Škoda je v súčasnosti vo výbornej kondícii. Po prvý raz v histórii sa dostala v rebríčku najpredávanejších výrobcov v Európe do top trojky. Za posledné necelé dva roky kompletne zmodernizovaná svoje produktové portfólio a do budúceho roka pripravuje hneď dve významné novinky. Okrem toho už o niekoľko dní na medzinárodnom autosalóne v Mníchove ukáže koncept, ktorý mnohí nazývajú novou Octaviou Combi.
Ako sa Škoda prvýkrát dostala na pódium predaja automobilov v Európe? Ponukou rastúceho portfólia modelov a pohonných jednotiek, ktoré uspokoja každého zákazníka, konkurencieschopnými elektromobilmi, dobrou kvalitou za dostupné ceny a využitím rozkvitajúcej sily značky Škoda, vysvetľuje šéf značky Škoda Klaus Zellmer v rozhovore pre britský Auto Express.

Zellmer zotrvá vo svojej funkcii minimálne ďalšie tri roky, keďže predstavenstvo spoločnosti s ním predĺžilo platnú zmluvu. Teda pokiaľ sa nerozhodne odstúpiť sám, ako sme v poslednom období videli u šéfa Renaultu alebo JLR. Zellmer je presvedčený, že dizajn Škody je jedným z faktorov, ktoré priťahujú zákazníkov. Vysvetľuje, že dizajn vozidiel je rovnováhou medzi dostatočne technologicky vyspelou maskou chladiča Tech-Deck a zároveň kombináciou upokojujúco pevných a ostrých povrchov karosérie, ktoré nikoho nevystrašia príliš drsným vzhľadom. „Zlomovým bodom v našom dizajnovom jazyku je predstavenie modelu Elroq, po ktorom budú nasledovať ďalšie elektromobily Epiq a naša SUV vlajková loď.” Ide o 7-miestne vozidlo, ktoré všetci v automobilke prezývajú „SpaceBEV“.
Nová, plne elektrická Škoda bude dlhšia ako aktuálny Kodiaq, pričom bude postavená na platforme MEB. Očakávať tak môžeme použitie batérie s kapacitou okolo 90 kWh a pohon s jedným alebo dvoma elektromotormi. Na európske cesty vyrazí v druhej polovici budúceho roka. Zellmer prezradil, že čo sa týka dizajnu, produkčný model sa nebude výrazne líšiť od konceptu Vision 7S. Samozrejme, dvere otvárajúce sa do protismeru jazdy zostanú výsadou konceptu a do sériovej výroby sa nedostanú.

LFP batéria v elektromobile Epiq
Skôr, už na jar budúceho roka, sa na cesty dostane najmenší elektromobil značky, ktorý dostane meno Epiq. Vychádzať bude v rovnomenného konceptu z roku 2024. Pôjde v podstate o elektrickú alternatívu k modelu Kamiq, takže zaujme aj publikum, ktoré doteraz zotrvávalo pri modeli Fabia, no ktoré uvažuje o prechode na plne elektrický pohon. Auto Express píše, že model Epiq by mal byť ponúkaný s batériami s kapacitou 38 alebo 56 kWh. Očakávať môžeme aj zaujímavú cenu, pretože Epiq bude prvým elektromobilom značky Škoda využívajúcim LFP batériu.

Škoda patrí medzi top trojku aj čo sa týka predaja elektromobilov v Európe. Ako sme už písali v predchádzajúcich mesiacov, vyšší predaj elektromobilov je síce dobrý z hľadiska plnenia emisných noriem, ale samotným automobilkám prináša horšie hospodárske výsledky, pretože elektromobily predávajú s nižšími maržami. Práve tento problém má vyriešiť LFP batéria, ktorá umožní znížiť cenu, no zároveň dosiahnuť vyššiu maržu a tým pádom aj vyšší zisk. „Čím viac zákazníkov sa obracia na batériové elektrické vozidlá, tým viac sa musíme zaoberať nákladmi na tieto autá, aby sme si udržali úroveň zisku, ktorú dosahujeme,“ vysvetľuje Zellmer. Práve elektromobily však prinášajú značke Škoda celkom nové skupiny zákazníkov. Približne 75 percent kupujúcich modelu Enyaq nikdy dovtedy žiadne vozidlo značky Škoda nevlastnili.

Ďalší facelift pre Fabiu a Scalu
Hoci Škoda dosahuje pozoruhodné výsledky v predaji elektromobilov, gro dopytu stále tvoria automobily so spaľovacími motormi. A tu ponúka Škoda zákazníkom skutočne široké možnosti – benzín, nafta, mild-hybrid, plug-in hybrid, hatchback, kombi, SUV a čoskoro aj full-hybrid, teda v podstate všetky možnosti, aké si viete predstaviť. „Je to najširšie portfólio, aké sme kedy v spoločnosti Škoda mali, a napĺňa naše motto, že rešpektujeme želania zákazníkov týkajúce sa výberu. V našich továrňach bežíme na plné obrátky, čo je dobré aj pre ziskovosť,“ hovorí Zellmer. Takisto potvrdil, že modely Fabia, Kamiq a Scala sú súčasťou výrobných plánov spoločnosti aj po roku 2030.

Hoci po prijatí emisnej normy Euro 7 sa hovorilo, že tieto modely by mohli byť vyradené z ponuky, ich predajné čísla sú pre značku Škoda naďalej dôležité. Aby aj tieto menšie vozidlá spĺňali všetky legislatívne požiadavky, už čoskoro prejdú ďalšou modernizáciou. Novinkou v modelovom rade Octavia by mala byť verzia s plug-in hybridným pohonom, čo by automobilke malo pomôcť ďalej znižovať flotilové emisie.

Elektrická Octavia na ceste
Začiatkom roka 2027 príde na trh elektrická Octavia. Ako bude vyzerať, naznačí koncept Vision O už na septembrovom autosalóne v Mníchove. Model Octavia je pre značku Škoda vôbec ten najdôležitejší, pretože ide o jej najpredávanejší automobil. Z hľadiska ziskovosti to je Kodiaq a Superb výrazne pozdvihuje imidž značky najmä na mimoeurópskych trhoch. „Z hľadiska imidžu je Superb v Indii vnímaný na rovnakej úrovni ako Mercedes,“ hovorí Zellmer. To však neznamená, že by sa značka Škoda mala odkloniť od svojej pôvodnej filozofie. „Stále chceme byť značkou s najlepším pomerom ceny a kvality. Niečo, čo ulahodí vašim očiam, niečo, čo je moderné, čo nie je módne, ale má dlhú životnosť a je veľmi funkčné.“