Domov SPRÁVY News 5479 KM, Mercedes stanovil nový rekord v dojazde elektromobilov

5479 KM, Mercedes stanovil nový rekord v dojazde elektromobilov

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG nastavil nové štandardy v dojazde a nabíjaní plne elektrických vozidiel. Predchádzajúci rekord, ktorý držal Xpeng s novou generáciou modelu P7, prekonal o viac než 1500 kilometrov.

Od historických triumfov v motoristickom športe až po legendárne rekordy na pretekárskych a testovacích tratiach, značka výkonných vozidiel z Affalterbachu vždy stelesňovala snahu o maximálny výkon. Mercedes-AMG tento záväzok potvrdil rekordom na okruhu Nordschleife s modelom ONE a teraz s koncepčným vozidlom GT XX stanovil nový rekord v dojazde elektrického vozidla za 24 hodín.

Koncepčné vozidlo, ktoré má však veľmi blízko k sériovej produkcii, je postavené na celkom novej podvozkovej platforme AMG.EA využívajúcej tri axiálne elektromotory a priamo chladenú vysokovýkonnú batériu. Na vysokorýchlostnej testovacej dráhe v talianskom Nardò prekonal CONCEPT AMG GT XX celkovo 25 rekordov v diaľkovej jazde. Medzi nimi bol aj rekord za najväčšiu vzdialenosť, akú kedy elektromobil prešiel za 24 hodín. Predchádzajúci rekord držal od 15. augusta Xpeng P7 so vzdialenosťou 3 961 kilometrov. CONCEPT AMG GT XX túto hodnotu výrazne prekonal. Za 24 hodín prešiel 5 479 kilometrov, čo je o 38 percent ďalej ako predchádzajúci rekord.

Foto: Mercedes-AMG

Cesta okolo sveta za menej ako 8 dní

Ale toto bol len jeden z mnohých rekordov, ktoré si CONCEPT AMG GT XX zabezpečil s presvedčivým náskokom. Extrémny test technologického priekopníka trval oveľa dlhšie ako 24 hodín. Cieľom bolo prejsť „cestu okolo sveta za osem dní,“ čo je odkaz na román Julesa Verna Cesta okolo sveta za 80 dní.

Jazda prebiehala podľa mimoriadne náročného harmonogramu. Najväčšia záťaž na motory a batérie nastáva pri jazde s vysokým zaťažením a cykloch vysokorýchlostného nabíjania. Aby sa tento scenár opakovane simuloval, CONCEPT AMG GT XX mal za úlohu prekonať čo najviac kilometrov v čo najkratšom čase. Vodiči udržiavali konštantnú rýchlosť 300 km/h a zastavovali len na dobitie s priemerným výkonom okolo 850 kW. To, mimochodom, ďaleko prevyšuje všetko, čo dokáže poskytnúť dnešná nabíjacia infraštruktúra. To opäť podčiarkuje budúce schopnosti tohto pohonného ústrojenstva pripraveného na sériovú výrobu. Po každej nabíjacej zastávke vozidlo zrýchľovalo späť na 300 km/h, znova a znova, vo dne v noci, počas ôsmich dní. Hoci vozidlo dokáže dosiahnuť výrazne vyššie rýchlosti, tempo bolo zámerne stanovené inžiniermi na základe rozsiahlych simulácií. Podľa týchto analýz ponúkalo 300 km/h optimálnu rovnováhu medzi rýchlosťou na trati a zastávkami na nabíjanie, čím sa dosiahol najrýchlejší celkový čas.

