Lamborghini Fenomeno vychádza z modelu Revuelto, má najvýkonnejší motor V12 v histórii značky, hybridnú asistenciu a na predaj je určených len 29 kusov.
Lamborghini Fenomeno používa 6,5-litrový atmosférický dvanásťvalec z modelu Revuelto, má však prepracovaný rozvodový mechanizmus, takže dosahuje najvyšší výkon až 835 koní pri 9250 ot./min. a 725 Nm pri 6750 ot./min, pričom 80 % krútiaceho momentu je k dispozícii už od 3500 ot.min. a motor točí maximum 9500 otáčok za minútu. Dopĺňajú ho dva elektromotory na prednej náprave, z ktorých každý dosahuje výkon 147 koní a krútiaci moment 258 Nm. Spolu s tretím motorom namontovaným nad dvojspojkovou prevodovkou dosahuje celkový výkon až 1080 koní. Batéria má kapacitu 7 kWh. Dva olejom chladené axiálne elektromotory vážia len 18,5 kg a okrem pohonu predných kolies poskytujú aj funkciu vektorovania krútiaceho momentu a tiež zabezpečujú funkciu rekuperačného brzdenia. O prenos krútiaceho momentu na kolesá sa stará 8-stupňová dvojspojková automatická prevodovka.

Nový dizajnový smer
Fenomeno používa kompozitovú karosériu, no Lamborghini ním predovšetkým predstavuje nový dizajnový smer. „S modelom Fenomeno si vytyčujeme nový, autentický a odvážny smer pre náš dizajnový jazyk orientovaný na budúcnosť,“ povedal riaditeľ dizajnu Mitja Borkert. „Vytvorili sme hyperelegantný dizajnový kúsok, ktorý je rafinovaný a sofistikovaný, a zároveň atletický a esenciálny. Je to nečakane elegantná vesmírna loď, vyrobená výlučne z uhlíkových vlákien a zároveň verná nášmu dedičstvu.“

S modelom Fenomeno oslavuje Lamborghini 20 rokov svojho dizajnového centra Centro Stile. Predná kapota obsahuje dva veľké prívody vzduchu inšpirované pretekárskymi vozidlami Lamborghini, ako je napríklad Huracán GT3, zatiaľ čo originálny svetelný podpis denných svetiel vzdáva hold rohom býka z loga Lamborghini. Nový dizajn dverí zohráva kľúčovú aerodynamickú úlohu, pretože smeruje prúdenie vzduchu k veľkým bočným prívodom vzduchu. To zabezpečuje chladenie komponentov v motorovom priestore a správnu funkciu prvkov chladiča, ale zároveň prináša novú štylistickú interpretáciu potrubia NACA. Výsledkom je o viac ako 30 % účinnejšie bočné chladenie v porovnaní so sériovým motorom Lamborghini V12.

Dynamika
Fenomeno zrýchli z 0 na 100 km/h už za 2,4 sekundy z 0 na 200 km/h za 6,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť viac ako 350 km/h. Podobne ohromujúce ako výkon sú aj brzdy. Fenomeno používa sadu karbónovo-keramických bŕzd s technológiou prevzatou z pretekárskeho programu LMDh od Lamborghini. Sú spárované s manuálne nastaviteľným systémom odpruženia a senzorom „6D“, ktorý prijíma informácie o zrýchlení, náklone, nakláňaní a zatáčaní, aby presne určil priľnavosť vozidla a podľa toho poskytol výkon a trakciu. Ide vôbec o prvý takýto systém dostupný v sériovom Lamborghini.
Fenomeno sa v hierarchii značky Lamborghini zaradí do skupiny exkluzívnych modelov, ktoré boli vyrobené len v nízkom limitovanom počte kusov. V minulosti Lamborghini vytvorilo exkluzívne modely ako napríklad Reventón (2007), Sesto Elemento (2010), Veneno (2013), Centenario (2016), Sián (2019) a Countach (2021). „Kombinácia najvýkonnejšieho motora V12 v našej histórii, úchvatného dizajnu, vynikajúcej aerodynamiky a najmodernejších technológií, ako je extrémne ľahká konštrukcia, robí z Fenomena najmimoriadnejšie superšportové auto našej doby,“ povedal generálny riaditeľ značky Lamborghini Stephan Winkelmann.

Názvom opäť odkazuje na slávneho býka
Názov Fenomeno pochádza podľa tradície Lamborghini od veľmi statočného a slávneho býka, s ktorým sa v roku 2002 bojovalo v mexickej Morelii. V taliančine aj španielčine znamená Fenomeno „fenomenálny“, čo symbolizuje niečo skutočne výnimočné a jedinečné. Lamborghini sa takisto chváli aj výnimočným pomerom výkonu a hmotnosti, ktorý je najlepší v histórii Lamborghini: 1,64 kg/k.
Motor je už tradične umiestnený v monotrupe, inovatívnom podvozku Lamborghini inšpirovanom letectvom, ktorý má okrem monokoku vyrobeného výlučne z multitechnologických uhlíkových vlákien aj prednú konštrukciu z kovaného kompozitu, špeciálneho materiálu vyrobeného z krátkych uhlíkových vlákien nasiaknutých živicou. Tento materiál vyrába a používa Lamborghini od debutu modelu Reventón, priekopníka svojej doby vďaka futuristickej karosérii vyrobenej výlučne z uhlíkových vlákien. Fenomeno obúva pneumatiky Bridgestone Potenza Sport s rozmermi 265/30 ZRF21 a 355/25 ZRF22 vyvinuté špeciálne pre tento projekt.
Cena ani začiatok výroby ešte nie sú známe.

Technické špecifikácie
Rozmery
Dĺžka: 5014 mm
Šírka: 2076 mm
Výška: 1161 mm
Rázvor: 2779 mm
Brzdy
Vpredu: 420 x 40 mm
Vzadu: 410 x 32 mm
Pohonná jednotka
Motor (spaľovací motor + 3 elektromotory)
Zdvihový objem: 6498 cm3
Vŕtanie a zdvih: 95 x 76,4 mm
Maximálny výkon pri otáčkach za minútu (spaľovací motor): 835 koní pri 9250 otáčkach za minútu
Maximálny výkon (kombinovaný spaľovací motor + elektromotory): 1 080 koní
Maximálny krútiaci moment (spaľovací motor): 725 Nm pri 6750 otáčkach za minútu
Litrový výkon: 128 k/l
Maximálne otáčky: 9500 ot./min.
Kompresný pomer: 12,6:1
Prevodovka
Dvojspojková prevodovka, 8-stupňová
Výkon
Maximálna rýchlosť: >350 km/h
0 – 100 km/h: 2,4 s
0 – 200 km/h: 6,7 s
100 – 0 km/h: 30 m
Pomer suchej hmotnosti a výkonu: 1,64 kg/k
Lamborghini Miura pre 30. roky 21. storočia? Nebude
Keď značka Lamborghini v roku 2021 uviedla na cesty novú interpretáciu modelu Countach, bola doslova zahltená žiadosťami, aby to isté urobila aj s legendárnym modelom Miura. Pri premiére modelu Fenomeno sa tieto hlasy ozývali ešte hlasnejšie. „Dopyt je, ale neurobíme to. Lamborghini je značka, v ktorej sú zrkadlá malé, ale čelné sklo veľké. Nepozeráme sa späť, pozeráme sa do budúcnosti. A myslím si, že to tak musí ostať,“ povedal Mitja Borkert pre magazín Auto Express.