Domov SPRÁVY News Golf R s päťvalcom? Fanúšikovia sú vo vytržení, VW reaguje

Golf R s päťvalcom? Fanúšikovia sú vo vytržení, VW reaguje

Uplynulé dni zaplavili stránky motoristických médií informácie, že nemecká automobilka plánuje uvedenie špeciálnej edície modelu Golf R pri príležitosti 25-ročného výročia divízie Volkswagen R.

Správy boli založené na špionážnych fotografiách z testovania na Nordchleife, pričom boli doplnené o senzačné informácie, že edícia, ktorá by sa mala na trh dostať okolo roku 2027, dostane päťvalcový motor z modelu Audi RS3. Volkswagen však na správy reagoval, že sa nezakladajú na pravde a že na trati len testoval motor kvôli úpravám pre splnenie noriem Euro 7.

Technické parametre a výkon

To, aký motor dostane posledný výkonný Golf s benzínovým motorom, je zatiaľ vo hviezdach. Ak by to bol päťvalec, išlo by o pohonnú jednotku s objemom 2,5 litra (kód EA855), ktorý už poznáme z Audi RS3. Výkon tohto motora predstavuje približne 400 koní, pričom krútiaci moment dosiahne hodnotu okolo 480 až 500 Nm. Motor má charakteristický zvuk a nerovnomerný zapaľovací cyklus, vďaka čomu pôsobí odlišne od bežných motorov.

Súčasná verzia Golfu R využíva 2,0 l štvorvalec EA888. Ten dosahuje výkon 333 koní a krútiaci moment 420 Nm, čo je jasne nižšia úroveň. Päťvalec by tak priniesol citeľný nárast výkonu aj elasticity v stredných otáčkach.

motor EA888
Foto: Volkswagen

Podľa predbežných výpočtov by mohol Golf R s päťvalcom zrýchliť z 0 na 100 km/h približne už za 3,8 sekundy, zatiaľ čo doterajšia verzia zvládne tento šprint za 4,6 sekundy. Každopádne, maximálna rýchlosť sa očakáva na úrovni 250 km/h s obmedzovačom, no po odblokovaní by mohla prekročiť hranicu 280 km/h.

Motor sa bude určite spájať so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4Motion. Využitie päťvalca by si vyžiadalo úpravu chladiaceho systému, väčšie nasávanie vzduchu a prepracované turbodúchadlo, aby motor spĺňal emisné normy Euro 7.

Emisné úpravy a hmotnosť

Aby päťvalec spĺňal emisnú normu Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti v novembri 2026, pripravujú inžinieri Audi viacero technických zmien. Motor dostane nový filter pevných častíc, citlivejšie NOx senzory a katalyzátory s vyššou hustotou buniek. Úpravy sa dotknú aj softvéru – mapovanie vstrekovania paliva bude nastavené tak, aby sa minimalizovali emisie pri zachovaní výkonu.

Tieto zásahy môžu zvýšiť hmotnosť auta približne o 25 kg. Nárast súvisí nielen s novými katalyzátormi a filtrom, ale aj s väčším chladiacim systémom a dodatočným potrubím. Vyššia hmotnosť bude vyžadovať prepracovanie podvozka, tuhšie uloženie a úpravu geometrie náprav. Volkswagen už testuje prototypy na Nürburgringu, kde sa overuje, ako sa nové emisné prvky odrazia na dynamike a ovládaní.

Zachovanie päťvalca v čase sprísnených noriem je pre značku Audi dôležité, pretože motor má jedinečný charakter a odlišuje RS3 od konkurencie so štvorvalcami. Inžinieri tak stoja pred úlohou zladiť vyšší výkon, prísne emisné požiadavky a prijateľnú hmotnosť vozidla.

Podvozok a brzdy

Ak by Volkswagen išiel cestou modelu Cupra VZ5, ktorá si pre limitovanú sériu 7000 vozidiel požičala spomínaný päťvalec, vyššia hmotnosť aj výkon päťvalca by si vyžadovali zmeny v podvozku. Volkswagen by tak musel pripraviť zosilnený podporný rám, tuhšie uloženie a úpravu geometrie prednej nápravy. Konštruktéri by mohli zvážiť prenos riešení z Audi RS3. Predná náprava môže mať väčší negatívny odklon – zo súčasných 1,5° na približne 2,0°. Tento krok by zlepšil stabilitu v zákrutách a znížil opotrebenie pneumatík pri športovej jazde. Rozchod kolies sa rozšíri, čo spolu s upraveným nastavením pruženia a tlmičov pomôže udržať ovládateľnosť aj pri rýchlej jazde na okruhu.

Foto: Autocar

Brzdová sústava by s masívnym nárastom výkonu dostala väčšie kotúče, pričom výrobca môže ponúknuť klasické oceľové disky aj voliteľné keramické. Spolupracovať budú s viacpiestikovými strmeňmi, ktoré zlepšia odolnosť voči prehrievaniu.

Dôležitým prvkom bude aj mechanický „torque splitter“, známy z Audi RS3. Tento systém rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé zadné kolesá a umožňuje preniesť väčší výkon na vonkajšie koleso v zákrute. Výsledkom je rýchlejšie opustenie zákruty a lepšia stabilita pri vysokých rýchlostiach. Testovanie prototypov na Nürburgringu už potvrdilo, že torque splitter dokáže posunúť jazdné vlastnosti Golfu R bližšie k úrovni prémiových športových hatchbackov.

Exteriér a interiér

Špionážne fotografie ukazujú, že pripravovaný Golf R dostane odlišný dizajn oproti štandardnému modelu. Kapota bude mať nové vetracie otvory, ktoré pomôžu s chladením motora. Predný nárazník dostane rozšírené nasávanie vzduchu a upravenú aerodynamiku. Zadnú časť doplní väčší strešný spojler, výraznejší difúzor a štvorité koncovky výfuku. Volkswagen pripravuje titánové výfukové potrubie s aktívnymi klapkami, ktoré zlepšia prietok plynov a umožnia meniť charakter zvuku.

Foto: Volkswagen

Interiér prinesie športovejšie ladenie než pri bežnom Golfe R. Očakávajú sa odľahčené škrupinové sedadlá typu „bucket seats“ s bočným vedením, inšpirované modelmi Audi RS. Materiály v kabíne budú kombinovať kožu a Alcantaru, doplnené o kontrastné prešívanie. Zmeny zasiahnu aj volant, ktorý dostane ploché dno, integrované tlačidlo na zmenu jazdných režimov a dekor z uhlíkových vlákien.

Volkswagen môže ponúknuť aj odľahčený balík pre zákazníkov, ktorí plánujú časté jazdenie na okruhu. V takom prípade sa zo zadných sedadiel odstráni časť výbavy, aby sa znížila hmotnosť a zlepšila tuhosť interiéru.

Kontext modelu a význam

História modelu Golf R siaha do roku 2002, keď Volkswagen predstavil prvý R32 s atmosférickým šesťvalcom VR6. Tento motor poskytoval výnimočný zvuk a výkon, no v ďalších generáciách výrobca postupne prešiel na preplňované štvorvalce, ktoré lepšie vyhovovali emisným a spotrebiteľským požiadavkám. Súčasná generácia Mk8.5 s výkonom 333 koní patrí medzi najsilnejšie kompakty na trhu, no stále je súčasťou bežnej ponuky značky.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!