Domov SPRÁVY Elektromobilita Do vývoja nového auta investovali 10 miliárd eur. Počet objednávok ich teraz...

Do vývoja nového auta investovali 10 miliárd eur. Počet objednávok ich teraz zaskočil

BMW iX3
Foto: BMW

BMW iX3 je prvý sériovo vyrábaný model, v ktorom systém BMW Panoramic iDrive nanovo definuje používateľský zážitok. Do vývojového procesu boli zapracované individuálne spätné väzby od zákazníkov, údaje z viac ako 10 miliónov pripojených vozidiel a štúdie použiteľnosti s viac ako 3 000 zákazníkmi.

Fyzické ovládacie prvky sú stále k dispozícii, vrátane stieračov čelného skla, smeroviek, vonkajších spätných zrkadiel, ovládania hlasitosti, voliča prevodových stupňov, parkovacej brzdy, výstražných svetiel, vyhrievania a odmrazovania zadného okna. Ostatné funkcie boli optimalizované na ovládanie dotykom a hlasom alebo prostredníctvom multifunkčného volantu.

Inteligentný osobný asistent BMW bol výrazne vylepšený a teraz obsahuje dva nové hlasy, nový vzhľad panoramatického systému BMW Panoramic Vision a dodatočnú asistenciu pre vodiča prostredníctvom proaktívnych návrhov a prispôsobiteľných rutín. Postupne bude zavádzaná aj technológia Large Language Model (LLM), ktorá v budúcnosti umožní ešte intuitívnejšiu hlasovú interakciu. Systém BMW Panoramic iDrive spája štyri centrálne prvky do jedinečného zobrazovacieho a ovládacieho/prevádzkového systému. Systém BMW Panoramic Vision premieta informácie po celej šírke čelného skla, od A-stĺpika po A-stĺpik. Obsah v strede a na strane spolujazdca je možné prispôsobiť osobnému vkusu a požiadavkám. Kľúčové informácie o jazde sa zobrazujú v zornom poli vodiča. Nad systémom BMW Panoramic Vision dokáže teraz 3D Head-Up displej zobrazovať na ceste aj integrované navigačné a automatizované jazdné displeje s priestorovou hĺbkou. 

BMW iX3
Foto: BMW

Pohon a batéria

Technológia BMW eDrive šiestej generácie vyvinutá pre Neue Klasse zahŕňa vysoko účinné elektromotory, zásadne nové vysokonapäťové batérie s valcovými článkami a technológiu 800 V. BMW iX3 50 xDrive poháňajú dva elektromotory, ktoré spolu generujú výkon 345 kW/469 koní a krútiaci moment 645 Nm. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 210 km/h. Jeho elektrická konfigurácia pohonu všetkých kolies pozostáva z rozsiahlo vylepšeného elektricky budeného synchrónneho motora (EESM) s obzvlášť vysokou úrovňou účinnosti na zadnej náprave a na prednej náprave z nového asynchrónneho motora (ASM). Technológia pohonu vyvinutá pre Neue Klasse znižuje energetické straty o 40 percent v porovnaní s technológiou BMW eDrive piatej generácie, hmotnosť o 10 percent a výrobné náklady o 20 percent.

BMW iX3
Foto: BMW

Nový koncept vysokonapäťovej batérie s valcovými článkami pre Neue Klasse tiež dosahuje výrazný pokrok. Hustota energie na úrovni článku je o 20 percent vyššia ako pri technológii BMW eDrive piatej generácie a nový koncept tiež otvára cestu k 30-percentnému zvýšeniu rýchlosti nabíjania. Valcové články sú integrované priamo do vysokonapäťovej batérie (cell to pack), čo prináša výhody z hľadiska hustoty energie a nákladovej efektívnosti. Okrem toho je vysokonapäťová batéria integrovaná do architektúry vozidla ako štrukturálny komponent, aby sa minimalizovala hmotnosť (pack to open body). Batéria v iX3 50 xDrive má využiteľný energetický obsah 108,7 kWh, čo umožňuje dojazd až 805 kilometrov v cykle WLTP.

Foto: BMW

Nabíjanie

Maximálny nabíjací výkon 400 kW umožňuje používateľom nabiť vozidlo na dojazd 372 km už za 10 minút. Nabíjanie batérie z 10 na 80 % trvá len 21 minút. Vďaka technológii správy batérie s integrovanou prepínacou maticou je možné nové BMW iX3 nabíjať aj zo staníc s jednosmerným prúdom 400 V. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW (štandardne) alebo 22 kW (za príplatok). Pre vozidlo sú k dispozícii aj rozsiahle funkcie obojsmerného nabíjania ako V2L, V2H a V2G.

Foto: BMW

Nová architektúra elektroniky so štyrmi „supermozgami“

Úplne novo vyvinutá elektronická architektúra pozostáva zo štyroch vysokovýkonných počítačov známych ako „supermozgy“. Tie spájajú svoj výpočtový výkon pre jazdnú dynamiku, automatizovanú jazdu, infotainment a základné funkcie zvyšujúce komfort. Zároveň poskytujú základ pre novú softvérovú architektúru, ktorú je možné neustále aktualizovať, a je preto navrhnutá tak, aby zahŕňala nadchádzajúce aktualizácie funkcií vrátane funkcií umelej inteligencie.

Nový digitálny nervový systém pozostáva z káblového zväzku rozdeleného do štyroch zón. To znižuje hmotnosť o 30 percent v porovnaní s doterajšou technológiou a umožňuje približne o 600 metrov menej kabeláže. Ďalšou novou funkciou sú digitálne „inteligentné e-poistky“, ktoré nahrádzajú klasické bezpečnostné poistky. Umožňujú inteligentné režimy napájania pre rôzne stavy vozidla, čo pomáha zlepšiť celkovú účinnosť vozidla.

Vďaka svojim štyrom supermozgom a vysoko prepojeným softvérovým platformám je BMW iX3 skutočne softvérovo definovaným vozidlom a je mimoriadne dobre pripravené na budúcnosť. Nová architektúra elektroniky navyše tvorí základ pre mnohostranné vylepšenia v prepojení BMW iX3 s aplikáciou My BMW. Táto nová úroveň kvality, pokiaľ ide o integráciu, prináša nové zážitky a má značný potenciál pre budúce inovácie.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!