Ferrari odhalilo nástupcu superšportového vozidla SF90 Stradale a udelilo mu legendárny názov Testarossa. Prichádza s najvýkonnejším pohonom v dejinách značky a aktívnou aerodynamikou.
Čo je Ferrari 849 Testarossa?
Ferrari 849 Testarossa je najvýkonnejšie sériovo vyrábané športové vozidlo v histórii talianskej značky. Používa plug-in hybridný pohon s motorom V8 s dvoma turbami doplnený o tri elektromotory s celkovým výkonom až 1050 koní, čo je o 50 viac ako v prípade modelu SF90 Stradale. Využíva techniku odvodenú z motoristického športu.

Prečo sa Ferrari rozhodlo vrátiť k označeniu Testarossa?
Toto auto je určené pre najnáročnejších klientov, teda pre tých, ktorí chcú od Ferrari len to najlepšie. Označenie Testa Rossa bolo prvýkrát použité v roku 1956 na modeli 500 TR na označenie farby krytov vačkových hriadeľov niektorých z najextrémnejších a najvýkonnejších pretekárskych motorov Ferrari. V roku 1984 bol tento názov použitý po prvýkrát pre cestný model.
Ako bol vylepšený motor V8?
Medzi najvýznamnejšie inovácie jednotky s kódovým označením F154FC patrí najväčšie turbo v histórii sériovo vyrábaného automobilu Ferrari, ktoré umožňuje bezprecedentné zrýchlenie. Samotný výkon dvakrát preplňovaného vidlicového osemvalca umiestneného v strede je 830 koní. Litrový výkon je až 208 koní, čo predstavuje nárast o nezanedbateľných 50 koní v porovnaní s predchádzajúcou verziou. Zdvihový objem zostal zachovaný, ale mechanici Ferrari použili kompletne nové turbo, hlavy valcov, blok motora, výfukové potrubie, sacie potrubie aj systém ventilového rozvodu. Vo Ferrari dokonca použili aj recyklované hliníkové sekundárne zliatiny na odliatky motora (hlava valcov, kľuková skriňa a vaňa), čím sa emisie CO₂ na kilogram použitého hliníka znížili o 80 %, čo zodpovedá zníženiu o 0,4 tony ekvivalentu CO₂ na jedno auto.
Prečo je použitý hybridný pohon?
Kvôli emisiám a zlepšeniu dynamiky. Hybridná skupina pozostávajúca zo zadného elektromotora a dvoch jednotiek inštalovaných na prednej náprave je schopná dodať výkon ďalších 220 koní. Systém pohonu všetkých kolies a vektorovanie krútiaceho momentu maximalizujú výkon za všetkých podmienok. Lítium-iónová batéria s kapacitou 7,45 kWh je nainštalovaná v podvozku, čím zabezpečuje nízke ťažisko. V režime eDrive dokáže vozidlo prejsť 25 km výlučne na elektrický pohon.

Ako Ferrari 849 Testarossa brzdí?
Brutálne. Z rýchlosti 100 na 0 km/h zabrzdí na dráhe dlhej len 28,5 metra. Z rýchlosti 200 km/h potrebuje na úplné zastavenie 108 metrov. Ferrari 849 Testarossa používa technológiu brzdenia brake-by-wire (brzdový pedál teda nie je mechanicky spojený s brzdovou sústavou) aj ovládač ABS Evo, ktorý zlepšuje presnosť a konzistentnosť brzdenia za všetkých podmienok.
Ako bude jazdiť?
Očakáva sa, že Ferrari 849 Testarossa bude jedno z najlepšie ovládateľných superšportových áut svojej doby. Nastavenie pružín a tlmičov bolo kompletne prepracované pre lepšie správanie na hranici priľnavosti. Rozsiahle zníženie hmotnosti komponentov umožnilo modelu 849 Testarossa pochváliť sa najlepším pomerom výkonu a hmotnosti v histórii modelového radu, pretože enormné zvýšenie výkonu neviedlo k žiadnej dodatočnej hmotnosti v porovnaní s SF90 Stradale. Celkový prítlak 415 kg pri rýchlosti 250 km/h predstavuje nárast o 25 kg a zároveň poskytuje 15 % zvýšenie chladiaceho výkonu pre pohonnú jednotku a brzdy.

