Domov SPRÁVY News Čínske značky menia stratégiu a vyhýbajú sa európskym clám

Čínske značky menia stratégiu a vyhýbajú sa európskym clám

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Európska únia v novembri zaviedla clá na dovoz elektromobilov z Číny. Správa Dataforce však varuje, že sú kontraproduktívne a obchádzajú sa prostredníctvom legislatívnych medzier.

Príchod čínskych automobiliek do Európy už nie je záležitosťou len Európy, ale aj Slovenska. Veď len za posledných niekoľko mesiacov sme zaznamenali na našom trhu príchod viacerých nových hráčov s čínskymi koreňmi. BYD, Xpeng, Hongqi, DR Automobiles už čoskoro doplnia ďalšie čínske značky ako Leapmotor, Beijing, Omoda a Jaecoo. Už dlhšiu históriu u nás majú značky MG, Dongfeng a Voyah.

Európska únia sa od jesene minulého roka rozhodla uvaliť na dovoz plne elektrických vozidiel z Číny clá s cieľom pozitívne ovplyvniť európsky priemysel a uľahčiť ekologickú transformáciu. Uplatňujú sa paušálne na všetky elektromobily vyrobené v Číne, čiže clá zasiahli aj európskych producentov automobilov, ktorí v Číne vyrábajú niektoré svoje modely ako napríklad Cupra Tavascan alebo Dacia Spring. Novej trhovej situácii sa čínske značky prispôsobili a na európsky trh dovážajú čoraz viac hybridných vozidiel, na ktoré sa clá nevzťahujú. A s ich predajom sú úspešné. 

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Clá obchádzajú väčším dovozom hybridov

Spoločnosť Dataforce uvádza, že clá uvalené EÚ nemajú očakávaný účinok, pretože ázijskí výrobcovia hľadajú spôsoby, ako ich obísť, a to budovaním nových lokálnych výrobných závodov v Európe a zvyšovaním penetrácie hybridných vozidiel. Vidieť to napríklad na štatistikách registrácií nových vozidiel značky BYD. Spoločnosť zaregistrovala v Európe počas prvej polovice roka 2025 až 20 000 plug-in hybridných vozidiel, čo je viac ako trojnásobok modelov PHEV, ktoré doviezla počas celého roka 2024. Aj značka MG medzi januárom a júnom doviezla viac plug-in hybridných vozidiel ako za celý rok 2024. A takto by sme mohli pokračovať aj u iných výrobcov. 

Napríklad na koncern SAIC, pod krídla ktorého patrí aj značka MG, je zaťažená clami na plne elektrická autá vo výške až 45,3 %. MG preto počas prvých 6 mesiacov tohto roka predala v Európe o 60 % menej elektromobilov, ale zvýšil sa počet registrácii všetkých jej hybridných vozidiel radu ZS, HS aj MG3. Na niektorých európskych trhoch počty registrácii MG v segmente hybridných vozidiel môžu konkurovať aj takým automobilových gigantom ako je napríklad Toyota.

Zatiaľ však nič nenasvedčuje tomu, že by Európka únia mala clá rozšíriť aj na vozidlá so spaľovacími motormi. naopak, podľa vyjadrení predstaviteľov EÚ sa zdá, že stále dúfajú, že sa veci vyriešia rokovaniami a vznikne nová obchodná dohoda.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!