Foto: Mercedes-AMG

Vzdialenosť 40 075 kilometrov bola napokon prekonaná presne za 7 dní, 13 hodín, 24 minút a 7 sekúnd. Pozoruhodné je, že náročný maratónsky program nezvládlo len jedno vozidlo, ale hneď dve. Obe vozidlá sa súčasne vydali na rekordnú jazdu a predviedli presvedčivú demonštráciu vytrvalosti. Po viac ako siedmich a pol dňoch prevádzky a plnom obehu zemegule prekročili cieľovú čiaru len 25 kilometrov od seba, čo zodpovedá sotva dvom kolám na okruhu Nardò. Rekordné vozidlo urobilo na 12,68 km dlhom okruhu 3 177 kôl. Skúsení pretekári, medzi ktorými bol aj George Russell, absolvovali dvojhodinové zmeny dva dni v týždni. CONCEPT AMG GT XX najazdil v priemere viac ako 5 300 kilometrov denne. Podmienky tiež neboli ani zďaleka priaznivé. Cez deň teploty okolia v tieni stúpali až na 35 stupňov Celzia.

Foto: Mercedes-AMG

Za volantom aj George Russell

Test nebol len ukážkou technológie, ale aj tímovej práce. Od tímu v boxoch, ktorý zabezpečoval nabíjanie a výmenu pneumatík, cez nepretržitú prevádzku hasičských a záchranných zložiek až po vzdialenú podpornú miestnosť v Affalterbachu, ktorá bola trvalo pripojená k spoločnosti Nardò prostredníctvom diaľkovej diagnostiky. Expertný tím dopĺňali externí špecialisti vrátane dodávateľa pneumatík Michelin a špecialistu na nabíjacie stanice Alpitronic.

Ako jazdec F1 som zvyknutý posúvať technológie na ich absolútne hranice. CONCEPT AMG GT XX na mňa naozaj zapôsobil. Axiálne motory reagujú rovnako okamžite a presne ako pohon Formuly 1, ale s odolnosťou, akú som kedy zažil len so spaľovacími motormi. Táto technológia zrevolucionizuje zážitok z jazdy na pretekárskej trati aj na ceste,“ povedal George Russell.

Foto: Mercedes-AMG

Špičkové technológie mieria do sériovej výroby

CONCEPT AMG GT XX generuje špičkový výkon viac ako 1 000 kW, čo zodpovedá viac ako 1 360 koní. Tento výkon sa dosahuje vďaka trom inovatívnym motorom integrovaným do vysokovýkonných elektrických pohonných jednotiek (HP.EDU) na prednej a zadnej náprave. Zadná náprava má dva olejom chladené axiálne motory, ktoré sú kombinované s kompaktnými prevodovkami a jedným meničom v jednom kryte. Predný elektrický pohon funguje ako posilňovací motor a aktivuje sa iba vtedy, keď je to potrebné na zabezpečenie dodatočného výkonu alebo trakcie.

Axiálne motory ponúkajú oproti konvenčným elektromotorom niekoľko výhod: sú výrazne výkonnejšie a zároveň ľahšie a kompaktnejšie. Ich hustota výkonu je približne trikrát vyššia, pričom vážia menej a vyžadujú si iba tretinu inštalačného priestoru. Jednotky poskytujú vyšší trvalý výkon a väčší krútiaci moment. Základ týchto motorov pôvodne vyvinula britská spoločnosť YASA, dcérska spoločnosť Mercedes-Benz AG. Vysokovýkonná batéria vozidla pochádza z vlastného vývoja spoločnosti z Affalterbachu. Batéria využíva novovyvinuté valcové články NCMA, ktoré vďaka svojmu vysokému a úzkemu formátu ponúkajú efektívne chladenie a vysokú hustotu energie viac ako 300 Wh/kg. Laserom zvárané hliníkové puzdro článkov zlepšuje elektrickú a tepelnú vodivosť. Batériové články sú inteligentne a priamo chladené elektricky nevodivým olejom, ktorý optimálne reguluje teplotu každého z viac ako 3 000 článkov. Toto chladenie zaisťuje rovnomerné odvádzanie tepla a podporuje vysoký trvalý výkonový potenciál systému skladovania energie. Napätie viac ako 800 voltov znižuje hmotnosť vďaka ľahšej kabeláži a skracuje časy nabíjania, zatiaľ čo inteligentný tepelný manažment presne riadi teplotu článkov, aby sa zabezpečil maximálny výkon aj pri intenzívnom používaní.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!