Ako vyzerá vnútri?
Luxusne, s väčším zameraním na každodennú použiteľnosť. Kokpit je ešte priestrannejší a ergonomickejší ako predtým. Nový volant je vybavený mechanickými tlačidlami vrátane tlačidla štartovania motora. Multimediálny systém HMI bol prepracovaný, aby poskytoval ešte jednoduchšiu a intuitívnejšiu interakciu s vozidlom. Rozloženie centrálneho tunela bolo prepracované tak, aby boli sekundárne ovládacie prvky rozmiestnené racionálnejším a minimalistickým spôsobom.

Aký má zvuk?
Ako typické Ferrari. Zvuk motora V8 s turbom bol optimalizovaný tak, aby zabezpečil rozpoznateľný akustický podpis za všetkých jazdných podmienok a zároveň zachoval charakteristické harmonické tóny motora V8 od Ferrari. Hladina hluku sa zvýšila pri všetkých otáčkach, pričom sa osobitný dôraz kládol na bohatosť a čistotu zvuku v nízkych a stredných otáčkach. Cieľom bolo zvýrazniť jasné tóny spaľovania pri zrýchľovaní. Pri pohybe smerom k obmedzovaču nastavenému na 8300 ot./min sa výkon pohonnej jednotky prejavuje explozívne, s pohlcujúcim zážitkom zahŕňajúcim zvuk, zrýchlenie a vibrácie, ktoré zdôrazňuje architektúra plochého kľukového hriadeľa.
Nová stratégia radenia prevodových stupňov bola prepracovaná tak, aby pri radení na vyšší prevodový stupeň generovala ešte vzrušujúcejší zvuk. Tento efekt sa dosiahol novou kalibráciou motora, ktorá spolupracuje s logikou riadenia prevodovky a optimalizuje postupnosť aktivácií a tlak v spaľovacej komore s cieľom maximalizovať intenzitu zvuku pri rozjazde. Radenie je aktívne od stredného zaťaženia a otáčok, čím sa pri dobehu vracia efekt pretekárskeho radenia s charakteristickým zvukom motora.

Kto navrhol dizajn?
Model 849 Testarossa bol vyvinutý v dizajnovom centre Ferrari pod vedením Flavia Manzoniho. Dizajnový jazyk rozvíja architektonický a futuristický smer s rovnováhou medzi sochárskymi formami a grafickými prvkami. Vertikálne a priečne línie vytvárajú vizuálnu schému inšpirovanú letectvom a športovými prototypmi zo 70. rokov. Boku dominujú dvere s trojrozmerným modelovaním, ktoré začína od hlavnej línie záhybu. Hlboko tvarovaná horná plocha dverí má komplexnú trojrozmernosť, aká sa doteraz na štandardnom sériovo vyrábanom vozidle nedosiahla. Panel je vyrobený z jedného výlisku z hliníkovej zliatiny vďaka pokročilým výrobným procesom.

Charakteristickým znakom dizajnu dverí je spôsob, akým sú použité ako aerodynamický kanál, čo im dodáva osobitý impulz a architektúru. Kontrastný čierny vertikálny bočný nasávací otvor privádza vzduch do medzichladiča a obsahuje ďalší nasávací otvor, čím zvýrazňuje architektonický dojem a predstavuje koncept trojrozmerného vzhľadu. Línia záhybu sa tiahne smerom dozadu a vedie k dizajnu dvojitej zadnej časti inšpirovanému modelom 512 S.
Predná časť má štruktúrované objemy, ktoré pripomínajú geometrie Ferrari z 80. rokov. Mostovitý horizontálny panel spája svetlomety a pripomína tému použitú už na Ferrari 12Cilindri a F80. Tento prvok vytvára nový pomer medzi objemami a dutinami v povrchovej úprave, čo vytvára efekt spojlera po celej šírke. Zaoblené spojlery vo farbe karosérie a čierny rozdeľovač dopĺňajú spodnú časť nárazníka a zvýrazňujú technické a aerodynamické vlastnosti.

