Ministerstvo dopravy informovalo, že zabezpečilo financovanie diaľnice D3. Dve z troch zmlúv o nenávratnom finančnom príspevku z eurofondov z Programu Slovensko na financovanie výstavby kysuckej diaľnice D3 sú už podpísané, tretia sa práve pripravuje. Výstavba D3 sa oficiálne začína v pondelok 15. decembra.
„Sme veľmi radi, že sa nám podarilo dotiahnuť financovanie D3. Dnes už teda máme čierne na bielom, že výstavbu budeme platiť z eurofondov. Je to pre nás veľmi dôležitý míľnik a ďakujeme našim partnerom z Bruselu aj z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR za spoluprácu,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž. Nenávratné finančné príspevky sú podpísané na úseky Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto v hodnote 447 miliónov eur a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v hodnote 294 miliónov eur. Podpis poslednej zmluvy na financovanie úseku Čadca, Bukov – Oščadnica v hodnote 260 miliónov eur ministerstvo aktuálne pripravuje.

Všetky úseky sa začnú stavať naraz
Už po víkende tak začne výstavba najdlhšieho diaľničného úseku za posledné obdobie. Po dokončení všetkých troch úsekov pribudne na mapu Slovenska 26 kilometrov novej diaľnice. Národná diaľničná spoločnosť ešte na konci septembra podpísala kontrakty so zhotoviteľmi na výstavbu všetkých troch úsekov D3. Diaľnicu Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto postaví združenie spoločností Váhostav, Doprastav a Duna Aszfalt. Rýchlu cestu na trase Kysucké Nové Mesto – Oščadnica dodá SKANSKA-SK. Do tretice, združenie spoločností Váhostav, Doprastav a Duna Aszfalt vybuduje aj úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, II. profil.
Vodiči budú musieť strpieť dopravné obmedzenia, no ich celkový čas aspoň urýchli fakt, že do výstavby idú všetky tri úseky naraz, čo umožňuje lepšiu koordináciu. Po dokončení 26-kilometrového ťahu novej diaľnice si obyvatelia kysuckého regiónu budú môcť konečne vydýchnuť od tranzitnej dopravy a s ňou súvisiacich dlhodobých dopravných problémov. Diaľnica má ušetriť čas a zrýchliť cestovanie najmä v rannej a popoludňajšej špičke.
História kysuckej D3 siaha ešte do 90. rokov, kedy začali stavať obchvat Čadce v polovičnom profile. Aktuálne má jej existujúca časť necelých 40 kilometrov. Po dokončení čerstvo podpísaných stavebných projektov získajú motoristi súvislý diaľničný ťah od Žiliny až po hranice s Poľskom.
Úľava od nákladnej dopravy
Citeľná časť osobných a nákladných áut má podľa odhadov prejsť zo súčasnej cesty I/11 na novú diaľnicu D3. Úbytok kamiónov sa týka najmä obcí Oškerda, Radoľa, Povina či Kysucký Lieskovec. Podľa dostupných analýz očakávajú napríklad pri obci Oškerda, že po spustení diaľnice tam poklesne počet osobných áut o 12-tisíc denne. Zníži sa aj počet nákladných vozidiel, a to o 6-tisíc denne.
Otvorenie nového úseku rýchlostnej cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou odbremenila obce od nákladnej dopravy. Už za necelý mesiac prešla na rýchlostnú cestu drvivá väčšina ťažkej nákladnej dopravy. Vďaka novej rýchlostnej ceste po tejto komunikácii jazdí v súčasnosti o skoro 1 700 ťažkých nákladných vozidiel denne menej, než pred otvorením R2 Kriváň – Mýtna. „Dáta z mýtneho systému ukazujú veľmi priaznivý vývoj, počet nákladných vozidiel, ktoré prešli na novú rýchlostnú cestu, je až na úrovni 94 %. Rovnaké údaje sme zaznamenali aj po otvorení predošlého úseku medzi Mýtnou a Lovinobaňou,“ vysvetlil riaditeľ úseku spoplatnenia a IT Národnej diaľničnej spoločnosti Peter Braška. Rýchlostnú cestu R2 Kriváň – Mýtna odovzdali diaľničiari do prevádzky 20. novembra. Súčasťou stavby je aj unikátna diaľničná estakáda s najdlhším mostom. Táto rýchlostná cesta preto dostala prezývku cesta v korunách stromov.





































