Nielen slovenská vláda, ale aj japonská značka Nissan musí konsolidovať. Obeťou výrazných škrtov je aj elektromobil Ariya, ktorý sa na trh objavil len pred dvoma rokmi. Nissan toto rozhodnutie zdôvodňuje tým, že sa chce viac sústrediť na výrobu a predaj modelu Leaf a budúcich hybridov.
Je pravda, že segment stredne veľkých SUV elektromobilov nie je taký veľký ako segment mestských crossoverov, do ktorého smeruje práve nový Leaf. A že Leaf ponúkne lepšie technológie a výrazne nižšiu cenu ako Ariya. Na druhej strane, ak chodíte radi kempovať, Nissan Ariya je jedným z najlepších áut na trhu na ťahanie prívesov.
Nissan už údajne zastavil výrobu modelu Ariya, ale ešte nejaký čas ho bude mať v ponuke, keďže na skladoch sa nachádzajú tisíce nepredaných vozidiel. Model Ariya sa síce nestal predajným trhákom, ale ak niekedy bude hľadať elektromobil vhodný na ťahanie prívesov, tento Nissan má všetky predpoklady na to, že s ním budete spokojný. Automobil totiž získal trofej na udeľovaní cien Caravan and Motorhome Club Towcar of the Year 2026. Variant Evolve e-4ORCE s kapacitou batérie 87 kWh dosiahol úspech v jednej z najdôležitejších kategórií ocenení – schopnosť ťahať karavan s hmotnosťou od 1500 kg do 1600 kg.
Porota súťaže udelenie prvej ceny zdôvodnila tým, že jeho vysoká úroveň stability ho zaradila nad konkurenciu a porotcovia ocenili, ako udržal karavan pod kontrolou pri vysokých rýchlostiach aj pri rôznych manévroch pri nižších rýchlostiach. Vysoké hodnotenie získal aj za plynulý prenos výkonu z dvoch elektromotorov, spolu s presným riadením, pružnou jazdou a praktickým a kvalitným interiérom.

Na Slovensku je model Ariya dostupný v troch verziách. Základný model za 41 490 € je vybavený 63 kWh batériou, pohonom jednej nápravy a dojazdom 400 kilometrov. Verzia Long Range, takisto s pohonom jednej nápravy, vybavená 87 kWh batériou má dojazd 525 km a stojí 51 490 €. Spomínaný variant Evolve s pohonom všetkých kolies e-4ORCE stojí 55 490 € a podľa normy WLTP prejde na jedno nabitie 509 km.
Menší, ale zato lacnejší a s dlhším dojazdom
Nissan však vidí lepší obchodný potenciál v modeli Leaf, ktorý má vybudované celosvetové renomé. Tretia generácia jedného z prvých elektromobilov na trhu sa zmenila – z hatchbacku sa stalo praktickejšie SUV. Leaf pritom stojí na rovnakej podvozkovej platforme CMF-EV, na akej stojí aj Ariya. Infotainment modelu Leaf beží na operačnom systéme Google. Leaf napriek kompaktnej dĺžke 4,35 metra ponúkne dostatočný vnútorný priestor a k tomu navyše batožinový priestor so základným objemom 435 litrov.

Nissan Leaf ponúkne dve verzie pohonu: základnú so 52 kWh batériou a výkonom 130 kW (177 koní), ako aj vrcholovú s kapacitou batérie na úrovni 75 kWh a výkonom 160 kW (218 koní). Dojazd najvyššej verzie by mal dosahovať až 604 kilometrov podľa metodiky WLTP, čo je výrazne viac ako pri modeli Ariya a 330 km pri diaľničnej rýchlosti. Leaf bude schopný sa nabíjať jednosmerným prúdom s výkonom až 150 kW, takže batéria sa z 10 na 80 % dobije približne za 30 minút.

Jazdné vlastnosti sa v porovnaní s predchodcom posunuli o triedu vyššie. Nový Leaf má nižšie ťažisko, širší rozchod kolies a lepšie rozloženie hmotnosti. Zároveň Nissan vylepšil izoláciu kabíny a odpruženie, nechýbajú ani populárne funkcie ako V2L alebo V2G. Jeden dôležitý údaj však zatiaľ nepoznáme – cenu. Cenník platný pre Slovenskú republiku totiž ešte nebol zverejnený. Prvé vozidlá budú zákazníkom doručené na jar budúceho roka. Vozidlo sa bude vyrábať v britskom Sunderlande.