Zadnej časti dominujú dve zadné časti inšpirované modelom 512 S, ktoré spolu s aktívnym krídlom tvoria patentované aerodynamické riešenie. Tvarovaný zadný nárazník podčiarkuje športový postoj vozidla a zdôrazňuje jeho šírku, zatiaľ čo strednú časť charakterizuje modelovanie okolo ikonických okrúhlych koncoviek výfuku. Zadnú časť dopĺňa difúzor po celej šírke, ktorý je v strede veľmi výrazný a umocňuje pocit extrémneho výkonu.
Čo je to Assetto Fiorano?
Assetto Fiorano je voliteľnou konfiguráciou modelu Ferrari 849 Testarossa s exkluzívnym vybavením, ktoré nie je možné nainštalovať do štandardného vozidla. Bola vyvinutá s cieľom maximalizovať dynamický a aerodynamický výkon vozidla. Špecifikácia Assetto Fiorano umožňuje celkové zníženie hmotnosti približne o 30 kg, a to vďaka použitiu uhlíkových vlákien a titánu. Medzi špecifické komponenty tejto výbavy patria nové ľahké rúrkové sedadlá čalúnené čiernou Alcantarou, ktoré v porovnaní so štandardnými sedadlami šetria približne 18 kg. Zvyšné kilá šetria 20-palcové kolesá z uhlíkových vlákien, ktoré znižujú neodpruženú hmotnosť a zlepšujú reakcie pri zrýchľovaní a brzdení.
Z aerodynamického hľadiska prináša špecifikácia Assetto Fiorano tiež podstatné zmeny. Predná časť sa vyznačuje väčšími prítlakmi a predná podlaha je vybavená ďalším párom generátorov vírov, ktoré zvyšujú lokálne nasávanie vzduchu a zabezpečujú dokonalú aerodynamickú rovnováhu. V zadnej časti nahrádzajú dvojité chvostové časti dve dvojité krídla: ide o spojlery zakončené aerodynamickými profilmi s vysokým dopadom, ktoré sú umiestnené medzi dvoma zvislými koncovými doskami. Toto riešenie umožňuje strojnásobiť vertikálny prítlak v porovnaní s dvojitými chvostovými časťami bez výrazného zníženia aerodynamického odporu.

Testarossa má s týmto balíkom takisto pružiny odľahčené o 35 % a gradient nakláňania znížený o 10 %. Po prvýkrát je možné vybaviť špecifikáciu Assetto Fiorano aj predným zdvihákom, čo v tomto prípade znamená zachovanie poloaktívneho odpruženia Magneride. Medzi dostupnými pneumatikami sú aj pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup2, špecifické pre túto verziu, ktoré boli vyvinuté tak, aby zabezpečili väčšiu priľnavosť, konzistentnosť a výkon na uzavretých tratiach.
Koľko bude stáť a kedy sa začne s jeho výrobou?
Zahraničné médiá uvádzajú cenovku na úrovni 460 000 eur bez dane. S výrobou vozidla by sa malo začať v priebehu budúceho roka.
849 TESTAROSSA – TECHNICKÉ INFORMÁCIE
HYBRIDNÝ POHON
Maximálny výkon 1 050 koní
SPAĽOVACÍ MOTOR
Usporiadanie: Twin-turbo V8 – suchá kľuková skriňa
Celkový objem 3 990 cm3
Vŕtanie a zdvih 88 x 82 mm
Maximálny výkon 830 koní pri 7 500 ot./min
Maximálny krútiaci moment 842 Nm pri 6 500 ot./min
Maximálne otáčky 8 300 ot./min.
Kompresný pomer 9,54:1
Litrový výkon 208 k/l
ELEKTRICKÝ SYSTÉM
Maximálny výkon v režime eDrive 163 koní
Kapacita batérie 7,45 kWh
Maximálny dojazd v režime eDrive 25 km
ROZMERY A HMOTNOSŤ
Dĺžka 4 718 mm
Šírka 2 304 mm
Výška 1 225 mm
Rázvor 2 650 mm
Rozchod kolies vpredu 1 678 mm
Rozchod kolies vzadu 1 673 mm
Hmotnosť 1 570 kg
Pomer hmotnosti a výkonu 1,5 kg/k
Rozloženie hmotnosti 45 % vpredu / 55 % vzadu
Objem nádrže 68 litrov
Objem batožinového priestoru 74 litrov
PNEUMATIKY A DISKY
Predné 265/35 R20 J9.5
Zadné 325/30 R20 J11.5
BRZDY
Vpredu 410 x 223 x 38 mm
Vzadu 372 x 233 x 34 mm
PREVODOVKA
8-stupňová dvojspojková prevodovka F1
VÝKON
Maximálna rýchlosť > 330 km/h
0 – 100 km/h < 2,3 s
0 – 200 km/h 6,35 s
100 – 0 km/h 28,5 m
200 – 0 km/h 108,0 m
Čas na okruhu Fiorano 1′ 17” 500