

Nižšia hmotnosť, nižšie náklady a nižšie energetické straty vedú k vyššej účinnosti

Inteligentné využitie nových technológií v oblasti elektrického pohonu a systematický kontinuálny vývoj existujúcich systémov prinášajú zaujímavé výsledky. Porovnanie jedného z budúcich modelov Neue Klasse s modelom s predchádzajúcou generáciou pohonu Gen5 xDrive ukazuje nasledujúce vylepšenia elektromotora: „Energetické straty sa znížili o 40 percent, náklady o 20 percent a hmotnosť o 10 percent. To všetko významne prispieva k približne 20-percentnému zvýšeniu celkovej účinnosti vozidla,” vysvetľuje Martin Kaufmann, senior viceprezident zodpovedný za globálny Vývoj pohonných jednotiek v spoločnosti BMW AG. Efektívna konštrukcia pohonnej jednotky spolu s vysokou energetickou hustotou vysokonapäťovej batérie umožňujú v modeli BMW iX3, ktoré bude oficiálne predstavené na septembrovom autosalóne v Mníchove, dojazd až do vzdialenosti 800 km (WLTP).

závod BMW Group v rakúskom meste Steyr
Foto: BMW

Dekarbonizácia

Spoločnosť takisto zverejnila informáciu, podľa ktorej pri nabíjaní elektrinou z európskeho energetického mixu budú emisie CO2 nového BMW iX3 50 xDrive nižšie ako u porovnateľného modelu so spaľovacím motorom po približne 21 500 kilometroch. Pri nabíjaní výlučne elektrinou z obnoviteľných zdrojov prekoná BMW iX3 50 xDrive porovnateľný model so spaľovacím motorom už po 17 500 kilometroch, teda v podstate už za 1 rok prevádzky vozidla.

Batériové články Gen6 sú vyrobené z 50 % sekundárnych materiálov kobaltu, lítia a niklu. Okrem toho sa obnoviteľné energie využívajú v anódových a katódových materiáloch a vo výrobe článkov. Takto sa emisie CO2 na watthodinu znížili o 42 % v porovnaní s článkom Gen5 predchádzajúceho modelu. Celkovo tvoria druhotné materiály až tretinu všetkých materiálov použitých v novom BMW iX3 50 xDrive.

Foto: BMW

Nový závod BMW Group v maďarskom Debrecíne je navrhnutý a postavený podľa princípov BMW iFactory a zameraný na efektívnosť, digitalizáciu a udržateľnosť. Je to prvý závod BMW Group, ktorý je prevádzkovaný bez použitia fosílnych palív, ako je ropa a plyn. Jediným zdrojom energie na pohon prevádzky je elektrina. Podľa súčasného plánovania môže fotovoltaický systém umiestnený v areáli pokryť až 25 % ročnej potreby elektriny závodu. Zvyšná elektrina sa získava z iných obnoviteľných zdrojov energie. Prebytočná slnečná energia sa ukladá v zásobníku tepla a podľa potreby sa používa na vykurovanie pecí v lakovni. Pri výrobe vozidla BMW iX3 sa vypustí iba 0,1 tony emisií CO2, čo je asi o dve tretiny menej ako produkcia v iných závodoch skupiny BMW.

Dojazd 350 km za 10 minút. BMW iX3 nastaví nové štandardy

2025 TEST BMW X3 (G45) 🤔 Bude aj naďalej bestsellerom značky?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!