Počet predaných áut na slovenskom sekundárnom trhu medzimesačne a medziročne klesol na 38 615 kusov a je najnižší od začiatku roka.
Prepad sa týkal hlavne súkromných inzerentov. Veľké automobilové centrá ako AAA AUTO nehlásia pokles tržieb, naopak, potvrdzujú rekordné predaje. Ceny sú stabilné, no ako napovedá vývoj na susednom českom trhu, táto situácia nemusí platiť dlho. Vyplýva to z nových upravených predajných štatistík, ktoré pripravili analytici spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autosalónov AAA AUTO a Mototechna.
Najpopulárnejším ojazdeným vozidlom na Slovensku bola v siedmom mesiaci Škoda Octavia za priemerných 7 755 eur pri nájazde cca 210-tisíc kilometrov počas 12 rokov. Na druhom mieste skončila v priemere štrnásťročná Fabia za 3 647 eur a so 170-tisíc kilometrami na odometri. Za nimi nasledujú Volkswagen Golf a Passat.
Rast cien o 1,4 %
Stabilný vývoj priemernej ceny mal len dva výraznejšie výkyvy smerom nahor – v decembri 2024 a apríli 2025. V siedmom mesiaci sa ojazdené vozidlá v priemere predávali za 12 365 eur, čo je len o 1,4 percenta viac ako v januári. „Slovákov sa zatiaľ netýka zdražovanie jazdeniek ako napríklad susedných Čechov, kde cena od začiatku roka stúpla o 6,5 percenta. V najbližších mesiacoch sa však dá očakávať, že Slovensko dobehne trend okolitých krajín a tempo rastu cien sa zrýchli. Svoju úlohu zohrá aj zavedenie amerických ciel na nové autá, ktoré postupne ovplyvní i sekundárny trh,” upozorňuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings.
Ponuka inzerovaných áut na Slovensku sa už dlho blíži k deväťdesiattisíc a neklesla ani v lete. Problém zbaviť sa svojho staršieho vozidla však majú súkromní inzerenti, na ich vrub ide júlový pokles predajov. Nie je to však nič výnimočné, trh sa cez prázdniny tradične spomalí pred najsilnejšou, jesennou sezónou. „Viacerí veľkí maloobchodníci však nehlásia prepad tržieb. Napríklad v našej skupine rastú a júl sa stal nielen najsilnejším siedmym mesiacom v našej 33-ročnej histórii, ale aj najlepším mesačným výsledkom vôbec. Na Slovensku sa nám tento rok už druhýkrát podarilo prekročiť dvetisíc predaných vozidiel za jeden mesiac. V júli sme v AURES Holdings vo všetkých krajinách predali celkovo 10,5-tisíc áut, čo je medziročný nárast o 5,6 percenta,” vysvetľuje Karolína Topolová.

Obľúbenosť naftových motorov klesá
Hoci dieselové motory sú u nás stále najpopulárnejšou formou pohonu ojazdených vozidiel, ich podiel postupne klesá – medziročne zo 61,5 na necelých 59 percent. Benzínové motorizácie si v júli vybralo 35,9 percenta záujemcov, elektromobily dve a hybridy necelé dve percentá motoristov. „Je vidieť, že trend primárneho trhu, kde sú benzínové motory už úplne dominantné, sa pomaly odráža aj na tom sekundárnom. Podľa štatistík nafťáky tvoria v SR len necelých 14 percent predajov nových áut, po zarátaní hybridov je to niečo viac ako 18 percent. Benzínové pohony aj vrátane hybridov si už
uzurpovali tri štvrtiny trhu. A presadzujú sa postupne aj elektromobily s podielom zhruba 5 percent,” hovorí Karolína Topolová s tým, že vývoj je jasný. „Moderný turbobenzín má rovnako nízku spotrebu ako naftové motory a ešte nižšiu s elektrickou asistenciou, pričom sa zaobíde bez zložitých emisných systémov. O pár rokov zložité dieselové motory z trhu takmer zmiznú,“ dodáva.
Od začiatku roka sa na sekundárnom trhu každý mesiac predalo v priemere 900 čisto batériových áut. „V medziročnom porovnaní sa dopyt po elektromobiloch zvýšil o dvadsaťpäť percent, zatiaľ čo trh klesol o vyše sedem percent. V AAA AUTO sme v rámci celej skupiny tento rok predali už tisíc elektromobilov, čo je viac ako dvojnásobok toho, čo sme predali za celý vlaňajšok,” vysvetľuje Karolína Topolová. Najpredávanejšími elektromobilmi na Slovensku sú Tesla Model 3, Audi e-tron a Škoda Enyaq.
Rastie záujem o automatické prevodovky
Zmeny je vidieť nielen v kategórii motorov, ale aj prevodoviek. Čoraz populárnejšie sú automaty, v júli bol ich podiel takmer polovičný, presne 49,1 percenta. A to napriek tomu, že priemerná cena ojazdených áut s automatickou prevodovkou je takmer trikrát vyššia ako u áut s manuálnou prevodovkou – 18 610 eur oproti 6 404 eurám. Svoju úlohu tu zohráva vek, ktorý je v priemere deväť rokov v prípade automatu a štrnásť rokov v prípade manuálnej prevodovky. Zároveň ide väčšinou o luxusnejšie autá. Medzi hybridmi a elektromobilmi manuál prakticky nenájdete.
Najpredávanejšie modely áut v júli 2025 na slovenskom trhu
Model | Priemerná cena (€) | Priemerný počet najazdených km | Priemerný vek v rokoch |
Škoda Octavia | 7 755 | 210 395 | 12 |
Škoda Fabia | 3 647 | 169 979 | 14 |
VW Golf | 7 052 | 194 358 | 13 |
VW Passat | 8 292 | 225 735 | 12 |
Škoda Superb | 14 158 | 195 589 | 9 |
BMW radu 3 | 10 089 | 224 328 | 15 |
Audi A4 | 8 623 | 240 611 | 13 |
Audi A6 | 12 076 | 228 552 | 12 |
BMW radu 5 | 14 521 | 221 010 | 12 |
Kia Ceed | 8 513 | 139 605 | 9 |