Domov SPRÁVY News Porsche uvažuje nad kontroverznou funkciou v elektromobiloch

Porsche uvažuje nad kontroverznou funkciou v elektromobiloch

Porsche Taycan
Foto: Porsche

Automobilka Porsche vyvinula prototyp elektromobilu s funkciami, ktoré ešte nedávno vehementne odsudzovala. Či sa nakoniec skutočne dostanú do sériovej výroby, je zatiaľ neisté.

Elektromobily sa od spaľovacích vozidiel líšia vo svojej podstate predovšetkým dvoma vlastnosťami: nevydávajú žiadny zvuk a nedisponujú prevodovkami, ktoré by vodičovi dopriali pocit z jazdy ako vo vozidle so spaľovacím motorom. Tieto funkcie sa preto v e-autách musia simulovať. Avšak keď sa to urobí dobre a s citom, ako to predviedol Hyundai IONIQ 5 N, časť motoristickej verejnosti to môže uspokojiť.

Hoci vo svojej podstate radenie prevodových stupňov a tým spôsobená chvíľková pauza v prísune výkonu a krútiaceho momentu uberá čas, Porsche si uvedomilo, že niektorí vodiči by práve túto vlastnosť v elektromobiloch privítali. Sascha Niesen, manažér prototypového vozového parku v Porsche v rozhovore s redaktorom z The Drive priznal, že Porsche na jar tohto roka postavilo prototyp elektromobilu s falošným zvukom a falošnou prevodovkou. Hoci ho chcel nenávidieť, pretože je umelý a falošný, napokon priznal, že systém sa mu páčil. „V marci som šoféroval koncepčné vozidlo. Bál som sa, že ľudia, ktorí to robia, sú len softvéroví nadšenci, ktorí netušia, ako funguje prevodovka a snažia sa ju napodobniť. Ale na čele tohto projektu stáli inžinieri, ktorí pracovali na dvojspojkových a meničových automatických prevodovkách v Porsche. A vedia, čo robia. Dokázali vyvolať dojem, že ide o poriadnu prevodovku s meničom krútiaceho momentu. Nevedel som rozpoznať rozdiel,“ povedal Niesen.

Porsche Taycan
Foto: Porsche

Zvuk z osemvalca Cayenne

Spoločnosť Porsche nahrala skutočné zvuky motora Cayenne V8, ktoré potom inžinieri upravili tak, aby zodpovedali charakteristikám elektrického pohonu. Aby zvuk správne fungoval s elektromotormi, vyžaduje si to jemné ladenie, pretože elektromotory a benzínové motory sa otáčajú odlišnými rýchlosťami, takže neexistuje jednoduchý a presný prevod zvuku auta so spaľovacím motorom na elektromobil. Porsche preto uvažuje aj nad zavedením radenia prevodových stupňov. V prípade nového modelu Cayenne EV to ešte asi nebude, pretože táto novinka nedisponuje žiadnymi radiacimi páčkami. 

Foto: Porsche

Niesen uznal, že nie každý zákazník elektromobilu si žiada simuláciu spaľovacieho automobilu, ale trh v oblasti podobného zapojenia vodiča do jazdy tu rozhodne je. Funkcia by nemusela byť povinná, takže by záležalo na každom zákazníkovi či bude jazdiť so zapnutou touto funkciou alebo nie. Z inžinierskeho hľadiska nedáva zmysel zavádzať radenie prevodových stupňov.” Ale ak tu túžba po takejto technológii bude, Porsche možno opatrne zmení svoje pôvodné stanovisko, že jeho elektromobily nebudú simulovať spaľovacie autá.  

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!