Domov SPRÁVY News Automobilky bijú na poplach, Leyenovej poslali znepokojujúci list

Automobilky bijú na poplach, Leyenovej poslali znepokojujúci list

Európske združenie výrobcov automobilov ACEA poslalo včera predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej otvorený list, v ktorom opäť vyjadruje obavy nad rozhodnutím zakázať v roku 2035 predaj automobilov so spaľovacími motormi. Podľa Ola Källeniusa, prezidenta ACEA, čelia európske automobilky takmer úplnej závislosti od Ázie. Vyzýva Európsku komisiu, aby zaviedla balík zjednodušujúcich opatrení a a navrhuje väčšiu podporu pre plug-in hybridné vozidlá.

ACEA upozorňuje, že svet sa radikálne zmenil od chvíle, keď sa určil súčasný smer. Tým je postupné znižovanie až vyradenie predaja automobilov so spaľovacími motormi, ku ktorému má prísť v roku 2035. ACEA preto Európsku komisiu vyzýva, aby na tieto zmeny reagovala a stratégiu EÚ pre automobilový sektor zmenila. „Musíme sa posunúť za hranice úzkeho vnímania transformácie len cez emisné ciele CO₂ pre nové vozidlá,” píše sa v otvorenom liste.

Ruky máme zviazané za chrbtom

Výrobcovia automobilov a dodávatelia pripomínajú, že sú odhodlaní pomôcť EÚ dosiahnuť cieľ uhlíkovej neutrality do roku 2050. Na trh za posledné roky uviedli stovky nových modelov s elektrickým, teda lokálne bezemisným pohonom a zaviazali sa investovať viac ako 250 miliárd eur do zelenej transformácie do roku 2030. „Chceme, aby bola táto transformácia úspešná, no sme frustrovaní nedostatkom komplexného a pragmatického politického plánu na transformáciu automobilového priemyslu.

Foto: Škoda

ACEA kritizuje Európsku úniu, že výrobcov automobilov reguluje v oblasti ponuky nových vozidiel, ale súčasne nevytvára dostatočné podmienky na samotný prechod na elektrickú mobilitu. „Európa je takmer úplne závislá od Ázie v rámci dodávateľského reťazca batérií, infraštruktúra nabíjacích staníc je rozložená nerovnomerne, výrobné náklady sú vyššie, vrátane cien elektriny, a k tomu nás zaťažujú aj clá od kľúčových obchodných partnerov, ako napríklad 15 % clo na export vozidiel EÚ do USA. Sme nútení transformovať sa s rukami zviazanými za chrbtom.

ACEA argumentuje aj štatistikami, že podiel batériových elektromobilov na trhu má stále ďaleko od požadovanej úrovne. V prípade osobných vozidiel sa podiel predaja elektromobilov v Európe drží na úrovni približne 15 %, pri dodávkach a nákladných vozidlách je to oveľa menej – 9, resp. iba 3,5 %. „Niektoré trhy v EÚ ukazujú známky pokroku, no veľká časť zákazníkov je stále opatrná pri prechode na alternatívne pohony.

Dosiahnutie emisných cieľov je nereálne

ACEA preto vyzýva na zavedenie oveľa ambicióznejších, dlhodobých a konzistentných stimulov na strane dopytu, vrátane nižších cien energií na nabíjanie, dotácií na nákup, daňových úľav a výhodného prístupu do mestských zón. Združenie tiež apeluje na vytvorenie podmienok pre rozvoj viacerých typov pohonov, ktoré urýchlia akceptáciu trhu a reálne pomôžu dosiahnuť ciele dekarbonizácie.

Passat vo vyrobe
Foto: Volkswagen

Výrobcovia automobilov sú presvedčení, že dosiahnutie emisných cieľov pre osobné autá a dodávky na roky 2030 a 2035 je v dnešnom svete jednoducho nereálne. „Transformačný plán Európy pre automobilový priemysel sa musí posunúť od idealizmu k uznaniu aktuálnych priemyselných a geopolitických realít. Je potrebné prehodnotiť súčasnú trajektóriu znižovania emisií v cestnej doprave tak, aby sme síce naplnili klimatické ciele EÚ, no zároveň ochránili konkurencieschopnosť európskeho priemyslu, sociálnu stabilitu a strategickú odolnosť dodávateľských reťazcov.

ACEA opäť volá po tzv. technologickej neutralite. Práve tá by podľa združenia mala byť základným princípom regulácie, aby všetky technológie mohli prispieť k dekarbonizácii. „Elektrické vozidlá budú hrať hlavnú úlohu, ale priestor musia dostať aj plug-in hybridy, vozidlá s predĺženým dojazdom, vysoko efektívne spaľovacie motory, vodíkové technológie a dekarbonizované palivá.

Foto: Suzuki

ACEA vyzýva na viac pragmatizmu

Výrobcovia automobilov pokladajú plug-in hybridné vozidlá za kľúčové pri dosahovaní cieľov dekarbonizácie a zapojení spotrebiteľov do zelenej transformácie. Vyjadrujú preto obavy nad možným sprísnením existujúcich pravidiel pre hodnotenie dojazdu plug-in hybridov na elektrinu. ACEA ďalej vyzýva Európsku komisiu, aby čo najrýchlejšie prehodnotila emisnú reguláciu pre ťažké nákladné vozidlá a autobusy. „Tento špecifický segment trhu potrebuje silné obchodné modely pre všetkých hráčov v sektore komerčnej cestnej dopravy, aby sa transformácia vôbec mohla naštartovať. Čakať do roku 2027 je neprijateľné.

Oči motoristickej verejnosti preto budú smerovať k 12. septembru 2025, kedy je na programe Strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu. „Ide o poslednú šancu EÚ prispôsobiť svoju politiku realite dnešného trhu, geopolitickej situácie a ekonomických výziev. Inak riskujeme ohrozenie jedného z najúspešnejších a globálne najkonkurencieschopnejších odvetví Európy. Cieľ máme spoločný, no cesta si vyžaduje viac pragmatizmu a flexibility, aby motor európskeho automobilového priemyslu bežal aj naďalej,” uzatvára ACEA.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!